۰
انتقاد از ایده تشکیل وزارت انرژی

مشکل، تابلو است؟

​رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفت: مسئله اصلی این است که تابلو چیزی را عوض نمی‌کند، اگر این دو ادغام شوند ولی ساختار اداری و افراد به همین شکل باشند مشکلی حل نمی‌شود، مسئله ما مشکل مدیریتی است نه تابلو.
مشکل، تابلو است؟
به گزارش میز نفت، سیدهاشم اورعی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی تشکیل وزارت انرژی و ادغام نفت و نیرو اظهار داشت: وزارت نفت و نیرو که مستقیما با انرژی سر و کار دارند، یک نگاه صنفی به این مسئله دارند، یعنی وزارت نفت معتقد است تنها نفت و گاز زیرمجموعه وزارت نفت است و موظف به تامین نیاز مردم در این دو حوزه است و کاری با برق ندارد. وزارت نیرو هم به همین نحو فقط بدنبال تامین برق به هر طریق ممکن است و تقریبا کوچکترین هماهنگی بین این دو وزارتخانه وجود ندارد و در مواردی در تضاد هم هستند، در واقع شرایط فعلی اصلا مطلوب و مناسب نیست.

وی افزود: اکنون سوال این است که اگر اینها ادغام شوند مشکلات حل می‌شود یا خیر؟ پاسخ اینکه اساسا ادغام نفت و نیرو کار منطقی است، زیرا نیروگاه با استفاده از گاز تولید برق می‌کند، در زمستان که با کمبود گاز مواجهیم وزارت نفت مختار است بین تامین گاز و برق؛ گاز را انتخاب کند و دنبال منافع خودش است و همین باعث چالش‌هایی در حوزه تامین برق شده و می‌شود. بنابراین اگر نفت و نیرو ادغام شوند حداقل امیدواریم که تناقض و تضاد کم شود، ضمن اینکه بخش آب هم باید جدا شود و نمی‌تواند به وزارت نیرو متصل باشد. 

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفت: یکی از دلایلی که از قدیم متصدی آب و برق، یک وزارتخانه بود این بود که در گذشته بخش تقریبا زیادی از تولید برق کشور از نیروگاه‌های برقابی بوده است، یعنی بنوعی از آب پشت سد جهت تولید برق استفاده می‌شد، سال گذشته آب پشت سدها 11 میلیارد متر مکعب بوده امسال به 5.3 میلیارد رسیده و یعنی نسبت به پارسال 53 درصد کمتر شده و این میزان کاهش 4900 مگاوات از سهم برقابی‌ها را کم کرده، و این موضوعی است که در زمان سدسازی به آن توجه نکردند و پیش‌بینی نکردند که این کشور در آینده آبی نخواهد داشت که از آن تولید برق داشته باشد، بنابراین امنیت آب در تولید برق بشدت کم شده، در نتیجه توجیه اینکه آب زیرمجموعه وزارت نیرو باشد هر روز ضعیف‌تر می‌شود، 

وی در ادامه تاکید کرد: آب شهری باید مثل همه دنیا زیرمجموعه شهرداری و آب کشاورزی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باشد، جمع‌بندی اینکه اگر این دو وزارتخانه ادغام شوند اقدام مناسبی است اما آب باید از این ماجرا جدا باشد، در عین حال این سوال مطرح است که اگر این دو وزارتخانه ادغام شوند و آب هم جدا شود درست یا خیر؟ پاسخ خیر است زیرا هماهنگی وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی این است که تابلو چیزی را عوض نمی‌کند، اگر این دو ادغام شوند ولی ساختار اداری و افراد به همین شکل باشند مشکلی حل نمی‌شود، مسئله ما مشکل مدیریتی است نه تابلو. ادغام ممکن است منطق داشته باشد اما اصل مطلب نیست، اصل ماجرا ضعف مدیریتی است که نه تنها در وزارت نفت و نیرو در کل نظام دولتی دچار هستیم بنابراین اگر چندین بار این دو ادغام و جدا شوند با این حکمرانی دولتی انتظار پیشرفت و بهبود شرایط نداشته باشیم.
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب: 30291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *