۰
جزئیاتی درباره قیمت گذاری قیمت بنزین

قیمت بنزین در آمریکا چگونه محاسبه می شود؟

میز نفت - بررسی مولفه های مهم در قیمت گذاری بنزین در آمریکا نشان می دهد، قیمت بنزین در ایالت های این کشور بر اساس هزینه نفت خام، سود پالایشی، بازاریابی و پشتیبانی و مالیات محاسبه می شود.
پمپ بنزین در آمریکا | میز نفت
پمپ بنزین در آمریکا | میز نفت
به گزارش میز نفت، ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهای خاص جهان در حوزه انرژی است؛ جدای از قوانین منحصر به فردی که این کشور برای حوزه انرژی طراحی کرده است، همواره این پرسش مطرح بوده است چرا قیمت بنزین در ایالت های آمریکا با یکدیگر تفاوت دارند؛ برای پاسخ به این پرسش باید گفت یکی از تفاوت های اصلی در قیمت بنزین، درجه اکتان بنزین مصرفی توسط مردم این کشور است.

هرچه درجه اکتان بنزین بالاتر باشد، اتومبیل ها باید پول بیشتری برای آن پرداخت کنند؛ اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در گزارشی آماری می نویسد:پالایشگاه ها برای سوخت اکتان بالاتر هزینه بیشتری می گیرند و بنزین درجه یک گران ترین است. از سال 1995 تا 2006، تفاوت قیمت بین گریدهای بنزین معمولاً حدود 10 سنت در هر گالن بود. از سال 2006، تفاوت قیمت بین گریدهای بنزین به طور کلی افزایش یافته است. در سال 2020، متوسط قیمت سالانه ملی بنزین متوسط حدود 42 سنت در هر گالن بیشتر از بنزین معمولی بود و میانگین قیمت بنزین درجه یک حدود 67 سنت در هر گالن بیشتر از بنزین معمولی بود.

اما مولفه های اصلی قیمت خرده فروشی بنزین چیست؟
برای پاسخ به این پرسش گفت، اصولا قیمت خرده فروشی بنزین شامل چهار جزء اصلی است:
 1 - هزینه نفت خام
2 - هزینه و سود پالایش 
3 - هزینه ها و سود توزیع و بازاریابی
4 - مالیات

با توجه به این چهار شاخص باید گفت که قیمت بنزین در خرده فروشی ها منعکس کننده اجزای سود و زیان پالایشگاه ها، بازاریابان، توزیع کنندگان و صاحبان پمپ بنزین هاست.این ارقام بین سال‌های 2010 و 2019 متفاوت بود، اما به طور کلی، قیمت نفت خام 40 تا 55 درصد از میانگین هزینه خرده‌فروشی بنزین را تشکیل می‌داد.

هزینه های اصلی در تعیین قیمت بنزین - میز نفت

قیمت نفت خام
بهای نفت خام بزرگترین مولفه در قیمت بنزین است و هزینه نفت خام به عنوان سهمی از قیمت خرده فروشی بنزین در طول زمان و در مناطق مختلف کشور متفاوت است. عوامل زیادی بر قیمت نفت خام تأثیر می گذارد. عوامل مهمی در قیمت گذاری نفت خام وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به عرضه و تقاضای جهانی، رسد اقتصادی کشورهای صنعتی، میزان ذخایر نفت خام و ... اشاره کرد.

مکانیزم مالیات 
مالیات های فدرال، ایالتی و محلی نیز به قیمت خرده فروشی بنزین کمک می کند. مالیات فدرال بر بنزین موتور 18.40 سنت به ازای هر گالن است که شامل مالیات غیر مستقیم 18.30 سنت به ازای هر گالن و هزینه مخزن ذخیره سازی زیرزمینی فدرال 0.1 سنت در هر گالن است.

از اول ژانویه 2021، کل مالیات و عوارض ایالتی روی بنزین به طور متوسط ​​30.06 سنت در هر گالن بود. مالیات بر فروش همراه با مالیات اعمال شده توسط دولت های محلی و شهری می تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت بنزین در برخی مکان ها داشته باشد.

هزینه پالایشی
هزینه ها و سود پالایش به صورت فصلی و منطقه ای در ایالات متحده متفاوت است، تا حدی به دلیل فرمولاسیون های مختلف بنزین مورد نیاز برای کاهش آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور. ویژگی های بنزین تولیدی به نوع نفت خام مورد استفاده و نوع فناوری فرآوری موجود در پالایشگاهی که در آن تولید می شود بستگی دارد.

قیمت بنزین همچنین تحت تأثیر هزینه سایر موادی که ممکن است با بنزین ترکیب شوند، از جمله اتانول سوخت، می باشد. همچنین تقاضای بنزین معمولا در تابستان افزایش می یابد که به طور کلی منجر به افزایش قیمت می شود.

هزینه توزیع و بازاریابی
هزینه ها و سودهای توزیع، بازاریابی و فروشندگان خرده فروشی نیز در قیمت خرده فروشی بنزین لحاظ می شود. بیشتر بنزین از پالایشگاه ها از طریق خط لوله به پایانه های نزدیک به مناطق مصرف کننده حمل می شود، جایی که ممکن است با سایر محصولات - مانند اتانول سوخت - برای برآورده کردن مشخصات دولت محلی و بازار ترکیب شود.

بنزین توسط کامیون تانکر به جایگاه های بنزین جداگانه تحویل می شود که آن هم هزینه های خاص خود را دارد.

در این باره باید گفت، برخی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی متعلق به پالایشگاه‌ها و اداره می‌شوند، در حالی که برخی دیگر کسب‌وکارهای مستقلی هستند که بنزین را از پالایشگاه‌ها و بازاریابان برای فروش مجدد به عموم خریداری می‌کنند. قیمت در پمپ همچنین شرایط و عوامل بازار محلی مانند محل سوخت رسانی و استراتژی بازاریابی مالک را منعکس می کند.

هزینه انجام کسب و کار توسط خرده فروشان تکی بنزین بسته به محل قرارگیری جایگاه سوخت بنزین می تواند بسیار متفاوت باشد. این هزینه ها شامل دستمزد و حقوق، مزایا، تجهیزات، پرداخت اجاره یا اجاره، بیمه، سربار و هزینه های دولتی و محلی است.

حتی ایستگاه‌های خرده‌فروشی نزدیک به یکدیگر نیز می‌توانند الگوهای ترافیک، اجاره و منابع عرضه متفاوتی داشته باشند که بر قیمت‌های آنها تأثیر می‌گذارد. تعداد و مکان رقبای محلی نیز می تواند بر قیمت ها تأثیر بگذارد.
جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 31475
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *