۰
گزارشی از وضعیت این روزهای بریتانیا

چرا انگلستان درگیر بحران بنزین شد؟

کمبود راننده نفتکش در انگلستان، و افزایش قیمت انرژی در اروپا، انگلستان را در یک بحران بنزین فرو برده است؛ لندن برای برطرف کردن این مشکل از ارتش خود خواسته است وارد عمل شود.
بحران بنزین در انگلستان | میز نفت
بحران بنزین در انگلستان | میز نفت
به گزارش میز نفت، بحران انرژی از دو ماه پیش در اروپا آغاز شد و به مرور زمان، بخش‌های مهمی از این قاره را در برگرفت. قیمت گاز در سطح اتحادیه اروپا به نزدیک هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسیده است که در بازار اروپا بی‌سابقه است.

ورود گاز بیشتر روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خط تازه ساخت نورد استریم ۲ می‌توانست بخشی از بحران را حل کند، اما به نظر می‌رسد اختلاف بر سر صدور مجوز بهره‌برداری از این خط لوله در میان کشور‌های اروپایی تا حدودی جدی بوده و ممکن است روند صدور مجوز بهره‌برداری از آن ماه‌ها طول بکشد.

در این میان، وضعیت انگلستان در میان سایر کشور‌های اروپایی از همه بدتر است؛ آمار‌ها می‌گویند قیمت عمده‌فروشی گاز در انگلیس ۴۲۰ درصد رشد کرده و مشکل اینجاست که شرکت‌های فعال در حوزه انرژی این کشور برای این پدیده آماده نبوده‌اند. در ابتدای سال جاری ۷۰ شرکت تأمین‌کننده انرژی در انگلیس وجود داشت که تا الان هفت شرکت به طور کامل تعطیل شده و تعداد دیگری نیز در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

شرکت‌های انگلیسی نه تنها با مشکل در تأمین گاز مواجه هستند، بلکه برخی عوامل دیگر نیز اوضاع را تشدید کرده است. انگلیس سرمایه‌گذاری زیادی در تولید نیرو از باد کرده و قرار بود به صورت طبیعی ۲۵ درصد انرژی در این کشور از محل انرژی بادی تأمین شود، اما طی ماه‌های گذشته شاهد کاهش قابل توجه وزیدن باد به خصوص در سواحل این کشور در دریای شمال بوده‌ایم.

بحران نه تنها شرکت‌های انگلیس را تحت‌الشعاع قرار داده، بلکه به بر زندگی مردم این کشور نیز اثر گذاشته است. از سال ۲۰۱۷ سازمان آفجم در انگلیس برای قیمت گاز تحویلی به مشتریان یک سقف حداکثری تعیین کرد که این سقف با هدف دور نگاه داشتن مصرف‌کنندگان نهایی و خانوار‌های انگلیسی از نوسانات قیمت انرژی در بازار جهانی تعیین شد.

به طور معمول این سقف حداکثر قیمت با محاسبه متوسط قیمت عمده فروشی گاز در یک بازه شش ماهه تعیین می‌شد، اما نکته اینجاست که طی ماه‌های گذشته قیمت گاز به شدت برای شرکت‌های توزیع انرژی افزایش یافته، اما هنوز این افزایش برای مصرف‌کنندگان اعمال نشده است؛ چراکه قرار است دوباره قیمت گاز روز یکم اکتبر تعیین شود.

اما این، تنها مشکل نیست؛ بی‌بنزینی در انگلستان هم روز‌های بدی را برای مردم رقم زده است؛ رانندگان در سراسر انگلیس برای پر کردن باک خودرویشان در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستند.

یک توزیع‌کننده بزرگ اعلام کرد فروش خود را سهمیه‌بندی کرده و شماری از اپراتور‌ها گفتند مجبورند بعضی از جایگاه‌های سوخت را ببندند که باعث هجوم خودرو‌ها شده است.

وزیران دولت و شرکت‌های نفت می‌گویند ذخایر فراوان بنزین یا دیزل وجود دارد و هیچ دلیلی برای نگرانی نیست، اما نبود راننده تانکر سوخت مانع حمل سوخت از پالایشگاه‌ها به پمپ‌بنزین‌ها شده است.

در حالی که فروشندگان نسبت به مختل شدن عرضه سوخت در آستانه کریسمس هشدار می‌دهند، دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد به دنبال راه‌حل موقتی برای پرداختن به کمبود راننده خودرو‌های سنگین است.

سخنگوی دفتر جانسون در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به دنبال تدابیر موقتی برای اجتناب از مشکلات هستیم، اما هر گونه اقدامی که معرفی کنیم، از نظر زمانی بسیار محدود خواهد بود. مانند بسیاری از کشور‌های جهان، انگلیس به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمبود موقتی راننده کامیون برای حمل سوخت در کشور روبه‌روست.

انجمن حمل و نقل جاده‌ای انگلیس اعلام کرد انگلیس با کمبود حدود ۱۰۰ هزار راننده روبه‌روست که نتیجه خروج رانندگان از این صنعت، بریگزیت و کووید ۱۹ است که تعلیم و رانندگی آزمایشی به مدت یک سال را متوقف کرده است.

برایان مدرسون، رئیس انجمن فروشندگان بنزین گفت: انتظار دارد این مشکل برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. این مسئله پس از اینکه شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد ناچار شده است بعضی از جایگاه‌های سوخت خود را به دلیل کمبود راننده تعطیل کند، آشکار شد. شرکت‌های شل و اِسوی اکسون موبیل هم مشکلاتی را برای رساندن سوخت به پمپ بنزین‌ها گزارش کرده‌اند.

گزارش‌های متعددی نیز حاکی از این است که بوریس جانسون قصد دارد نیرو‌های ارتش را برای محافظت از تانکر‌های حامل سوخت و انتقال آن به جایگاه‌های سوخت اعزام کند. در انگلستان، ماه‌هاست که یک بحران شدید تدارکات ادامه دارد؛ این بحران، یکی از پیامد‌های مختلف برگزیت و عمدتاً ناشی از کمبود حمل‌کننده بار است: در این مورد، ماشین‌های حمل سوخت کافی برای رساندن سوخت به همه توزیع‌کنندگان وجود ندارد.

انگلیس می‌گوید راه‌حل بلندمدت برای صنعت حمل و نقل، استخدام رانندگان انگلیسی بیشتر و پرداخت حقوق بهتر به آنهاست.
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب: 31070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *