۰
نگاهی به استراتژی جدید پکن در حوزه انرژی

کربن برای افزایش تولید نفت

شرکت ساینوپک در نظر دارد تا در ۱۵ سال آینده ۱۰.۶۸ میلیون تن دی اکسید کربن به این میدان تزریق کند تا تولید نفت از آن ۳ میلیون تن افزایش یابد.
کربن برای افزایش تولید نفت
میز نفت | شرکت پایپ چاینا، به عنوان شرکت ملی شبکه خطوط لوله چین در اکتبر گذشته از ایجاد تغییرات گسترده در ساختار فعالیت خود با هدف افزایش رقابت و تشویق بازیگران جدید برای حضور در صنعت نفت خبر داده است. این شرکت با دارا بودن دارایی هایی در شبکه خطوط لوله، تاسیسات ذخیره سازی نفت و پایانه های واردات نفت، وظیفه تامین خوراک سه شرکت سی ان پی سی، شرکت پتروشیمی چین و ساینوک را از سال گذشته بر عهده گرفته است. این تغییرات با هدف افزایش کارایی صنعت انجام شده است.

شرکت پتروچاینا با تملک شرکت کونلون انرژی پتروچاینا توانسته است مالکیت ۶۰ درصد خطوط لوله شهر پکن و ۷۵ درصد شرکت ال ان جی دالیان را با پرداخت ۶.۲۳ میلیارد دلار به دست آورد.  پتروچاینا بخش زیادی از سایر دارایی های خود را واگذار کرده است. 

با آغاز تغییر ساختار، شرکت پتروچاینا فعالیت خود در بازار چین را محدود کرده، اما دو شرکت سینوک و ساینوپک برای نخستین بار، دفاتر بیشتری در مناطق کشورشان برای بهبود توزیع و تمرکززدایی انرژی راه اندازی کرده اند. ساینوپک با ادغام عملیات بالادستی و پایین دستی در حال بهبود ساختار عملیاتی خود و توسعه شبکه گاز طبیعی در منطقه شرق آسیا است.

در بهار امسال، شرکت پایپ چاینا عملیات بازسازی خط لوله ۴۱۳.۵ کیلومتری خود در شمال این کشور را با ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آغاز کرد. این خط لوله سالانه ۶.۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برابر با ۲.۲ درصد مصرف گاز چین را منتقل می کند. این خط لوله به خط لوله قدرت سیبری متصل می شود که گاز روسیه را به چین منتقل می کند. همچنین در آینده نزدیک این خط لوله به خطوط لوله استان شانجینگ متصل خواهد شد. 

 از سوی دیگر، شرکت پایپ چاینا در مسیر تحول در صنعت نفت و گاز کشور چین، توسعه انرژی های سبز را در سطح بین المللی در دستور کار خود قرار داده است. بدین ترتیب شاهد کاهش انتشار کربن و پایین آمدن میزان انرژی مصرفی پس از گذار از دوره اوج تقاضا در سال ۲۰۳۰ میلادی خواهیم بود. 

بر اساس اعلام دولت چین، در سال ۲۰۶۰ میلادی انتشار گاز کربن در این کشور به صفر خواهد رسید. تانگ شانهوا، معاون فعالیت های تجاری شرکت پایپ چاینا می گوید: کاهش انتشار کربن در دستور شرکت ما قرار دارد. در گام بعدی، بهینه سازی ساختار مصرف انرژی در اولویت قرار می گیرد. ما تلاش خواهیم کرد تا برق بیشتری از منابع تجدیدپذیر و با قیمت تجاری خریداری کنیم.

پایپ چاینا در حال توسعه ظرفیت پایانه های واردات ال ان جی است تا در یک دهه فرارو در مسیر کاهش انتشار کربن فعالیت هایش گام بردارد. ساخت طرح های جدید خطوط لوله انتقال و تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی نیز در دستور کار چینی ها قرار دارد. اما در افق بلندمدت، سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی هیدروژن و طرح های جذب و ذخیره سازی کربن و فناوری های نوین حمل و نقل با هدف گذار از سوخت های فسیلی در اولویت شرکت های ملی نفت چین قرار دارد. 

شرکت ساینوپک در هفته جاری، عملیات ساخت یک مرکز جذب و ذخیره سازی کربن را در شرق چین به عنوان بزرگترین پروژه این کشور آغاز کرده است. چینی ها در نظر دارند تا در سال ۲۰۵۰ میلادی میزان انتشار کربن خود را به صفر برسانند. کربن این طرح از پالایشگاه کوییلو شرکت ساینوپک واقع در استان شاندونگ تامین شده و برای تولید هیدروژن از آن استفاده خواهد شد. همچنین برای تزریق به ۷۳ چاه در میدان نفتی شنگلی جهت طرح های افزایش ضریب بازیافت از دی اکسید کربن های جمع آوری شده استفاده می شود.

شرکت ساینوپک در نظر دارد تا در ۱۵ سال آینده ۱۰.۶۸ میلیون تن دی اکسید کربن به این میدان تزریق کند تا تولید نفت از آن ۳ میلیون تن افزایش یابد. تا پایان سال جاری، شاهد آغاز به کار این طرح خواهیم بود. همچنین پروژه مشابهی نیز در استان همجوار جیانگ سو اجرا خواهد شد. 

شرکت پایپ چاینا از رقابت میان شرکت های چینی صنعت نفت و گاز حمایت می کند و خواهان افزایش حضور شرکت های داخلی در زنجیره ارزش بازار انرژی است. چینی ها خواهان فعالیت بین المللی شرکت های خود هستند و توسعه انرژی های سبز با سرمایه‌گذاری هنگفت در فناوری های نوآورانه نظیر دیجیتالی شدن، جذب و ذخیره سازی کربن و تولید هیدروژن در دستور کار آنها قرار دارد.
بدین ترتیب صنعت نفت و انرژی چین در حال تحولی بزرگ است.  ‌

نویسنده: فلیسیتی براداستوک
منبع: Yahoo Finance
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 30455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *