۰
​الکسی میلر، ابرقدرت حوزه انرژی روسیه

بازوی گازی پوتین کیست؟

میلر: زمانی که نام من در اولین فهرست از افراد تحت تحریم امریکا نبود، این سؤال را از خود پرسیدم که من چه اشتباهی انجام داده‌ام که در این فهرست قرار ندارم ولی الآن که در دومین فهرست جای دارم، می‌توانم با اطمینان بگویم که من برای حمایت از منافع کشورم و صنعتی که در آن کارمی کنم بسیار موفق بوده‌ام
الکسی میلر؛ بازوی گازی پوتین| میز نفت
الکسی میلر؛ بازوی گازی پوتین| میز نفت
مونا مشهدی رجبی| الکسی میلر را می توان یکی از شناخته شده ترین چهره های فعال در عرصه انرژی روسیه دانست. او مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بزرگ‌ترین شرکت روسیه و بزرگ‌ترین شرکت دولتی فعال در حوزه انرژی در دنیا است. او که از یک خانواده روس-آلمانی می آید، مدرک دکتری رشته اقتصاد را از موسسه فاینانس و اقتصاد لنینگراد (سنت پتروبورگ کنونی) دریافت کرده است و سالها به‌عنوان پژوهشگر حوزه اقتصادی فعال بوده است.

 او در سال ۲۰۰۱ میلادی به‌عنوان مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه انتخاب شد و انتصاب وی  به‌عنوان مدیرعامل گازپروم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت. گاردین در تاریخ ۳۱ می سال ۲۰۰۱ در مورد این انتصاب نوشت:« الکسی میلر از افراد قابل‌اعتماد ولادیمیر پوتین است که برای یک پست کلیدی در کشور روسیه انتخاب شده است.

او در دهه ۱۹۹۰ میلادی در دولت و زمانی که پوتین از شغل خود به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات روسیه استعفا داد تا فعالیت سیاسی را شروع کند، با پوتین کار می‌کرد. پوتین در سال ۱۹۹۱ میلادی از سمت خود در KGB استعفا داد و از همان زمان در سنت پترزبورگ فعالیت سیاسی خود را شروع کرد و در سال ۱۹۹۶ به مسکو رفت. در تمام این دوره الکسی میلر همکاری نزدیکی با پوتین داشت و یکی از افراد قابل‌اعتماد پوتین بود.»
 
* یکی از قابل‌اعتمادترین افراد
گاردین در ادامه گزارش نوشت: «میلر  در سال ۲۰۰۰ و در دوره‌ای که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه بود به‌عنوان وزیر انرژی روسیه انتخاب شد ولی تنها یک سال در این سمت کار کرد و در سال ۲۰۰۱ از طرف پوتین به‌عنوان مدیرعامل گازپروم انتخاب شد.»

فوربس در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۱  منتشر کرد، انتصاب میلر به‌عنوان مدیرعامل گازپروم را به‌عنوان مهم‌ترین گام پوتین در اصلاح شرایط اقتصادی روسیه و کنترل تمامی بخش‌های اقتصادی این کشور نام برد. سرگی ایوانکو، نماینده مجلس روسیه در همان زمان به فوربس گفته بود: «رئیس‌جمهور نشان داد که قدرتش را در تمامی بخش‌های اقتصاد گسترش داده است و می‌تواند تمامی بخش‌ها را کنترل کند. این اولین گام در جهت اصلاح شرایط اقتصادی گازپروم و کشور روسیه است.»

 این تغییر ساختار مدیریتی در شرکت گازپروم در شرایطی اتفاق افتاد که بالغ بر ۳۸ درصد از سهام آن به دولت روسیه تعلق داشت و حدود ۲۵ درصد از ذخایرتایید شده گاز طبیعی دنیا هم در اختیار این شرکت بزرگ روسی بود.

در آن زمان گازپروم یک‌سوم از گاز موردنیاز قاره اروپا را تأمین می‌کرد و بالغ بر ۲۰ درصد از درآمد مالیاتی دولت  توسط این شرکت بزرگ تأمین می‌شد. همین آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد دلیل اهمیت شرکت گازپروم برای روسیه چه بود و چرا پوتین تلاش کرد تا با انتساب یکی از قابل‌اعتمادترین نزدیکان خود به این سمت، کنترل بیشتری روی این مجموعه و سیاست‌هایش داشته باشد.
 
*جلسات دوره‌ای با پوتین
اهمیت این شرکت بزرگ  فعال در حوزه انرژی باعث شده است تا در فواصل زمانی مشخص ، جلساتی بین الکسی میلر و ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین برگزار شود و میلر گزارش کاملی از عملکرد این شرکت را در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهد و دستورات لازم برای طرح‌های آتی را دریافت کند.



خبرگزاری کرملین در این مورد نوشت:« جلسات الکسی میلر با رئیس‌جمهوری بسته به شرایط کشور هر شش ماه یک‌بار برگزار می‌شود ولی درصورتی‌که وضعیت خاصی در بازار ایجاد شود ممکن است فواصل جلسات کاهش یابد.»

در ادامه  گزارش در مورد اهمیت این جلسات این‌طور آمده است:«روسیه بزرگ‌ترین مالک ذخایر گازی در دنیا است و گازپروم یکی از کلیدی‌ترین شرکت‌ها در این عرصه است. اهمیت این شرکت و مقامات ارشد آن به حدی بود که تاکنون بارها کاخ سفید مقامات این شرکت را در لیست تحریم‌های خود قرارداده است ولی این تحریم‌ها نه ازنظر رئیس‌جمهور و نه ازنظر سران شرکت گازپروم اهمیتی ندارد.البته نه کاخ سفید و نه هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند گازپروم که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه انرژی است را از بازار خارج کند.»
 
* تحریم میلر توسط امریکا در سال ۲۰۱۸
در سال ۲۰۱۸ میلادی، الکسی میلر رسماً در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفت.سخنگوی دولت آمریکا در زمان اعلام این خبر گفت:« امریکا تصمیم ندارد صنعت گاز و نفت روسیه و شرکت گازپروم را تحریم کند ولی افراد کلیدی این شرکت در لیست تحریم قرار می‌گیرند.»

 دولت امریکا دلیل اصلی این تحریم را مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا اعلام کرد و شماری از اعضای کلیدی فعال در عرصه اقتصاد و حوزه انرژی امریکا را در فهرست تحریم قرارداد.

یورو نیوز در خبری که روز ۷ آوریل سال ۲۰۱۸ بعد از انتشار خبر قرار گرفتن میلر در فهرست افراد تحریم شده توسط امریکا منتشر کرده بود نوشت:«مدیرعامل شرکت گازپروم رسماً اعلام کرده است که از قرار گرفتن در این فهرست احساس افتخار می‌کند زیرا بر این باور است قرار گرفتنش در فهرست تحریم نشان می‌دهد او وظایفش را در کشور به‌درستی انجام می‌دهد و فرد تأثیرگذاری در اقتصاد روسیه است.»

در روز ۶ آوریل سال ۲۰۱۸ وب‌سایت شرکت گازپروم به نقل از الکسی میلر نوشت: «قرار گرفتن من در فهرست افراد تحریم شده توسط امریکا نشان می‌دهد که سیاست‌های  شرکت گازپروم ، سیاست‌های درستی است. زمانی که نام من در اولین فهرست از افراد تحت تحریم امریکا نبود، این سؤال را از خود پرسیدم که من چه اشتباهی انجام داده‌ام که در این فهرست قرار ندارم ولی الآن که در دومین فهرست جای دارم، می‌توانم با اطمینان بگویم که من برای حمایت از منافع کشورم و صنعتی که در آن کارمی کنم بسیار موفق بوده‌ام و از این مسئله بسیار خوشحال هستم.»

 در پایان باید گفت که الکسی میلر یکی از افراد بسیار مهم و اثرگذار در حوزه انرژی روسیه است و فردی است که گام‌های مهمی در جهت توسعه اقتصادی کشورش برداشته است. حال روسیه یکی از مهم‌ترین کشورها در تأمین گاز طبیعی کشورهای اروپایی است.
 
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 28023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *