۰
نگاهی به مولفه‌های تاثیرگذار در پرداخت دستمزد

​دلایل پرداخت حقوق هنگفت به مدیران نفتی

پرداخت پاداش ۱.۳ میلیون دلاری با وجود خسارت سهامداران بیش از ۹۰ درصد شرکت های بزرگ نفت و گاز ایالات متحده برای محاسبه پاداش مدیران خود از شاخص TSR استفاده می‌کنند.
دلار نفتی | میز نفت
دلار نفتی | میز نفت
میز نفت | شرکت نشنال اویل ول وارکو (NOV) از ارائه دهندگان خدمات سرچاهی در مناطق مختلف دنیا که دفتر مرکزی آن در هوستون قرار دارد، در سه سال اخیر، روزهای دشواری را پشت سر گذاشته است. دوسوم ارزش این شرکت از دست رفته و سهامداران آن ضرری ۹ میلیارد دلاری داشته‌اند.

با وجود این عملکرد ناامیدکننده، کلی ویلیامز، مدیر عامل این شرکت در ماه فوریه ۳.۳ میلیون دلار سهام به عنوان پاداش دریافت کرده است. چراکه سود پرداختی به سهامداران در سال گذشته در مقایسه با رقبا، بهتر بوده است.

مدیران صنعت انرژی ایالات متحده همواره خواهان دریافت پاداش‌های قابل‌توجه هستند. هرچند در زمان های رکود در بازار نفت، در برابر پرداخت سود سهام به سهامداران مقاومت می‌کنند.

صنعت نفت و گاز در سایه جنگ قیمت‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا در بدترین بحران چهار دهه گذشته خود دست و پنجه نرم می‌کند. اما مدیران شرکت‌های نفتی ایالات متحده همچنان در انتظار دریافت دستمزدهای کلان هستند.

توصیه‌های پزشکی برای ماندن در خانه به کاهش چشمگیر مصرف فرآورده‌های نفتی در سراسر دنیا منجر شده است. میلیون‌ها نفر کار خود را از دست داده‌اند، هزاران پروژه سرمایه‌گذاری متوقف شده و کسب و کارها برای بقا تلاش می‌کنند. شرکت ان او وی در پنج شنبه گذشته از تعلیق پرداخت سود سهام به دلیل حفظ نقدینگی خبر داده است.

بلیک مک کارتی، سخنگوی شرکت این شرکت اعلام کرده به دلیل ضرردهی در سه ماهه نخست سال جاری، برای دریافتی مدیران ارشد، سقف تعیین شده است. به هر حال، با وجود این گفته‌ها، مدیران ارشد این شرکت در هفته‌های آینده، پاداش و دستمزد قابل توجهی دریافت خواهند کرد.

مدیران عامل شرکت های انرژی در فهرست استاندارد اند پور ۵۰۰، در سال گذشته میلادی ۱۴۰ میلیون دلار پاداش در قاب سهام دریافت کرده اند. رویترز در گزارش خود اعلام کرده در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی نیز شاهد تداوم این جریان خواهیم بود.

اما دلیل این اقدام چیست؟ موفقیت شرکت‌های انرژی، بیش از سایر بخش‌های تجارت، در مقایسه با رقبای آنها سنجیده می‌شود. موفقیت یک شرکت نفتی نه براساس فراز و فرودهای سودآوری که براساس عملکرد در مقابل رقبا بررسی می‌شود.

این شرکت ها از شاخص بازگشت نسبی مجموعه سهامداران برای سنجش موفقیت خود استفاده می‌کنند. در این محاسبه، عملکرد شرکت‌های فعال در بازار مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل، مدیران شرکت‌های نفتی درآمدهای چشمگیری حتی در زمان‌های سقوط ارزش شرکت‌های فعال در آنها دریافت می‌کنند.

در این شرایط، سهامداران شرکت‌های نفت و گاز در سال جاری با ضرر مالی روبرو شده‌اند، اما مدیران شرکت‌های نفتی همچنان پاداش‌های سالانه خود را با افت اندکی دریافت می‌کنند. هرچند همه‌گیری ویروس کرونا بر عملکرد همه شرکت‌های نفتی تاثیر منفی بر جای گذاشته است.
 
بردن برای باختن
در سال‌های اخیر، شرکت‌های انرژی با وجود داشتن ضررهای انباشته مالی، همواره بالاترین حقوق و پاداش‌ها را به مدیران خود پرداخت کرده‌اند. در مقابل، سرمایه‌گذاران در سهام این شرکت‌ها، با ضرر روبرو شده‌اند. مجموع سودآوری شرکت‌های نفت و گاز در فهرست اس اند پی ۵۰۰ فقط یک درصد بوده است.

در سایر شرکت‌ها، مجموع سود به دست آمده در این دوره ۲۴۳ درصد بوده است. چرا که شاخص‌های سنجش عملکرد شرکت‌های نفتی با سایر صنایع کاملا متفاوت است. همچنین میزان دستمزد و پاداش پرداختی به مدیران این شرکت‌ها با معیارهای سایر صنایع، اختلافات چشمگیری دارد.

در تعدادی از شرکت‌های نفتی با بدترین عملکرد، به مدیران آنها پاداش‌های چند میلیون دلاری پرداخت شده تا آنها همچنان به کار ادامه دهند تا از دوره رکود عبور کنند. مثلا در شرکت Chesapeake Energy Corp ، به مدیران ارشد ۲۵ میلیون دلار پاداش، چند روز پیش از اعلام ورشکستگی در ماه می امسال پرداخت شده است. مدیران این شرکت از اعلام ‌نظر در مورد این اقدام خود امتناع کردند.

بن دل، از مدیران ارشد شرکت سرمایه گذاری کیمریج می‌گوید: شرکت‌های نفت و گاز به سهامداران خود می‌گویند که باید از عملکرد آنان سپاسگزار باشند، چرا که در بعضی از شرکت‌های نفتی، مدیران همه پاداش تعیین شده را دریافت نمی‌کنند. این شرایط در همه سال‌های گذشته وجود داشته است. اما از نظر ما این پرداخت‌ها، غیرعادلانه است.

وی می‌افزاید: موانع زیادی در مسیر انجام اصلاحات وجود دارد. سرمایه گذاران نیز فاقد توانایی تغییر قواعد حاکم بر این صنعت هستند.
مدیران انرژی معتقدند به دلیل نوسانات غیر قابل پیش ‌ینی قیمت نفت، نباید عملکرد آنها با شاخص‌های سودآوری سنجیده شود. 
 
پرداخت پاداش ۱.۳ میلیون دلاری با وجود خسارت سهامداران
بیش از ۹۰ درصد شرکت های بزرگ نفت و گاز ایالات متحده برای محاسبه پاداش مدیران خود از شاخص TSR استفاده می‌کنند. این نسبت در سایر صنایع ۶۰ درصد اعلام شده است. در یک دهه اخیر، مدیران ۱۵ غول نفتی آمریکا بیش از ۲ میلیارد دلار پاداش دریافت کرده‌اند.

مثلا دیوید هاگر، مدیر عامل شرکت دیون انرژی در ژانویه گذشته ۱.۳ میلیون دلار پاداش به صورت سهام دریافت کرده است. هرچند در سه سال اخیر، سهامداران این شرکت ۴۱ درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. در میان ۱۵ شرکت نفتی بزرگ آمریکا، این شرکت از نظر عملکرد در رتبه ۱۱ قرار گرفته است. البته آقای هاگر تنها ۶۰ درصد پاداش خود را دریافت کرده است.

در شرکت ان او وی، آقای ویلیامز در سه سال اخیر، ۱۳ میلیون دلار پاداش دریافت کرده است. اما در این مدت، سهامداران این شرکت با ۴۱ درصد کاهش ارزش سهام خود روبرو شده‌اند.

در یک دهه اخیر، با وجود انقلاب منابع شیل در ایالات متحده و رشد پرشتاب تولید نفت و گاز غیرمتعارف، سهامداران با ضررهای هنگفت روبرو‌ شده‌اند.  از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی، ارزش بازاری شرکت‌های انرژی با ۴۶ درصد کاهش، ۷۲۵ میلیارد دلار سقوط کرده است.

تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال تلاش برای تعیین سقف پرداخت پاداش برای مدیران شرکت‌های نفتی هستند. آنها معتقدند با این کار، موفقیت مدیران براساس شاخص‌های کاراتری مورد سنجش قرار خواهد گرفت. اما تا تحقق تغییرات بنیادین در این حوزه، راهی طولانی باقی مانده است.
 
 
 
منبع: Energy World
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 27471
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *