۰
حمله شدید به سیاست‌های رئیس‌جمهور

​بایدن در اضطرار نفتی

رسانه های آمریکایی می گویند در صورت افزایش تولید نفت توسط اوپک، کشورهایی که رابطه خوبی با آمریکا ندارند، منتفع می شوند؛ از نظر انها، بایدن بجای گدایی نفت، باید پای خود را از گلوی تولیدکنندگان داخلی برداشته و اجازه دهد داخلی‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز دوباره آماده شوند.
​بایدن در اضطرار نفتی
میز نفت | هفته گذشته ، دولت بایدن از اوپک و کشورهای متحدش خواست نفت بیشتری تولید کنند. جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی معتقد است سازمان کشوزهای صادرکننده نفت باید به این درخواست چراغ سبز نشان دهد.

 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن از تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان از جمله عربستان سعودی برای سطح تولید ناکافی پس از همه گیری جهانی کووید ۱۹ انتقاد کرد. وی در بیانیه ای گفت: در مقطع حساس احیای اقتصاد جهانی، این سطح تولید نفت کافی نیست.

به همین دلیل است که طبق اعلام انجمن اتوموبیل آمریکا، قیمت بنزین در پمپ بنزینهای آمریکا به حدود سه دلار و ۱۸ سنت در هر گالن رسیده که بیش از یک دلار بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

این در حالی است که تلاش دولت بایدن برای کنترل قیمت بنزین با تلاش برای تبدیل شدن به یک پیشروی جهانی در مبارزه با تغییرات اقلیمی و گذار اقتصاد آمریکا از سوختهای فسیلی به سمت منابع انرژی پاک و خودروهای برقی سنخیت ندارد.
 
 
مخالفت اوپک و حمله منتقدان
در همین باره، رویترز به سراغ چند منبع اگاه رفت تا درباره واکنش اوپک نسبت به درخواست آمریکا گزارشی را منتشر کند. یکی از این چهار منبع آگاه گفت: نیازی به عرضه بیشتر نفت به شکل فوری وجود ندارد و یک منبع دیگر گفت: هیچ نگرانی وجود ندارد که افزایش برنامه ریزی شده عرضه، تقاضایی را بدون پاسخ نگه دارد. دو منبع دیگر اوپک پلاس اظهار کردند جدیدترین آمار اوپک و آژانس بین المللی انرژی هم نشان داده که هیچ نیازی به عرضه نفت بیشتر نیست.

اوپک پلاس از ماه مه سال ۲۰۲۰ محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و سپس با توجه به بهبود تقاضا، به تسهیل این محدودیت عرضه و افزایش تدریجی تولید اقدام کرد.
 
منتقدان داخلی در آمریکا هم با حمله به بایدن معتقدند او کاری را از اوپک می خواهد ک خودش در داخل مانعش شده است یعنی افزایش تولید. از زمانی که بایدن بر سر کار آمده است تولید نفت این کشور از میادین شیل نفت دچار کاهش شده است چراکه بایدن معتقد است تولید این نوع نفت به ضرر محیط زیست ایالات متحده است و باید در مرحله اول با بهره‌وری، میزان مصرف را کاهش داد و در مرحله بعد، به سمت واردات قدم برداشت.

از نظر شرکت های آمریکایی با این تصمیم بایدن، منافع اقتصادی به کشورهای اوپک منتقل می شود بجای انکه نصیب تولیدکنندگان نفت تگزاس ، اوکلاهما و لوئیزیانا شود.
 
 
منتفعان سیاست بایدن
رسانه های آمریکایی می گویند در صورت افزایش تولید نفت توسط اوپک، کشورهایی که رابطه خوبی با آمریکا ندارند، منتفع می شوند؛ از نظر انها، بایدن بجای گدایی نفت، باید پای خود را از گلوی تولیدکنندگان داخلی برداشته و اجازه دهد داخلی‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز دوباره آماده شوند.

عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده اوپک یکی از برندگان این شرایط است؛ کشوری که از نظر بایدن و همفکران او یک کشور عقب مانده با انبوهی از پرونده های باز است؛ مثلا  بایدن وعده داد پادشاهی این کشور را به دلیل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مجازات کند، اما مشخص نیست بایدن تصمیم نهایی خود را می گیرد یا خبر.

عربستان سعودی در آمریکا و تجار نفتی بسیار منفور است؛ دلیل آنهم به سال گذشته بر می گردد که بر سر رقابت با روسها بازار ها را از نفت ارزان پر کرد تا جهان وارد بحران شود. با ان اقدام عربستان، قیمت نفت حتی منفی شد و  بیشترین عامل کاهش تولید نفت ایالات متحده داشت؛ تولید نفت آمریکا در سال 2020 حدود 8  درصد کاهش یافت که دلیل آن، جنگ نفتی میان ریاض و مسکو بود.

پس از عربستان ، روسیه قرار دارد ، کشوری که با اوپک "متحد" شده بود و سال گذشته عربستان سعودی را برای ایجاد اختلال در تولید نفت آمریکا همراهی کرد. در مارس سال جاری ، بایدن ،ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور روسیه را قاتل نامید و حالا از او طلب کمک کرده است.

بزرگترین تولیدکننده بعدی اوپک عراق است و پس از آن ایران قرار دارد. ایران احتمالاً بیشترین بهره را خواهد برد زیرا ظرفیت نفتی بیشتری دارد که به دلیل تحریم های بین المللی مورد استفاده قرار نگرفته است. ایرانی که از نظر بایدن و تیمشف حامی تروریست است و برای افزایش تولید، باید به سمت لغو تحریم‌ها قدم بردارد  که آزمونی سختی برای این کشور محسوب می شود.

دولت بایدن نگران است که افزایش قیمت نفت، اثر خود را  در پمپ بنزینها نشان داده و باعث تقویت انتظارات از افزایش تورم مداوم شود. از نظر رسانه های آمریکایی، آنها به اندازه کافی نگران هستند که حاضرند از دشمنان خود کمک بخواهند ، اما به آمریکایی هایی که خواهان کار هستند، بی توجه باشند.
 
 
سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 30731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *