۰
آمریکا از بحران خارج می شود؟

ابزار ذخایر استراتژیک نفت، در دست بایدن

میز نفت - ذخایر استراتژیک نفت، پس از تحریم نفتی اعراب در دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان شبکه ایمن انرژی ملی ایجاد شد و بزرگترین منبع عرضه اضطراری نفت خام در دنیا است. این ذخایر در گنبدهای نمکی زیرزمینی عمیق و با حفاظت گسترده در سواحل خلیج مکزیک ایالات متحده نگهداری می شود
ذخایر استراتژیک نفت | میز نفت
ذخایر استراتژیک نفت | میز نفت
میز نفت | جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به ندرت از یک ابزار قدرتمند بالقوه برای تامین عرضه در دوره کمبود سوخت و یا مقابله با رشد قیمت ها بهره برده است: ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده. 

این ذخایر پس از تحریم نفتی اعراب در دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان شبکه ایمن انرژی ملی ایجاد شد و بزرگترین منبع عرضه اضطراری نفت خام در دنیا است. این ذخایر در گنبدهای نمکی زیرزمینی عمیق و با حفاظت گسترده در سواحل خلیج مکزیک ایالات متحده نگهداری می شود. در ادامه با چند پرسش و پاسخ در مورد این ذخایر استراتژیک آشنا می شویم:

1 - چقدر نفت در این مخازن نگهداری می شود؟
در روز ۲۹ اکتبر، ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده ۶۱۲.۵ میلیون بشکه و برابر با نصف واردات سالانه نفت این کشور بوده است. این عدد معادل ۸۶ درصد حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی این مخازن برابر با ۷۱۴ میلیون بشکه می باشد. 
 
2-  در چه شرایطی رییس‌جمهور ایالات متحده دستور آزاد کردن ذخایر را صادر می کند؟
این اقدام تقریباً از اختیارات رئیس جمهور است. اما قانون سال ۱۹۷۵ میلادی که این ذخیره را ایجاد کرد، می‌گوید که رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت «وقفه شدید عرضه انرژی» که امنیت ملی یا اقتصاد ایالات متحده را تهدید می‌کند، دستور تخلیه کامل آن را بدهد. بدین ترتیب پرزیدنت در صورت «کمبود عرضه انرژی داخلی یا بین‌المللی با گستردگی یا مدت زمان قابل توجه» می‌تواند به برداشت محدود (تا ۳۰ میلیون بشکه) دستور دهد.

3- رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده چگونه از ذخیره بهره برده اند؟ 
فراتر از واکنش های موقت به اختلال های داخلی عرضه نفت، ایالات متحده تنها چند بار از ذخایر نفت خود استفاده کرده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی، پرزیدنت باراک اوباما ۳۰ میلیون بشکه نفت را به عنوان بخشی از تلاش مشترک با سایر کشورها برای مقابله با اختلالات عرضه کشور لیبی آزاد کرد.

در سال ۲۰۰۵ میلادی، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا، ۱۱ میلیون بشکه نفت در پی وقوع طوفان فاجعه آمیز کاترینا آزاد کرد. و در سال ۱۹۹۱ میلادی، تحت ریاست جمهوری جورج اچ. بوش، ۱۷ میلیون بشکه از این ذخایر در طول جنگ اول خلیج فارس آزاد شد. در سال ۲۰۱۷ میلادی، وزارت انرژی مجوز انتشار ۵ میلیون بشکه نفت به پالایشگاه های ساحل خلیج فارس را صادر کرد که طوفان هاروی منطقه را ویران کرده بود. چنین اقداماتی عمدتا برای رفع نیازهای اضطراری کوتاه مدت طراحی شده است و نفت خام عرضه شده پس از آرامش بازار دوباره جایگزین می شود. قراردادهای آزمایشی عرضه این ذخایر به صورت دوره ای صادر می‌شوند و همچنین در پاره ای موارد، نفت این منابع در قالب مبادله با پالایشگاه ها عرضه می‌شود.

4- سازوکار عرضه این ذخایر چگونه است؟ 
براساس اطلاعات وبگاه وزارت انرژی، حداکثر ظرفیت برداشت از این ذخایر ۴.۴ میلیون بشکه در روز است و ۱۳ روز طول می کشد تا نفت این مخازن پس از تصمیم رئیس جمهور به بازار برسد. اما اعلام این خبر که ذخایر استراتژیک نفت در حال ورود به بازار است، می تواند تأثیری فوری و کوتاه مدت بر قیمت نفت داشته باشد.

5-دورنمای ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده چگونه است؟
انقلاب عرضه منابع شیل به ایالات متحده این امکان را داده است که به جمع بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان بپیوندد. اما همچنان این ذخایر برای توازن بازار اهمیت دارند. به هر حال، در ماه های اخیر تولید نفت خام ایالات متحده با کاهش روبرو شده، تقاضا افزایش یافته و واردات روند صعودی داشته است. در گذشته از این ذخیره برای پرداخت صورت‌حساب‌های دولتی از جاده‌ سازی گرفته تا کاهش کسری بودجه و دارو استفاده می‌شد و برنامه‌های فعلی، کاهش تقریباً به نصف ذخایر در چندین سال آینده است. هرچند لزوم استفاده دوره‌ای از این ذخیره‌ پس از بلایای طبیعی ممکن است مهمترین عامل در عدم اجرای این پیشنهاد باشد. 


نویسنده: کوین کرولی
منبع: Bloomberg
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 31635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *