۰
۱
ظهور یک چالش جهانی

کمبود نیروی متخصص، چالش صنعت نفت

حقوق پرداختی به کارکنان خدمات سرچاهی همچنان ۱۰ درصد کمتر نسبت به دوره پیش از همه گیری است. کاهش حقوق پرداختی باعث شده تا بخشی از کارکنان تمایلی به بازگشت به مشاغل قبلی نداشته باشند.
کارکنان نفت | میز نفت
کارکنان نفت | میز نفت
میز نفت | با عبور از دوره اوج همه گیری ویروس کرونا، صنعت نفت فعالیت‌های اکتشاف و تولید خود را از سر گرفته است اما بسیاری از کارکنان پیشین صنعت نفت، چندان تمایلی به بازگشت به شغل‌های پیشین خود که تأثیر زیادی از دوره‌های اوج و فرود قیمت نفت می‌پذیرد، ندارند.
 
با وجود تلاش شرکت‌های نفتی برای استخدام نیروهای متخصص، نگرش منفی زیادی نسبت به صنعت نفت و گاز شکل گرفته است. به همین دلیل، کمبود نیروی متخصص و مستعد به یک چالش جدی تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند این شرایط می‌تواند به تهدیدی برای تکمیل طرح‌ها و مانعی در مسیر احیای مجدد تولید نفت تبدیل شود.
 
آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی می‌کند که تولید نفت روزانه ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. تولید کنونی روزانه این کشور ۱۱.۱ میلیون بشکه اعلام شده است. 

عدم بازگشت همه شغل های نفتی از دست رفته

در سال گذشته میلادی، شرکت‌های اکتشاف و تولید و خدمات سرچاهی ایالات متحده به دلیل کاهش تقاضای نفت به دلیل همه گیری ویروس کرونا و سیاست قرنطینه تصمیم گرفتند تا ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کنند. هم اینک یک سوم فرصت‌های شغلی بازگشته است، اما بسیاری از فرصت‌های شغلی از بین رفته تا سال ها باز نخواهد گشت.  

بخش فناوری و خدمات انرژی ایالات متحده در پنج ماه اخیر بر تعداد کارکنان خود افزوده است. براساس گزارش شورای فناوری و نیروی انسانی انرژی، در جولای امسال ۶۰۸۲ فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. پس از پشت سر گذاشتن سال کابوس وار ۲۰۲۰ میلادی، تاکنون ۳۸۳۰۰ شغل نفتی در ایالات متحده احیا شده است. اما همچنان ۷۶۸۰۰ شغل نابود شده و ۸.۷ میلیارد دلار از درآمد پرداختی به کارکنان از دست رفته است. 

 بخشی از شغل های نابود شده در صنعت نفت دایمی خواهد بود. شرکت‌های خدمات سرچاهی به سوی دیجیتالی کردن عملیات با کنترل‌های از راه دور پیش رفته‌اند. غول‌های نفتی نیز هزاران نفر از کارکنان دفاتر خود را برای کاهش هزینه‌های سربار کاهش داده‌اند تا بتوانند یکی از بزرگترین رکودهای تاریخ صنعت نفت را پشت سر بگذارند. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نیز شاهد اتفاقات مشابهی به دلیل جنگ قیمت اوپک و سقوط قیمت طلای سیاه بوده‌ایم.

بخشی از مشاغل نفتی نیز به قیمت محصولات نفتی عرضه شده در بازار وابسته است و تصمیم گیری در مورد آنها به سیاست‌های تولید نفت رهبران ریاض، مسکو و یا وین وابسته است. 

تعداد زیادی از کارگران با طبیعت اوج و رکود صنعت نفت پس از بحران اخیر سقوط قیمت و توقف بخش اعظم فعالیت‌های حفاری آشنا شده‌اند. بسیاری از آنها با شروع فعالیت در سایر بخش‌ها، تمایلی به بازگشت به صنعت پرتلاطم نفت ندارند. 

فقدان امنیت شغلی و افزایش گرایش جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر با حمایت همه جانبه دولت بایدن و اکثر رهبران غربی باعث شده تا بخش قابل توجهی از کارکنان اخراج شده صنعت نفت برای همیشه با این صنعت وداع کنند.
 
به علاوه، براساس گزارش بلومبرگ، حقوق پرداختی به کارکنان خدمات سرچاهی همچنان ۱۰ درصد کمتر نسبت به دوره پیش از همه گیری است. کاهش حقوق پرداختی باعث شده تا بخشی از کارکنان تمایلی به بازگشت به مشاغل قبلی نداشته باشند. 


ظهور چالش کمبود نیروی انسانی

براى بخش قابل توجهى از کارکنان صنعت نفت که سال گذشته شغل خود را از دست دادند، دیگر فرصتى براى بازگشت وجود نخواهد داشت. از هم اینک شاهد کمبود نیروى متخصص در صنعت نفت هستیم. اما در سال آینده و با رونق بیشتر بازار نفت، این چالش جدى تر خواهد شد. 

 الىزابت مورفى از تحلیل گران موسسه ایساى انرژى در گفتگو با بلومبرگ مى‌گوید: اگر این کمبود ادامه یابد، امکان افزایش تولید وجود نخواهد داشت. مثلا در داکوتاى شمالى، افزایش پرشتاب تولید نفت در اولویت شرکت‌های نفتی قرار دارد. به یاد داشته باشید که با عبور قیمت نفت از مرز 70 دلار، تولید از بسیارى از میادین اقتصادى و سودآور شده است. 
 
کارگران اندکى تمایل دارند تا بار دیگر به تگزاس و یا نیومکزیکو بازگردند. اما در میادین شیل باکن همچنان شاهد استقبال متخصصان هستیم. البته حفاران داکوتای شمالی دستمزد و پاداش بیشتری نسبت به رقبای تگزاس و نیومکزیکو به کارگران نفتی پرداخت می‌کنند. 

با وجود تمرکز دولت بایدن بر مشاغل انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، همچنان درآمد کارکنان شرکت‌های نفتی بیش از بخش‌های انرژی خورشیدی، بادی، کارایی انرژی و ذخیره سازی انرژی است.

به هر ترتیب، نسل بعدی کارکنان به ویژه نسل متولدان هزاره سوم، چندان تمایلی به کار در صنعتی آلاینده، دشوار و خطرناک ندارند. اگرچه حقوق پرداختی به کارکنان صنعت نفت معمولا بیش از سایر بخش‌هاست، اما اکثر جوانان ترجیح می‌دهند در بخش‌های دیگر فعالیت کنند.

از نگاه آنها، صنعت نفت متعلق به گذشته است و نمی‌توانند ارزش‌های خود را در آن نشان دهند. شغل‌های مربوط به فناوری، هوش مصنوعی و دانش داده‌ها برای نسل امروز از جذابیت، پویایی و انگیزش بیشتری برخوردار است. 

در این شرایط، صنعت نفت وادار خواهد شد تا باز هم بر میزان پرداخت‌های خود بیافزاید. هرچند شاید هم اینک نیز برای جبران اتفاقات تلخ گذشته دیر شده باشد. 


منبع: www.oilprice.com
نویسنده: تسویتانا پاراسکوا
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 30982
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


فرامرز
Iran, Islamic Republic of
چرا از مهندسین بیکار اروپا استفاده نمیکنند