۰
همه نگاه ها به آسیاست

آینده LNG ایالات متحده در بازار

موسسه وود مکنزی در گزارش خود اعلام کرده که ۹۵ درصد رشد بازار جهانی ال ان جی به آسیا تعلق خواهد داشت. سیاست های حمایتی دولت ها و توسعه پرشتاب اقتصادی بر رشد تقاضای گاز تاثیر خواهد گذاشت.
آینده LNG ایالات متحده در بازار
میز نفت | بازار جهانی ال ان جی در سال های اخیر با رشدی پرشتاب روبرو شده که توسعه فناوری های مایع سازی گاز طبیعی و افزایش سهم انرژی های پاک در رشد محبوبیت این سوخت تاثیرگذار بوده است. اما همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را با شوک بزرگ و بی سابقه ای روبرو کرده و با اختلال در فعالیت‌های اقتصادی، بازار جهانی  ال ان جی را نیز با چالش روبرو کرده است. 

با اجرای برنامه واکسیناسیون در اکثر کشورهای صنعتی، اقتصادهای بزرگ دنیا در حال ازسرگیری فعالیت های خود هستند. بدین ترتیب شاهد افزایش تقاضای گاز طبیعی هستیم. 

آمریکایی ها با توسعه فناوری شکست هیدرولیک در مقیاس گسترده، تولید نفت و گاز خود را در یک دهه اخیر افزایش قابل توجهی داده اند.انها با ابزارهای بهبود کارایی، فناوری های پیشرفته و کاهش هزینه رقبا را پشت سر گذاشته اند. بدین ترتیب راه برای صادرات  ال ان جی آنها به بازارهای جهانی هموار شده است. 

آمریکا در یک دهه اخیر از بزرگترین واردکننده نفت دنیا به یک صادرکننده نفت و گاز تبدیل شده است. پیش از همه گیری ویروس کرونا، چند طرح بزرگ سرمایه گذاری در صنعت ال ان جی این کشور در آستانه اجرا قرار داشت. با رشد مجدد تقاضا، تامین مالی چند پروژه در حال اجرا سرعت خواهد گرفت، هر چند همچنان شرایط عدم اطمینان بر صنعت ال ان جی ایالات متحده سایه افکنده و چالش‌های مختلفی برای توسعه این صنعت وجود دارد. 

در ۱۲ ماه گذشته، بازار جهانی ال ان جی با نوسانات چشمگیر قیمت روبرو بوده است. با گسترش ویروس کرونا، شاهد ایجاد بحران اقتصادی در دنیا بودیم که بر تقاضای انرژی و سقوط قیمت ال ان جی تاثیر گذار بود. اینک در بهار سال ۲۰۲۱ میلادی، چشم‌انداز این بازار امیدوارکننده و جذاب تر از گذشته است. 

قیمت هر یک میلیون بی تی یو ال ان جی در پایانه هنری هاب ایالات متحده کمتر از سه دلار است. این عدد برای وارد کنندگان گاز طبیعی یک عدد جذاب به شمار می آورد.

سایر تولیدکنندگان بزرگ ال ان جی از شاخص قیمت نفت برای تعیین بهای گاز صادراتی خود بهره می‌ برند. قیمت هر بشکه نفت از ۷۰ دلار عبور کرده و با پیش بینی تداوم رشد قیمت آن، صادرکنندگان آمریکایی گاز طبیعی می توانند با پیشی گرفتن از رقبا بر سهم بازار خود بیافزایند. 

در یکسال اخیر، تعدادی از پروژه های در دست مطالعه ال ان جی لغو شده اند. این شرایط به بهبود رقابت پذیری سایر پروژه ها کمک خواهد کرد. موسسه ریستاد انرژی اعلام کرده که بازار ال ان جی ایالات متحده با چند طرح جدید همچنان توسعه خواهد یافت. اما چند موسسه مشاوره انرژی دیدگاهی بدبینانه نسبت به به آینده دارند. 
آنها معتقدند عرضه ال ان جی از تقاضای آن پیشی گرفته و شاهد رکود در بازار خواهیم بود. 

علاوه بر ایالات متحده، دولت های قطر و روسیه در حال افزایش ظرفیت تولید ال ان جی خود هستند. روس ها در مناطق قطبی و قطری ها با توسعه مجدد میدان گنبد شمالی به عنوان بزرگترین مخزن گاز طبیعی دنیا، برای حضور قدرتمند در بازار آماده می شوند. 

شرایط عدم اطمینان و رکود در اقتصاد دنیا بر تقاضای ال ان جی تاثیر خواهد گذاشت. شرایط ژیوپلیتیک نیز بر بازار انرژی تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.  آسیا، مهمترین بازار در حال توسعه گاز بوده و چینی ها پیشرو در واردات ال ان جی هستند. هند، کره جنوبی، ترکیه و پاکستان از بازیگران دیگر محسوب می شوند.

موسسه وود مکنزی در گزارش خود اعلام کرده که ۹۵ درصد رشد بازار جهانی ال ان جی به آسیا تعلق خواهد داشت. سیاست های حمایتی دولت ها و توسعه پرشتاب اقتصادی بر رشد تقاضای گاز تاثیر خواهد گذاشت. 

اما جنگ تجاری ایالات متحده و چین می‌تواند بر آینده تجارت انرژی میان این دو کشور تاثیر گذار باشد. چینی ها که برای حفظ امنیت انرژی خود تلاش های همه جانبه ای انجام می دهند، برای خرید گاز مایع شده‌ از کابوی های تگزاس همچنان با احتیاط گام بر می دارند. 

آمریکایی ها در این بازار با رقبای سرسختی روبرو هستند. مثلا شرکت نواتک برای ساخت فاز دوم تاسیسات قطبی سیبری با شرکت های توتال فرانسه، سینوک چین و میتسویی ژاپن قراردادی ۲۰ ساله امضا کرده است. ظرفیت تولید ال ان جی این پروژه ۱۹.۸ میلیون تن در سال بوده و در سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.

در منطقه خلیج فارس، قطری‌ها که پس از ۲ دهه بار دیگر توسعه میدان گازی گنبد شمالی را از سر گرفته اند و می خواهند تا همچنان رهبر بازار باقی بمانند. استرالیایی ها نیز به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ بازار ال ان جی  به دقت تحولات را زیر نظر دارند. شرکت قطر پترولیوم در سال ۲۰۲۶ میلادی ظرفیت سالانه تولید ال جی خود را از ۷۷ میلیون تن کنونی به ۱۱۰ میلیون تن افزایش خواهد داد. 

رهبران بازار با دیدگاهی بلندمدت به توسعه ظرفیت خود می اندیشند. اما در کوتاه مدت همچنان شاهد شرایط عدم اطمینان و نوسانات قیمت خواهیم بود. به دلیل رقابت تنگاتنگ در بازار جهانی گاز، افزایش سهم هر کشور به معنی کم شدن سهم رقبا خواهد بود. بذین ترتیب به نظر می‌رسد گاوچران های تگزاس تمایلی به عقب نشینی ندارند. 


نویسنده: واناند ملیکشتین
منبع: Oilprice.com
مترجم: محسن داوری
 

 
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۵۳
کد مطلب: 29987
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *