۰
گزارشی برای درک بهتر یک معضل قدیمی

جزئیات رابطه مالی آرامکو با دولت عربستان

میز نفت - تغییر رابطه مالی آرامکو با دولت عربستان نشان می دهد این تغییر توانسته است به شفافیت روابط مالی دولت با شرکت ملی نفت عربستان کمک کند.
آرامکو | میز نفت
آرامکو | میز نفت
میز نفت | آرامکو دومین تولیدکننده نفت دنیا با تولید حدود 10 میلیون بشکه در روز نفت خام و 2.3 میلیون بشکه معادل نفت از سایر محصولات در سال 2020 بوده است. سه‌چهارم از سبد محصولات تولیدی آرامکو نفت و میعانات بوده و به دلیل سهم پایین تولید گاز طبیعی در این کشور، نیروگاه‌های برق به طور میانگین روزانه 400 هزار بشکه نفت و سوخت مایع از تولیدات آرامکو را مصرف می‌کنند.

از مجموع تولیدات نفت و گاز این شرکت، سهم فروش داخلی (فروش یارانه‌ای) 40 درصد بوده و از 6 میلیون بشکه نفت صادر شده، 1.3 میلیون بشکه آن در پالایشگاه‌های آرامکو در خارج از این کشور مصرف می‌شود.

تولید نفت و گاز عربستان - میز نفت

مشابه سایرکشورهای حاشیه خلیج‌فارس در عربستان نیز قیمت انرژی به صورت دستوری و توسط دولت تعیین می‌شود. مجموع یارانه انرژی این کشور در سال 2015 بیش از 58 میلیارد دلار بود که با اجرای اصلاحات قیمتی این رقم در سال 2020 تقریبا نصف و به 28 میلیارد دلار رسیده است.

با شروع پروسه عرضه سهام در بورس در سال 2017، دولت با هدف شفاف سازی درآمد آرامکو، یارانه انرژی را از محل سهم خود از درآمدهای نفتی می‌پردازد، به طوری که فاصله قیمت تکلیفی با قیمت صادراتی حامل‌های انرژی از محل «مالیات بر درآمد شرکت» با دولت تسویه می‌شود.

شفاف‌سازی میزان یارانه انرژی، از انگیزه‌های جدی عربستان در اصلاح یارانه انرژی بوده است. به‌طوری‌که طی 4 سال سهم یارانه از 24 ذرصد درآمدهای نفتی دولت به 17 درصد در سال 2020 کاهش یافت.

درآمدهای نفتی عربستان - میز نفت

آرامکو در سال 2019 با فروش 1.5 درصد از سهام خود در بورس ریاض به ارزش 26 میلیارد دلار، ارزش بازاری خود را به 1.7 تریلیون‌دلار رساند. با رشد قیمت نفت در سال 2021 ارزش این شرکت به حدود 2000 میلیارد دلار رسیده که به معنای جایگاه سومین شرکت دنیا پس از اپل و مایکروسافت می‌باشد.

 «قرارداد امتیازی» دولت عربستان با آرامکو به مدت ۴۰ سال که قابل تمدید به مدت ۱۰۰ سال است و «تضمین سود سهام» سالانه ۷۵ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۴ توسط دولت عربستان دو عامل کلیدی فاصله ارزش دارایی‌های آرامکو با ارزش بازاری چهار برابری این شرکت است.

آرامکو - میز نفت

تقسیم درآمد میان دولت عربستان و آرامکو بر اساس سود فعالیت‌ها (دریافت مالیات و سود سهام) دسترسی این شرکت به منابع مالی به‌منظور سرمایه‌گذاری را افزایش داده است. ۳۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۸ همگی از محل سود عملیاتی تأمین شده است. در مجموع نسبت بدهی به دارایی پایین آرامکو به این معناست که ۸۰٪‌ از سرمایه‌گذاری این شرکت از محل سود عملیاتی انجام شده است.

همچنین نگاهی به عملکرد سرمایه‌گذاری آرامکو تا سال ۲۰۲۰ نشان از توزیع متوازن سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بالادستی، گاز، پالایشی و پتروشیمی دارد.

صنعت نفت عربستان سعودی - میز نفت

دولت عربستان سهم خود را از کلیه فعالیت‌های آرامکو در طول زنجیره از طریق سه ابزار حق مالکانه، مالیات و سود سهام دریافت می‌کند. حق مالکانه برای قیمت نفت کمتر از 70 دلار ، 15 درصد و برای قیمت های 70 تا 100 دلار 45 درصد است. به منظور ارتقای انگیزه سرمایه‌گذاری و افزایش تولید، بخش گاز معاف از حق مالکانه است.

نرخ مالیات از سال 2020 برای آرامکو 20 درصد و میزان سود سهام پرداختی به دولت بر مبنای تصمیم هئیت مدیره شرکت تعیین می شود.

درآمد نفتی آرامکو - میز نفت

رابطه مالی دولت عربستان با شرکت آرامکو بر پایه سود فعالیت است به این معنا که عمده سهم دولت از محل مالیات و سود سهام و پس از کسر هزینه استهلاک محاسبه شده و سهم حق مالکانه از مجموع دریافتی‌های دولت تنها 23% می‌باشد. انعطاف‌پذیری مدل سودمحور نسبت به تغییرات قیمت نفت، موجب انگیزه برای هزینه‌کرد بهینه و افزایش سودآوری شرکت می‌شود.

منبع: سولوشن



 


 
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 31442
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *