۰
نگاهی آماری به فعالیت چند غول نفتی

بی تفاوتی آمریکا به انرژی های سبز

غول های نفتی اروپایی در نظر دارند تا در دو دهه آینده به غول های تولید انرژی سبز تبدیل شوند. سهامداران این شرکت ها از افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی های سبز و تجدیدپذیر استقبال چشمگیری کرده اند.
بی تفاوتی آمریکا به انرژی های سبز
میز نفت | شرکت اگزون موبیل عنوان بزرگترین شرکت نفتی دنیا از درآمدهای باثبات و جریان نقدی قدرتمند در گزارش فصل اول سال ۲۰۲۱ میلادی خبر داده است. اما این شرکت آمریکایی در مقایسه با رقبای اروپایی خود سرمایه‌گذاری اندکی در انرژی های تجدید پذیر دارد. غول های نفتی اروپایی با توسعه راهکارهای انتشار کربن کمتر در نظر دارند تا در سال ۲۰۵۰ میلادی میزان انتشار کربن خود را به صفر برسانند. 

اگزون موبیل پس از چهار فصل ضرر مالی، با بهبود قیمت نفت توانسته است در سه ماهه نخست سال جاری به سودآوری دست یابد. همه شرکت های بزرگ نفتی از افزایش قیمت نفت و گاز سود برده اند.  اما سرمایه گذاری آنها در انرژی های تجدید پذیر از سود کمتری برخوردار بوده است. شرکت های نفتی باید از درآمدهای بخش نفت و گاز در این حوزه های جدید سرمایه گذاری کنند.

انرژی‌های پاک تا زمان دستیابی به سودآوری پایدار، راهی طولانی دارند و در کوتاه مدت و میان مدت نیازمند حمایت هستند.  در فصل نخست سال جاری میلادی، غول های نفتی اروپایی همه تعهدات خود در حوزه انرژی های پاک را عملی کرده اند. اما توسعه انرژی های با انتشار کربن کمتر با درآمد بخش های نفت و گاز تامین شده است. در مقابل، غول های نفتی ایالات متحده، چندان تمایلی به تغییر کسب و کار خود ندارند. 

پیشی گرفتن اروپایی ها از آمریکایی ها

برنارد لونی، مدیر عامل شرکت بی پی از راهبرد فعالیت و دگردیسی سخن می گوید. با افزایش قیمت نفت در فصل نخست سال جاری میلادی، شاهد رشد درآمد غول های نفتی بوده ایم. بدین ترتیب راه برای دگرگونی و گذار به انرژی های پاک هموارتر شده است. بی پی در نظر دارد تا در ۱۰ سال آینده، میزان تولید نفت و گاز خود را ۴۰ درصد کاهش دهد. 

پس از پشت سر گذاشتن یک سال دشوار، سهامداران این شرکت ها می توانند از سود پرداختی برخوردار شوند. شرکت شل نیز از افزایش درآمد و سود پرداختی به سهامداران در سال جاری سخن گفته است. سود پرداختی به سهامداران ۴ درصد بیش از میزان پیش بینی شده خواهد بود. 

شرکت های شل و بی پی درآمدهای مربوط به حوزه انرژی های تجدید پذیر را به عنوان یک بخش مستقل در گزارش های مالی اعلام نکرده اند، اما تعدادی از غول های اروپایی نظیر توتال، انی و اکویینور این درآمدها در حوزه انرژی های تجدید پذیر را به صورت مستقل اعلام نموده اند. 

با این رویکرد جدید در گزارش دهی مالی، سرمایه گذاران درمی‌یابند که انرژی های تجدید پذیر در حال توسعه می توانند با داشتن اهمیت راهبردی، از نقشی بیشتر در سبد انرژی غول های نفتی اروپا برخوردار شوند. از سوی دیگر، غول های نفتی نشان می دهند که گذار از فعالیت های خود در حوزه نفت و گاز را به حوزه انرژی آغاز کرده اند و سرمایه‌گذاری‌های آنها در این حوزه وارد دوره سود دهی شده است. 

به عنوان مثال، شرکت توتال اعلام نموده که درآمدهای این شرکت در در فصل نخست سال جاری میلادی از مرز ۳ میلیارد دلار عبور کرده است. افزایش قیمت نفت و گاز و راهبرد این شرکت برای افزایش سهم ال‌ ان جی و انرژی های تجدیدپذیر در موفقیت به دست آمده نقشی کلیدی داشته است.

درآمد شرکت توتال در بخش انرژی های تجدیدپذیر در فصل نخست سال جاری میلادی ۱۴۸ میلیون دلار (بدون احتساب بهره، مالیات، استهلاک و ...) اعلام شده است. 

شرکت اکویینور نروژ در گزارش های مالی خود بخشی را به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داده است این شرکت در فصل نخست سال ۲۰۰۱ میلادی ۱.۳۴ میلیارد دلار از این حوزه درآمد داشته است. شرکت های بی پی انگلستان و انی ایتالیا با سرمایه‌گذاری مشترک ۱.۴ میلیارد دلاری با این شرکت نروژی در توربینهای بادی فراساحلی در آبهای ایالات متحده و انگلستان توانسته اند سهم انرژی های پاک در سبد انرژی های تولید خود را افزایش قابل توجهی دهند. 

شرکت اکویینور در نظر دارد تا با بهره گیری از تجارب خود در حوزه اکتشاف و تولید نفت فراساحلی، سهم تولید برق بادی فراساحلی در سبد تولید خود را افزایش چشمگیری دهد. 

غول های نفتی اروپایی در نظر دارند تا در دو دهه آینده به غول های تولید انرژی سبز تبدیل شوند. سهامداران این شرکت ها از افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی های سبز و تجدیدپذیر استقبال چشمگیری کرده اند. دولت های اروپایی نیز با مشوق های مالیاتی و مالی از این گذار استقبال کرده اند.

در سایه همه گیری ویروس کرونا و افزایش محبوبیت انرژی های سبز بسیاری از کارشناسان معتقدند که دنیای ما از دوره پیک اویل و یا اوج تقاضای جهانی نفت عبور کرده است. بدین ترتیب تقاضای جهانی طلای سیاه هیچگاه از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه فراتر نخواهد رفت.

کارشناسان معتقدند انرژی های تجدید پذیر در کوتاه مدت نمی توانند جریان نقدی و سودآوری قابل توجهی تولید کنند. اما در بلندمدت و با اجرایی شدن مالیات کربن در سراسر دنیا شاهد تغییر در مهره های این بازی خواهیم بود. در شرایط کنونی درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز مهمترین منبع تامین مالی توسعه انرژی‌های پاک می باشد. اما عصر تغییر آغاز شده است. 


نویسنده: تسویتانا پاراسکوا
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۳
کد مطلب: 29995
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *