۰
بحران سوختی در کاراکاس

​دلایل بحران بنزین در ونزوئلا

به یاد داشته باشید که ونزوئلا و ایالات‌متحده در چند دهه گذشته، همکاری‌های نفتی زیادی داشته‌اند؛ اما هم‌اکنون، راه‌های همکاری‌های فنی، خدماتی، مبادله کالا و امور مالی به بن‌بست کشیده شده است.
بحران بنزین ذر ونزوئلا| میز نفت
بحران بنزین ذر ونزوئلا| میز نفت
میزنفت | برای درک شرایط کنونی پالایشگاه‌های ونزوئلا باید به عوامل قدیمی و جدید مختلفی توجه کرد. این پالایشگاه‌ها کاملاً دولتی هستند و ازنظر عملیاتی خاموش محسوب می‌شوند. پالایشگاه‌های بزرگ نظیر آموای، کاردون، ال پالیتو و پورتو وا کروز با مشکلات ناشی از تعمیر و نگهداری مناسب و فقدان سرمایه‌گذاری در یک دوره زمانی طولانی روبرو‌ هستند.

همچنین فقدان کارکنان متخصص نیز از مشکلات کنونی به شمار می‌رود. بارها در رسانه‌ها اخباری از بروز حوادث مرگبار در این تأسیسات منتشرشده است. روابط تجاری میان پالایشگاه‌های آروبا و کوراکایو نیز از سال گذشته متوقف‌شده است. کاهش تدریجی تولید نفت گریدهای سنگین و متوسط در کشور ونزوئلا از عوامل تأثیرگذار بر مشکلات کنونی محسوب می‌شود.

کمبود افزاینده‌های موردنیاز در تولید بنزین نیز به دلیل تحریم‌های خزانه‌داری ایالات‌متحده علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) از سال ۲۰۱۷ میلادی بسیار جدی است. سیاست‌های دولت در مورد پرداخت یارانه انرژی و قاچاق گسترده بنزین و گازوییل به کشورهای همسایه نیز به افزایش زیان مالی شرکت پی دی وی اس ای منجر شده است.

واقعیت این است که از دیرباز بهای بنزین و سوخت در ونزوئلا از هزینه‌های تولید آن کمتر است. در سال‌های اخیر، قیمت سوخت از بهای تمام‌شده محموله‌های وارداتی کمتر بوده است. هرچند به دلیل رکود اقتصادی از سال ۲۰۱۳ میلادی به بعد، شاهد کاهش مصرف سوخت در این کشور نفت‌خیز بوده‌ایم.

از سال‌ها پیش، قراردادهای همکاری میان دولت‌های آمریکای مرکزی و حوزه کاراییب در حوزه انرژی و با شرایط جذاب مالی وجود داشته است؛ اما با شرایط به وجود آمده و خودداری دولت‌های همسایه از همکاری با دولت مادورو، وضعیت انرژی وخیم‌تر شده و کمبود سوخت مردم را در تنگنا قرار داده است. عرضه بنزین و گازوییل پالایشگاه‌های ونزوئلا تقریباً متوقف‌شده است. هرچند همچنان قاچاق سوخت وجود دارد.

برای بررسی شرایط کنونی، باید نگاه همه‌جانبه‌ای داشته باشیم. به دلیل توقف فعالیت پالایشگاه‌های ونزوئلا، قاچاق سوخت در هفته‌های اخیر به‌شدت کاهش‌یافته است. فعالیت در بازار سیاه سوخت بسیار سودآور است و با تغییر شرایط کنونی به‌سرعت این قاچاقچیان فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

استان‌های غربی ونزوئلا، کانون قاچاق سوخت محسوب می‌شوند. واقعیت این است که گروه‌های مافیایی در سال‌های گذشته با فروش سوخت‌های یارانه‌ای عرضه‌شده توسط رهبران انقلابی کاراکاس به سودهای بادآورده و هنگفتی دست‌یافته‌اند.

آن‌ها در هفته‌های اخیر در حال قاچاق بنزین به داخل کشور هستند تا از شرایط کنونی پدید آمده و افزایش هنگفت قیمت سوخت، سود ببرند.
 
 
 نقش تحریم‌های ایالات‌متحده در ایجاد بحران کنونی
تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در سه سال اخیر، بی‌تردید، نقشی کلیدی در آسیب دیدن فعالیت‌های شرکت ملی نفت ونزوئلا و کاهش تولید نفت و فرآورده‌های آن داشته است.

تحریم‌های ثانویه اعمال‌شده در ماه‌های فوریه و مارس در مورد فعالیت‌های شرکت‌های روسنفت و تی ان کی به پیچیده‌تر شدن اوضاع، دامن زده است. فروش نفت ونزوئلا در بازارهای بین‌المللی سخت‌تر از گذشته شده و دولت مادورو برای واردات بنزین و فرآورده‌های نفتی با مشکلات و موانعی زیادی روبرو است.

شرکت روسنفت، چندی پیش اعلام کرد فعالیت‌های خود در کشور ونزوئلا و فروش بنزین به این کشور را تعلیق کرده است. سایر شرکت‌های نفتی نیز در سایه تحریم‌های واشنگتن نمی‌توانند به شرکت پی دی وی اس ای، بنزین و یا سوخت بفروشند. تعدادی از این شرکت‌ها نیز معتقدند هزینه‌ها و تبعات همکاری با دولت مادورو بسیار زیاد خواهد بود.

به یاد داشته باشید که ونزوئلا و ایالات‌متحده در چند دهه گذشته، همکاری‌های نفتی زیادی داشته‌اند؛ اما هم‌اکنون، راه‌های همکاری‌های فنی، خدماتی، مبادله کالا و امور مالی به بن‌بست کشیده شده است.

پالایشگاه‌های بزرگ ساخته‌شده توسط غول‌های شل، موبیل و اکسون در دوره حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ونزوئلا، روزگاری نماد فناوری شرکت‌های مهندسی و ساخت به شمار می‌رفتند.

از سوی دیگر، در سال گذشته، کنترل دولت ونزوئلا بر شرکت سیتگو از زیرمجموعه‌های شرکت پی دی وی اس ای به پایان رسید. این شرکت پالایشی در بازار ایالات‌متحده فعالیت داشته و در دوره کمبود بنزین می‌توانست بخش زیادی از نیاز شهروندان ونزوئلایی را تأمین کند.
  
عرضه سوخت ارزان در ونزوئلا، ناپایدار و بحران‌آفرین بوده است. شرکت پی دی وی اس ای، دیگر فاقد منابع مالی برای تداوم این سیاست در سال‌های آینده است. بدهی‌های مالی و تجاری این شرکت بسیار زیاد شده و با سقوط قیمت نفت و‌ کاهش جهانی تقاضا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، اوضاع بدتر از همیشه شده است.

به نظر می‌رسد دیر یا زود شاهد افزایش قیمت بنزین در این کشور باشیم. قیمت برق و هزینه‌های جمع‌آوری زباله در ماه‌های اخیر افزایش‌یافته است. باوجود قیمت ارزان بنزین در بازارهای جهانی، با سقوط هولناک ارزش پول ملی این کشور، همچنان مردم باید پول زیادی برای خرید بنزین پرداخت کنند. در شرایط کنونی، واردات بنزین تنها راه باقیمانده برای مادورو به‌حساب می‌آید. هرچند در شرایط کنونی، ممکن است بنزین به پاشنه آشیل دولت نیکلاس مادورو‌ تبدیل شود.
 
 
 
نویسنده: سیمون هریرا کلیس
منبع: www.caracaschronicles.com
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 27343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *