۰
کشوری برای شورش های مسلحانه

چالش شورشیان نفتی در نیجریه

برخی دیگر بدبختی­ های خود را به روند فاسد انتخاب نامزدهای برنامه بورس تحصیلی خارجی نسبت می­ دهند. آنها می­ گویند این بیشتر به نفع افرادی است که می ­توانند از روابط خانوادگی خود استفاده کنند.
شورشیان نفت نیجریه | میز نفت
شورشیان نفت نیجریه | میز نفت
میز نفت | در پی شورشی که صنعت نفت نیجریه را ویران کرد و اقتصادش را به سمت فروپاشی سوق داد، دولت نیجریه در سال 2009 به هزاران شورشی عفو عمومی بدون قید و شرط اعطا کرد. عفو عمومی بستر روشنی را برای  اقدامات صلح ساز ایجاد کرد. اینها برای حفاظت از جوامعی بود که شورشیان به آنها بازمی­گشتند و نیز برای ایجاد ظرفیتی برای صلح، امنیت و توسعه در منطقه نفتی بود.

بین سالهای 2009 و 2019 ، دولت نیجریه میلیاردها دلار به برنامه سازش صلح[1] تخصیص داد. این امر برای تأمین هزینه های دستمزد، آموزش و پرورش، تحصیل و کارآفرینی برای 30000 شرکت کننده بود. این برنامه شامل خلع سلاح، از هم پاشی بسیج شورشیان و استقرار  مجدد آنها بود. دولت فدرال حقوق ماهانه 65000 ناریا[2] (200 دلار آمریکا) به عنوان کمک موقت به آنها پرداخت می ­کرد.

اخیراً، برخی از محققان تأثیر برنامه عفو عمومی توسط ریاست جمهوری را بر توسعه سرمایه انسانی در منطقه نفتی نیجریه بررسی کردند. مطالعات آکیم آکینوال[3] و ایابوبولا آجیبولا[4] نشان داده است که این برنامه تأثیر مثبتی داشته و شرایط را برای ادغام شورشیان سابق در جامعه غیرنظامی فراهم کرده است.

اما این مطالعات نقشی که فساد در فرایندهای سازش صلح پس از جنگ بازی می­کند را در نظر نگرفته است. آنها به این نکته توجه ندارند که برخی از ارئه دهندگان خدمات، آموزش خارج از استاندارد =ارائه می­ دهند که این امر شرایط را برای پیوستن دوباره شورشیان سابق به اقتصاد محلی آماده نکرد.

این شکاف در مطالعات بر تحقیقات در مورد شورشیان سابق در ایالت­ های ریورز[5] و بایلسا[6] تاکید می­ کند. گزارشات آنها نشان می­ دهد که فساد از طریق روند صلح سازی در منطقه چگونه خود را بروز می ­دهد. برخی از شورشیان سابق مصیبت ­های خود را ناشی از سو مدیریت بودجه­ های صلح می­ دانند.

برخی دیگر بدبختی­ های خود را به روند فاسد انتخاب نامزدهای برنامه بورس تحصیلی خارجی نسبت می­ دهند. آنها می­ گویند این بیشتر به نفع افرادی است که می ­توانند از روابط خانوادگی خود استفاده کنند.اما فساد در مناطق نفتی چیز جدیدی نیست. این امر اکنون بخشی از اقتصاد سیاسی صلح سازی در نیجریه است که در حال ظهور است. فساد چیزی است که یک مقام دولتی در اینجا درباره آن می­ گفت: جای تأسف است که چطور چنین برنامه ­ای با هدف خوب، خبیثانه عوض شد و تبدیل به یک مجرای تخلیه (پول و منابع) شد. چه کسانی این برنامه را اجرا می­ کنند؟ چه کسانی در بسیج شورشیان برای این برنامه دخالت دارند؟ بانک اطلاعات عفو عمومی را چه کسی کنترل می­ کند؟ چه کسی مسئول کوتاه کردن لیست شورشیان انتخاب شده برای بورس تحصیلی و آموزش فنی در داخل و خارج از نیجریه است؟ اگر شما از آغاز تا پایان برنامه عفو، را بررسی کنید، ایده واضحی درباره بروز اقدامات مفسدانه خواهید داشت.

در زمینه تحقیق، اولین تماس با یک شورشی سابق در ایالت ریورز بود، جایی که ایزه[7] را ملاقات کردم، او ترجیح می­دهد فقط با نام کوچک شناخته شود. از او در مورد تجربه خود در روند صلح سوال کردم و دیدم که به نظر عصبانی است. او مرا به یک مرغداری خالی راهنمایی کرد که قرار بود به او یک شاهراه اقتصادی بدهد. در فرهنگ لغت سازش صلح دلتا نیجر[8]، آن مرغداری به عنوان "توانمندسازی[9](خودکفایی)" شناخته می­ شود.

یک سازه آجری سبک ساده با حصاری در اطراف آن، با سقفی خمیده از جنس روی و یک پوستر محو شده از حصار آویزان شده است. یک مرغداری برای توانمندساختن یک شورشی سابق تأسیس شد اما به دلیل فساد شکست خورد. اوبساسم اوکی اما ایزه احساس توانمندی نمی­ کرد. وی گفت: تامین کننده طرح سازش صلح برای راه اندازی این مزرعه در تأمین برخی از منابعی که دولت برای وی تصویب کرده بود، موفق نبود.

ایزه تنها قربانی نبود. من با گوش دادن به صحبت های افراد دیگری مانند او متوجه شدم که بزرگترین چالش پیش روی برنامه سازش صلح دلتا نیجر فساد در فرآیندهای آموزشی و کارآفرینی مربوط به بازآفرینی شورشیان سابق است.

تامین کنندگان طرح سازش صلح باید از برنامه­ های "توانمندسازی" که برای ارائه به دفتر عفو عمومی ریاست جمهوری اجرا کرده ­اند، عکس تهیه کنند. این گواهی است بر اینكه آنها به تعهدات قراردادی خود عمل كرده­ اند. این برنامه­ ها همیشه وجود ندارند. اما دفتر عفو ریاست جمهوری از این عکس­ها به عنوان شاهدی بر "موفقیت" در دفاع از طرح سازش صلح بهره می ­برد.

نگرانی ­ها در مورد فساد اداری به راحتی توسط دفتر عفو ریاست جمهوری به عنوان اطلاعات نادرست نادیده گرفته شد. در همین حین، از سال 2015، رئیس جمهور محمدو بوهاری[1] حداقل دو تا از هماهنگ کنندگان برنامه عفو عمومی ریاست جمهوری را برکنار کرده است. این اخراج ها با ادعای سوء مدیریت سرمایه همراه بوده است. اما هیچ محاکمه­ ای وجود نداشته است.

به عنوان مثال، در سال 2018، دفتر عفو از موسسات دانشگاهی محلی فاکتورهایی که تقاضای پرداخت شهریه و کمک هزینه دانشجویان عفو را داشتند، دریافت کرد. چارلز دوكوبو[2]، هماهنگ كننده آن زمان، كه از ظن به فساد هشدار داده شده بود، تحقيقاتی را آغاز كرد. یک کمیته به دنبال این بود که آیا 1061 دانش آموز ثبت نام شده نماینده قانونی عفو هستند یا نه؟

این تحقیق نشان داد که فقط 314 نماینده از 1061 نماینده، شرکت کننده قانونی بودند. 747 نفر باقی مانده جزء این دسته به حساب نمی­ آمدند. این مثالی بود از اینکه چگونه برنامه سازش صلح برای سازندگان صلح سودآور است، در حالی که شورشیان سابق را از آن محروم کرده ­اند.

عملکرد فعالان سازش صلح بر نتیجه روند صلح دلتا نیجریه تأثیر می­ گذارد. برای جلوگیری از بازگشت مجدد شورشیان مسلح که ناشی از شکایت شورشیان سابق است که احساس می­ کنند از روند صلح باز مانده ­اند، 
 
[1] Muhammadu Buhari
[2] Charles Dokubo
[1] Peacebuilding
[2] Naria
[3] Akeem Akinwale
[4] Iyabobola Ajibola
[5] Rivers
[6] Bayelsa
[7] Eze
[8] Niger Delta
[9] Empowerment
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب: 29922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *