۰
گزارش نیویورک تایمز از تغییر بازی انرژی

سلاح گازی پوتین روبروی اروپا

میز نفت - با افزایش بحران انرژی در اروپا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این روزها نقش مهمی در برابر سیاستمداران اروپایی ایفا می کند.
ولادیمیر پوتین | میز نفت
ولادیمیر پوتین | میز نفت
به گزارش میز نفت ، در اروپا، رشد سریع قیمت گاز طبیعی به توقف فعالیت کارخانه ها منجر شده و سیاستمداران با نگرانی به مصرف کنندگان هشدار می دهند که زمستانی سرد در پیش است. 
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ۶۹ سالگی یک کادوی زودهنگام دریافت کرده است. 

کرملین همواره در برابر اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و متنوع کردن منابع عرضه انرژی مقاومت کرده است. رهبران روسیه وابستگی زیادی به درآمدهای صادرات نفت و گاز دارند. در پاییز امسال، شاهد رشد چشمگیر قیمت انرژی در اروپا هستیم و بسیاری پوتین را فرشته نجات بحران کنونی می دانند. 

پوتین چهارشنبه گذشته در گفتگو با وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: باید به افزایش عرضه گاز در بازار اروپا فکر کرد. اما باید در انجام این کار دقیق باشیم. این اظهارات پوتین به سرعت به کاهش قیمت گاز منجر شد. هرچند همچنان قیمت گاز در قاره سبز نسبت به سال گذشته ۷ برابر شده است. 

پوتین قدرت کشور روسیه در بازار انرژی اروپا را نشان داده است. آنها ۴۰ درصد گاز مصرفی قاره اروپا را تامین می کنند. مردان یخی در گذشته در چند نوبت از نقش کلیدی خود در تامین انرژی برای اعمال فشار بر رهبران کشورهایی نظیر بلاروس، گرجستان و اوکراین بهره برده اند. 

اینک تنش ها وارد مرحله جدیدی شده است: آینده مهمترین کالای صادراتی روسیه و پیشبرد اهداف ژیوپلیتیک کرملین.  میخاییل کروتیچین، تحلیلگر انرژی در موسسه مشاور روس انرژی می گوید: ما تصمیم گیرنده اصلی در بازار گاز اروپا هستیم. روسیه تعیین کننده قیمت گاز است و با مشتریان خود گفتگو می کنیم. 

به هر حال، میان روسیه و اروپا شرایط عدم اعتماد متقابل وجود دارد و منتقدان روسیه را متهم می کنند که با کاهش عرضه گاز تلاش می کند تا آلمان و بروکسل را وادار به صدور مجوز فعالیت خط لوله نورد استریم ۲ کند. این خط لوله زیردریایی، مقدار قابل توجهی گاز را به اروپای غربی منتقل می کند. 

تریور سیکورسکی، مدیر بخش گاز در موسسه انرژی اسپکتس می گوید: گازپروم، غول انرژی دولتی روسیه با عدم پر کردن مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی خود در خاک اروپا باعث افزایش قیمت این محصول شده است. آنها نمی توانند از پیامدهای اقدامات خود شانه خالی کنند. اروپا نباید از کنار این راهبرد آنها به سادگی عبور کند. 

کمیسیون اروپا در هفته های اخیر تلاش کرد تا شکایت از روسیه به دلیل دستکاری در جریان گاز برای افزایش قیمت را تهیه کند. اما آنها نتوانستند به جمع بندی در مورد مفاد آن برسند.  آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان که دولتش از حامیان نورد استریم ۲ است و این خط لوله را یک توافق تجاری و نه راهبردی ژیوپلیتیک می داند، اتهام به روسیه در مورد نقش آفرینی در افزایش قیمت گاز در اروپا را رد کرده است. 

مرکل می گوید: بر اساس اطلاعات من، افزایش قیمت گاز در اروپا به روسیه ارتباطی ندارد. آنها گاز خود را براساس قراردادهای تجاری عرضه می کنند.  جک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید: مسکو سال هاست که از انرژی به عنوان اسلحه سیاسی استفاده می کند.  ایالات متحده نگرانی زیادی در مورد اقدامات کرملین دارد. چرا که میزان عرضه و تقاضای انرژی با هم انطباق ندارد. 

وی از مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا در این مورد خبر داده تا از عرضه بیشتر اطمینان یابد.  ایالات متحده از ابتدا مخالف ساخت خط لوله نورد استریم ۲ بوده است چرا که کاخ سفید معتقد است این پروژه به افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه منجر خواهد شد. هرچند در آگوست سال جاری تهدیدهای ایالات متحده در مورد تحریم خط لوله کنار گذاشته شد. 

سالیوان می گوید: ما عرضه انرژی های نفت و گاز دنیا را با دقت زیر نظر داریم تا رونق اقتصادهای جهانی به سرعت اتفاق بیافتد.  کارشناسان معتقدند با وجود پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، روس ها حاضر به افزایش فروش گاز خود نیستند.  بحران کنونی ریشه های مختلفی نظیر رشد جهانی تقاضای انرژی با خروج دنیا از همه گیری کرونا، کاهش میزان گاز ذخیره سازی شده، رشد تقاضای گاز چین و سرعت پایین باد در اروپا و کاهش تولید انرژی پاک بادی دارد. 

کرملین در دوره حکمرانی پوتین یک شطرنج ژیوپلیتیک را آغاز کرده که از مزیت تاکتیک پذیری سود می برد. شرکت گازپروم روسیه قراردادهای بلندمدتی را با مشتریان اروپایی امضا کرده است. ساخت پروژه نورد استریم ۲ نیز به همین دلیل با موافقت اروپایی ها روبرو شده است. 

 به هر ترتیب، گازپروم الزامی به تامین گاز مورد نیاز و فراتر از قرارداد خود با مشتریان ندارد و خریداران باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.  در شرایط کنونی تنها راهکار خرید گاز بیشتر جهت بازارهای اروپایی، خط لوله نورد استریم ۲ است. پوتین و نواک اعلام کرده اند اتحادیه اروپا برای گذر بدون مشکل از زمستان فرارو باید هرچه سریعتر نسبت به تأیید خط لوله نورد استریم ۲ اقدام کنند. 
این اقدام می تواند همانند ریختن آب بر روی بحران کنونی باشد. 

مسکو تلاش کرده با سرمایه گذاری هنگفت در این پروژه وابستگی خود به اوکراین به‌عنوان هاب ترانزیت گاز به بازار اروپا را پس از چند دهه پایان دهد. اما رهبران اوکراین تلاش می کنند تا این درآمدهای هنگفت را از دست ندهند. این بازی ادامه دارد. 

منبع: نیویورک تایمز
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 31344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *