آلودگی هوا، یکی از ابر بحران‌های عراق

شهروندان عراقی، قربانیان فلرینگ

3 ارديبهشت 1400 ساعت 16:36

مطالعات انجام شده توسط یکی از مراکز بین‌المللی نشان می‌دهد که تعداد کشته شدگان عراق به دلیل آلودگی هوا بیش از تعداد کشته شده در زد و خورد های اشغال عراق توسط ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ میلادی است.


میز نفت | شهروندان عراقی در اکثر روزهای سال از وجود ذرات دوده در هوا که به نابودی گیاهان منجر شده و همانند خاکستر آتشفشان بر روی همه اشیا می نشیند، سخن می گویند. ساکنان شهر نهران عمر در جنوب عراق که در نزدیکی چند چاه نفت قرار دارد، از مواد شیمیایی سوخته شده در مشعل ها که هوای تنفس آنها را مسموم می کند، نگرانند.

سوزاندن گازهای همراه نفت در میادین نفتی عراق از سابقه طولانی برخوردار است. این شرایط به ایجاد بحران آب و هوایی منجر شده و تهدیدی مرگ‌آور برای ساکنان مناطق اطراف است. کارشناسان از شیوع گسترده بیماری های آسم، ریوی، پوستی و سرطان در میان ساکنان مناطق اطراف میدان های نفتی عراق سخن می گویند.

عراق یکی از بزرگترین کشورهای دارای گاز سوزانده شده در دنیاست و استان بصره با بیشترین پیامدهای این آلودگی ها روبرو است. روزنامه ایندیپندنت با تعدادی از شهروندان عراقی گفتگو کرده و آنان معتقدند آلودگی های زیست محیطی، عامل مرگ کودکان و افراد سالمند است.

اگرچه نمی توان در مورد رابطه مستقیم بیماری ها و فلرینگ سخن گفت، اما براساس آمار رسمی در یک دهه اخیر، نرخ ابتلا به بیماری سرطان در منطقه بصره ۵۰ درصد رشد نشان می دهد. با همه گیری ویروس کرونا اوضاع در این مناطق نفت‌خیز وخیم تر شده است.

در گزارش انجمن ریه اروپا اعلام شده که ۱۵ درصد مرگ های قربانیان کرونا به دلیل آلودگی هوا بوده است.
بشیر الجباری، شهردار نهران عمر می گوید: در همه مناطق شهر، شاهد بیماری های مرتبط با آلودگی هوا منتشر شده از تاسیسات نفتی هستیم. حتی خواهر من با سرطان روبرو شده است.

عراق پس از چند دهه بحران سیاسی با چالش های عمیق تری دست و پنجه نرم می کند. پس از هر بارندگی همه جا با مایعی آلوده پوشیده می شود. با آلودگی آب، هوا و خاک، بخش کشاورزی با مشکلات زیادی روبرو شده است.
 
لزوم تغییرات اساسی در فلرینگ
 
در سراسر این کشور، آسمان شب با نور فلرها روشن شده و گازهای گلخانه ای زیادی نظیر متان، اکسید نیتروژن، دی اکسید سولفور و دوده راهی آسمان می کند. این گازها مهمترین عامل گسترش بیماری های مختلف بوده است.

براساس گزارش بانک جهانی سالانه در عراق ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز فلر می شود. عراق پس از روسیه دومین کشور از نظر میزان گاز فلر در دنیا است. عراق۱۰ درصد گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن دنیا را تولید و منتشر می کند.

جاسم عبدالعزیز خمودی، معاون وزیر محیط زیست و سلامت می گوید: آلودگی هوا یکی از بزرگترین بحران های امروز کشور عراق است. مطالعات انجام شده توسط یکی از مراکز بین‌المللی نشان می‌دهد که تعداد کشته شدگان عراق به دلیل آلودگی هوا بیش از تعداد کشته شده در زد و خورد های اشغال عراق توسط ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ میلادی است.

علی الصفار، از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی می گوید: ما با یک فاجعه بزرگ در عراق روبه رو هستیم. اگرچه این گازهای سوخته شده می‌تواند به عنوان یک منبع اصلی در تامین برق این کشور مورد استفاده قرار گیرد، اما به عاملی برای تغییر اقلیم منجر شده است.

عراق یکی از معدود کشورهای دنیا است که حجم گسترده اي از گاز را در مشعل های خود می سوزاند و در عین حال به واردات گاز وابسته است. وی می افزاید: مطالعات دانشگاهی نشان می دهد که میانگین افزایش دمای عراق دو تا هفت برابر میانگین جهانی بوده است. ما شاهد افزایش خشکسالی، کمبود آب و بحران های مختلفی هستیم.

مردم این کشور باید تهدیدهای فراروی کشورشان را بشناسند و ذخایر گاز به گونه بهتری مصرف شوند. میزان فلرینگ گاز در استان بصره بیش ‌از کشورهاي عربستان سعودی، چین، هند و کانادا است. میدان نفتی رمیله به عنوان سومین میدان بزرگ نفتی دنیا در این استان قرار گرفته است.

کارشناسان با بررسی تصاویر ماهواره ای ابعاد مختلف این فاجعه زیست محیطی را ارایه کرده اند. ترکیب فلرینگ و سایر آلاینده های صنعت نفت به آلودگی آب، خاک و هوا منجر شده و علاوه بر افزایش دما به فاجعه تغییر اقلیم سرعت بخشیده است.

بدین ترتیب با وخیم تر شدن شرایط استان بصره در سال های آینده باید از هم اکنون چاره اندیشی کرد.
 
نمی توانم نفس بکشم
در مناطق مرکزی عراق نیز شرایط کم و بیش مشابه است. علی، ۳۱ ساله از نگهبانان میدان نفتی غیاره است. این میدان در ۹۰۰ کیلومتری بصره قرار دارد. وی می گوید: من در شب ها نمی توانم نفس بکشم. اگر باد نباشد، گویی یک لایه دود بر سر شهر سایه افکنده است. من پس از چهار سال کار در این شهر با آلرژی روبرو شده ام. هوای این منطقه با بوی مواد سمی آغشته شده است.

بسیاری از کارگران تاسیسات نفتی با بیماری های مختلف دست به گریبان هستند. ده ها نفر از کارکنان این تاسیسات سالانه بر اثر سرطان می میرند. همه روزه لاشه پرندگان زیادی در اطراف این مناطق آلوده به چشم می خورد.
 
در مراکز درمانی، بیماری های ریه و قفسه سینه بسیار فراگیر هستند. در شبکه های اجتماعی توییتر و فیسبوک شاهد اعتراضات مردمی زیادی نسبت به این آلودگی ها هستیم. برنامه های وزارت نفت عراق برای کاهش فلرینگ با تاخیر زمانی گسترده روبرو بوده است. همچنین میزان گاز فلر شده همواره در حال افزایش بوده است.

با ظهور داعش و درگیری های مختلف در غرب و مرکز عراق، بسیاری از طرح های کاهش فلرینگ نیمه کاره رها شده است.

نرخ بیکاری سرطان، سقط جنین و تولد کودکان ناقص الخلقه در عراق بالاتر از میانگین ساير کشورهای دنیا است. با نابودی خاک و کاهش تولید محصولات کشاورزی همراه با افزایش مناطق بیابانی، امنیت غذایی این کشور با ریسک روبرو شده است.

فجایع زیست محیطی به افزایش مهاجرت شهروندان عراقی منجر شده است. بدین ترتیب باید دولت عراق برای خروج از این بحران به سرعت برنامه‌ریزی و اقدامات اثربخش و کارایی انجام دهد.
 
 
منبع: Independent
مترجم: محسن داوري


کد مطلب: 29787

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/29787/شهروندان-عراقی-قربانیان-فلرینگ

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir