۰
افزایش تقاضا در بازار انرژی

​زمستان خوب برای طلای سیاه

میز نفت - با افزایش قیمت نفت در زمستان امسال، پیش بینی می شود قیمت نفت طی چند هفته آینده باز هم افزایش یابد و این به سود تولیدکنندگان نفت است.
بشکه نفت | میز نفت
بشکه نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، هراس از افزایش قیمت نفت در حال کاهش است، زیرا تقاضای بیشتر و محدودیت عرضه، بازار را متعادل کرده و قیمت ها را به تدریج بالا خواهد برد. بدین ترتیب، شاهد زمستان خوبی برای تولیدکنندگان نفت خواهیم بود، اما ضربه بزرگ تر به مصرف کنندگانی که در حال حاضر از افزایش هزینه های گاز و برق رنج می برند، وارد خواهد شد.

افزایش قیمت گاز طبیعی عرضه شده در بازار اروپا شامل خطوط لوله و‌ محموله های ال ان جی بر بازار نفت تاثیر گذاشته است. مصرف کنندگان خواهان کاهش مصرف گاز گران قیمت و خرید نفت نسبتا ارزان تر هستند. تولیدکنندگان برق نیز دریافته اند که مصرف نفت در مقایسه با گاز طبیعی برای تولید برق کم‌هزینه تر است.

گروه ویتول، بزرگترین معامله گر مستقل دنیا انتظار دارد که در زمستان امسال شاهد رشد یک‌ میلیون بشکه ای تقاضای نفت اروپا باشیم. موسسه مشاور فکتس گلوبال انرژی نیز افزایش مشابهی را پیش‌بینی کرده و کامیون های چینی، نیروگاه های آسیا و پالایشگاه های نفت در سراسر دنیا به دنبال گزینه های ارزان تر نسبت به گاز مصرفی خود هستند. کارتل اوپک نیز افزایش کمتری را پیش بینی کرده و معتقد است رشد تقاضا در دو فصل آینده ۳۷۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. 

دویچه بانک نیز پیش بینی کرده که قیمت گاز، برق و زغالسنگ در حال افزایش بوده و شاهد تغییر خوراک مصرفی نیروگاه های برق در زمستان پیش رو خواهیم بود. هر چند در اروپا ظرفیت تغییر سوخت محدود خواهد بود.  

اگرچه این اعداد چندان قابل توجه نیستند، اما نشان می دهد که تقاضای نفت در ماه های آینده با رشد دیگری روبرو خواهد شد. تصمیم اخیر ایالات متحده برای آغاز ورود گردشگران اروپایی و انگلیسی به این کشور از ابتدای نوامبر باعث خواهد شد تا تعداد پروازها میان قاره های اروپا و آمریکا از فراز اقیانوس اطلس افزایش قابل‌توجهی یابد. 

سفرهای هوایی طولانی یکی از آخرین بخش هایی است که پس از بحران ویروس کرونا به تدریج به شرایط سال ۲۰۱۹ میلادی باز می گردد. تعداد پروازهای تجاری همچنان ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ میلادی است. مصرف سوخت خودروهای جاده ای در اکثر مناطق دنیا از میزان پیش از آغاز همه گیری فراتر رفته است. 

موسسه مشاور انرژی جی بی سی پیش بینی کرده که در سه ماه پایانی سال جاری شاهد رشد ۴۰۰ هزار بشکه ای سوخت هواپیما خواهیم بود.  علاوه بر انتظارات رشد تقاضا، در بخش عرضه نیز شاهد اتفاقات قابل توجهی هستیم. 

طوفان آیدا سکوهای فراساحلی خلیج مکزیک را در اواخر آگوست را درنوردید و خسارت های شدیدی را در ایالت های آمریکا بر جای گذاشت. پس از این توفان، در مجموع شاهد کاهش ۳۰ میلیون بشکه ای تولید از خلیج مکزیک در ماه گذشته بودیم. 

این عدد برابر با کاهش تولید پس از طوفان های کاترینا و رینا در سال ۲۰۰۵ میلادی و گوستاو و ایکه در سال ۲۰۰۸ میلادی بوده است. پیامدهای طوفان آیدا همچنان ادامه دارد. تولید از میادین خلیج مکزیک همچنان ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از میزان پیش از آغاز طوفان است. شرکت رویال داچ شل در حال تعمیر ایستگاه انتقال دلتا _۱۴۳ به عنوان ترمینال نفت برداشت شده از سکوهای مارس، اورس و اولیمپوس است. این عملیات تا اوایل سال آینده میلادی به طول خواهد انجامید. 

تولید نفت اوپک و متحدان این سازمان نیز با چالش های مختلفی روبرو است. اگرچه اوپک تلاش دارد تا ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه بر تولید روزانه خود بیافزاید، اما این تصمیم نشست ۴ اکتبر با موانعی روبرو است. گفته می شود چند عضو اوپک قادر به افزایش سهم تولید خود نیستند. 

تولیدکنندگان غرب آفریقا شامل آنگولا و نیجریه با تولید نزولی روبرو هستند. در مورد توانایی روسیه در افزایش تولید پس از کاهش عرضه در آوریل سال جاری ابهام هایی وجود دارد. با سهمیه های جدید اوپک پلاس، عربستان و روسیه تولیدی بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد شد داشت. این میزان به ویژه در مورد عربستان، بسیار نزدیک به تولید پیش از آغاز همه گیری است. 

ایران، بازیگر جدید در بازار طلای سیاه است. کارشناسان معتقدند تا پیش از پایان سال جاری، تغییر قابل توجهی در تولید نفت ایران روی نخواهد داد. دولت جدید تهران اعلام کرده مذاکرات هسته ای یا شش قدرت جهانی در چند هفته آینده از سر گرفته خواهد شد. اما تا زمان رفع تحریم‌ها، همچنان راهی طولانی باقی مانده است. 

با رشد تدریجی تقاضا و موانع کنونی بر سر افزایش تولید، قیمت نفت برنت به بیشترین میزان در سه سال اخیر رسیده و از مرز ۸۰ دلار عبور کرده است. اما نگرانی اندکی در مورد آثار تورمی رشد قیمت نفت خام وجود دارد. دولت ها از اهرم های تحریک اقتصاد بهره می برند و یک گام به سوی بهبود شاخص های اقتصادی برداشته شده است. زمستان نسبتا گرم امسال فرصت مناسبی برای رانندگان و گردشگران خواهد بود. 

نویسنده: جولیان لی
منبع: بلومبرگ
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 31223
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *