۰
بازارسازی به سبک آمریکا

ال ان جی، برگ برنده کابوی‌ها

هم اکنون پایانه های واردات ال ان جی در لیتوانی، کرواسی و لهستان واقع در شرق اروپا راه اندازی شده است. با ورود آمریکایی ها به بازار ال ان جی، شاهد متنوع شدن منابع عرضه در منطقه شرق اروپا و سایر بازارهای دنیا هستیم.
ال ان جی، برگ برنده کابوی‌ها
میز نفت | ال ان جی تولید شده از گازهای برداشت شده از میادین هیدروکربوری ایالات متحده، از جذابیت بالایی برای مشتریان آنسوی اقیانوس های آتلانتیک و آرام برخوردار است. در دوره همه گیری ویروس کرونا، تقاضا و صادرات نفت و فرآورده های نفتی کاهش یافت. اما میزان صادرات ال ان جی تقریبا پایدار بود و با گذار از دوره دشوار قرنطینه، شاهد اوج گیری تقاضا هستیم. 

ال ان جی ایالات متحده نسبتا ارزان و رقابتی است. اما قیمت همه چیز نیست.

در نشستی که توسط دفتر مطالعات انرژی انستیتوی بیکر انجام شد، مزیت های رقابتی صادرات ال ان جی شرکت های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفت. خریداران ال ان جی از مزیت انعطاف پذیری و قیمت رقابتی برخوردارند و در مقایسه با سایر سوخت های فسیلی، یک منبع پاک تر محسوب می شود. 

تولیدکنندگان آمریکایی گاز طبیعی با انقلاب منابع شیل و بهبود کارایی توانسته اند قیمت محصول خود را کاهش داده و بازاری رقابتی تشکیل داده اند.

ایجاد زیرساخت های واردات ال ان جی به بهبود امنیت انرژی و پرهیز از وابستگی به یک منبع انحصاری تامین گاز کمک می کند. همچنین خریداران ال ان جی از امنیت انرژی و منافع ژیوپلیتیک سود می برند. 

در سایه رشد بهت برانگیز میزان تولید گاز شرکت های آمریکایی، قواعد بازی در بازار جهانی ال ان جی دگرگون شده است. بازار گاز در آمریکا، رقابتی و آزاد بوده و تولیدکنندگان از انعطاف پذیری بالایی سود می برند.
صنعت گاز ایالات متحده، شفاف، رقابتی و کارا است و احتمالا مهمترین صادرات کنونی این کشور ال ان جی است.

قراردادهای فروش ال ان جی آمریکایی ها عمدتا بلندمدت است، اما فروش تک محموله‌ها نیز سهم قابل توجهی دارد. آمریکایی ها ال ان جی خود را معمولا بر اساس قیمت پایانه هنری هاب و نه قیمت نفت می فروشند. در این شرایط، خریدار الزامی به دریافت محموله ها در صورت عدم نیازی ندارد.

همچنین امکان خرید محموله های مازاد در صورت تقاضا وجود خواهد داشت. در دوره همه گیری ویروس کرونا، خریداران محموله های ال ان جی از آمریکایی ها بدون پرداخت جریمه های هنگفت توانستند نوسانات تقاضای خود را مدیریت کنند. در مقابل، خریداران ال ان جی از چند تولید کننده بزرگ بازار در سال گذشته به دلیل انعقاد قرارداد های بلندمدت و عدم انعطاف پذیری قراردادها وادار به پرداخت جریمه های زیادی شدند. 

خریداران ال ان جی از شرکت های آمریکایی از ثبات ژیوپلیتیک این کشور نیز سود می برند. چند تولیدکننده ال ان جی در خاورمیانه و آسیا و آفریقا در مناطقی فعالیت می کنند که سایه جنگ و تروریسم بر آنها سایه افکنده است.

حمایت همه جانبه کاخ سفید در تبدیل ایالات متحده به یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال ان جی دنیا نقشی کلیدی ایفا کرده است. رویای استقلال انرژی آمریکا در حال تحقق است و در دو سال اخیر، میزان صادرات خالص نفت این کشور از واردات پیشی گرفته است. 

رهبران واشنگتن در گفتگوها با رهبران اروپایی خاطرنشان می کنند که ال ان جی صادراتی کشورشان می تواند وابستگی قاره سبز به گاز روسیه را پایان دهد. تعداد زیادی از کشورهای مرکز و شرق اروپا، بخش اعظم گاز مورد نیاز خود را از طریق خط لوله های روسیه تامین می کنند. اما با ساخت پایانه های واردات ال ان جی، مهره های این بازی در حال تغییر است. 

هم اکنون در چند کشور اروپایی، قیمت تمام شده ال ان جی وارداتی از آمریکا نسبت به گاز خریداری شده از غول گازپروم روسیه ارزان تر است. کابوی ها دریافته اند باید برای افزایش سهم در بازار گاز اروپا قیمت خود را کاهش دهند. 

با افزایش تنوع در منابع عرضه گاز در شرق و مرکز اروپا، نگرانی ها در مورد استفاده مسکو از انرژی به عنوان ابزار فشار سیاسی بر دولت های اروپایی کاهش یافته است. 

هم اکنون پایانه های واردات ال ان جی در لیتوانی، کرواسی و لهستان واقع در شرق اروپا راه اندازی شده است. با ورود آمریکایی ها به بازار ال ان جی، شاهد متنوع شدن منابع عرضه در منطقه شرق اروپا و سایر بازارهای دنیا هستیم. 

این شرایط به افزایش امنیت عرضه نیز منجر شده است. همچنین رقابت می تواند جایگزین کارایی برای سیاست های نظیر تحریم باشد. 

به سوی کاهش انتشار کربن

ال ان جی صادراتی آمریکایی ها جایگزین زغالسنگ در اکثر مناطق دنیا شده و به کاهش انتشار کربن کمک کرده است. براساس مطالعات انجام شده، استفاده از این سوخت در مقایسه با زغالسنگ در نیروگاه های تولید برق چین، هند، کره جنوبی و تایوان ۴۲ تا ۵۵ درصد کربن کمتری تولید و منتشر می کند. 

نکته مهمتر اینست که مصرف گاز طبیعی علاوه بر دی اکسید کربن کمتر در میزان تولید سایر گازهای گلخانه‌ای نیز عملکرد مناسب تری دارد. 

ورود ال ان جی صادراتی ایالات متحده می تواند بازار آسیا و اقیانوسیه را نیز دگرگون کند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای کنار گذاشتن زغالسنگ و استفاده از ال‌ ان جی ترغیب شده اند.

هرچند دسترسی به زغالسنگ و قیمت تمام شده آن پایین تر است. با افزایش اقدامات دولت ها در مسیر عملی کردن تعهدات پیمان آب و هوایی پاریس، مصرف گاز طبیعی با افزایش روبرو شده است.  بهبود ‌امنیت انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دو مزیت رقابتی ال ان‌ جی صادراتی شرکت های نفت و گاز شیل تگزاس در شرایط کنونی محسوب می شود. 

صنعت گاز آمریکا نماد شفافیت و نوآوری و کارایی است و گاز طبیعی سوخت دوره گذار به انرژی های پاک به شمار می رود. 



نویسنده: میشل میچوت
منبع: Forbes
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 30334
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *