۰
چالش سرمایه گذاری بانک‌ها در صنعت نفت

3.8 تریلیون دلار در 4 سال

در سال ۲۰۲۰ میلادی این عدد از مرز ۷۵۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، بانک‌ها در مجموع 3.8 تریلیون دلار در صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری کرده‌اند.
3.8 تریلیون دلار در 4 سال
میز نفت | دادگاه عالی کانادا در هفته گذشته به دولت فدرال دستور داد تا مالیات کربن را به قانون تبدیل کند. بدین ترتیب هر یک از ایالت‌های کانادا باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی در برابر انتشار هر تن دی اکسید کربن ۱۷۰ دلار مالیات پرداخت کند. 

جکی کوک، مدیر موسسه سرمایه گذاری مورنینگ استار می‌گوید: «اگر کانادا تلاش می‌کند که به رهبر کارزار مقابله با تغییر اقلیم تبدیل شود، بانک‌های این کشور نیز باید در مسیر کاهش انتشار کربن در وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود تبدیل شوند. یکی از دشواری‌های شرایط کنونی این است که ما در حال گذار از انرژی های فسیلی به انرژی‌های پاک هستیم و بانک‌های کانادا همچنان در حوزه تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز فعالیت دارند».

در گزارش تامین مالی سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۱ میلادی به عملکرد ۶۰ بانک بزرگ دنیا در حوزه سرمایه گذاری و پرداخت وام و تسهیلات به صنعت نفت و گاز پرداخته شده است. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که این بانک‌ها به جای کاهش میزان اختصاص وام و تسهیلات مالی به صنعت نفت و گاز به تدریج در حال افزایش میزان فعالیت در صنعت نفت هستند. 

در سال ۲۰۱۶ میلادی، مجموع منابع اختصاص یافته به صنعت سوخت‌های فسیلی حدود ۷۹ میلیارد دلار بوده است. این عدد بدون احتساب پروژه‌های ال جی، میادین نفتی قطب شمال، صنعت زغال سنگ، نیروگاه های با سوخت زغال سنگ و غیره بوده است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی این عدد از مرز ۷۵۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، بانک‌ها در مجموع ۳۸ تریلیون دلار در صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری کرده‌اند.

این گزارش توسط هفت گروه حمایت از آب و هوا تهیه شده است. در این گزارش اعلام شده که همه گیری ویروس کرونا به کاهش سرمایه گذاری در پروژه‌های تولید سوخت‌های فسیلی منجر شده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، شاهد بیشترین میزان اعطای تسهیلات مالی بانکها به شرکت‌های صنعت نفت پس از امضای توافق آب و هوایی پاریس بودیم. غول‌های نفتی از نرخ پایین بهره برای دریافت وام‌های کم هزینه بهره بردند تا خود را برای آینده دشوار مهیا کنند. اما در نیمه دوم سال گذشته، شاهد تغییر اوضاع و سقوط میزان تامین مالی طرح‌های نفت و گاز بودیم.

در مجموع ۲۳۰۰ شرکت فعال در صنایع نفت، گاز و زغال سنگ از تسهیلات مالی ۶۰ بانک بزرگ دنیا استفاده کرده‌اند. 

نویسندگان این گزارش از بیم‌ها و امیدهای خود سخن گفته‌اند. امیدواری از آن جهت که حتی غول‌های نفتی نظیر بی‌پی و شل در گزارش‌های سالانه خود اعلام کرده‌اند که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و گذار دنیا به سوخت‌های پاک، تولید نفت دنیا ممکن است هیچگاه به میزان سال ۲۰۱۹ میلادی بازنگردد.
 
اما این هراس وجود دارد که که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا شاهد تاخیر در تحقق برنامه‌های کشورها برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی باشیم. 

سه بانک اصلی تامین کننده مالی شرکت‌های صنعت نفت آمریکایی هستند: جی پی مورگان، سیتی و ولز فارگو. رویال بانک کانادا نیز مهمترین حامی مالی شرکت‌های نفتی کشور کانادا محسوب می‌شود. در پنج سال اخیر این بانک بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار به شرکت‌های نفتی تسهیلات مالی پرداخت کرده است. ۵ بانک بزرگ کانادا در مجموعه ۵۵۸ میلیارد دلار به شرکت‌های فعال در صنعت سوخت‌های فسیلی وام داده‌اند.
 
بخش اعظم این تسهیلات به میادین نفت های ماسه‌ای اختصاص یافته است.البته در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد کاهش میزان وام پرداختی به صنعت نفت به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بودیم. میادین نفت ماسه‌ای در آلبرتا پس از همه گیری ویروس کرونا با آسیب‌های زیادی روبرو شده‌اند. بسیاری از شرکت‌های فعال در این منطقه وادار شدند تا بودجه مربوط به هزینه‌های خود را برای تامین و سرمایه گذاران و کاهش بدهی‌ها بازنگری کنند. 

در سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان وام اعطایی به شرکت‌های فعال در صنعت نفت ماسه کانادا با ۲۷ درصد کاهش به ۱۶ میلیارد دلار رسید. این عدد کمترین مقدار در شش سال اخیر به شمار می‌رود.


سهامداران بانک ها خواهان تغییر در راهبرد کنونی

سهامداران بانک آر بی سی در نشست سالانه خود از لزوم تغییر در شرایط و میزان وام اعطایی به شرکت‌های فعال در صنعت نفت سخن گفته‌اند. آنها معتقدند باید در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حوزه‌های فعالیت این بانک تلاش کرد. این بانک اعلام کرده که در افق سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای تامین پروژه‌های انرژی پاک تسهیلات مالی اعطا خواهد کرد.

بسیاری از پروژه‌های کنونی مورد حمایت بانک‌ها از انتشار کربن بالایی برخوردارند. در چند دهه آینده، همچنان این پروژه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. با تداوم تامین مالی این پروژه‌ها، گذار دنیای ما به انرژی‌های نو و پاکتر با چالش روبرو خواهد شد.

بر اساس پیمان آب و هوای پاریس، همه بانک‌ها باید میزان انتشار کربن ناشی از فعالیت‌های خود را در گزارش‌های مالی سالانه اعلام کنند. بانک‌ها باید با کاهش تدریجی اعطای وام به شرکت‌های تولید کننده نفت و گاز به سوی اقتصاد پاک حرکت کنند.

تعدادی از بانک‌های دنیا اعلام کرده‌اند در افق سال ۲۰۵۰ میلادی میزان انتشار کربن ناشی از فعالیت‌های آنها به صفر خواهد رسید. تحقق این راهبرد، گامی بزرگ برای تحقق دنیایی پاک تر و سبز تر خواهد بود.


 منبع: Morning Star
نویسنده : روث سالدانها
مترجم: محسن داوری
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۳۷
کد مطلب: 29683
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *