۰
یک تغییر مهم در قاره سیاه

تمرکز شرکت های مستقل روی نفت آفریقا

میز نفت - با خروج شرکت های بزرگ نفتی از صنعت نفت و گاز آفریقا، این شرکتهای کوچک و مستقل هستند که می خواهند جا پای غول های نفتی گذاشته و کنترل نفت و گاز آفریقا را در دست بگیرند.
صنعت نفت در قاره آفریقا | میز نفت
صنعت نفت در قاره آفریقا | میز نفت
میز نفت | در سال گذشته، شاهد تغییرات چشمگیری در چشم‌انداز بالادستی صنعت نفت آفریقا بودیم. شرکت‌های بزرگ قدیمی، سبد سرمایه‌گذاری های خود را تغییر دادند و نسل جدیدی از شرکت‌های نفتی شروع به حرکت برای پر کردن این شکاف کردند. 

در سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت نروژی اکویینور از بلوک‌های اکتشافی در فراساحل آفریقای جنوبی خارج شد. امسال شاهد خروج غول اگزون موبیل از طرح های بالادستی غنا بودیم. در همین حال، رویال داچ شل مذاکراتی را با دولت نیجریه برای فروش دارایی های خود در میادین نفتی خشکی آغاز کرده است. شل قصد دارد تمام مجوزهای سرمایه گذاری مشترک خود را که توسط شرکت توسعه نفت شل در اختیار دارد، واگذار کند.

این فقط یک پدیده آفریقایی نیست. به گفته موسسه مشاوره وود مکنزی، شرکت هایی مانند اگزون موبیل، شورون، شل، توتال و انی از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون ۲۸.۱ میلیارد دلار دارایی های جهانی خود را فروخته اند. این نشان می‌دهد که تعداد زیادی از شرکت های بین المللی نفتی مایل به حفظ دارایی‌های پرهزینه با انتشار گازهای گلخانه‌ای نیستند.

انتقال دارایی ها از شرکت های بین المللی نفتی بزرگتر به شرکت های مستقل نفت و گاز کوچکتر صورت خواهد گرفت. 

*ورود شرکت های کوچک انعطاف پذیر

اپراتورهای کوچک‌تر تمایل دارند منعطف تر باشند و روی عملیات متمرکز باشند. این راهبرد آنها را قادر می‌سازد تا هزینه‌ها را به گونه‌ای کاهش دهند که شرکت های بین المللی نفتی نمی‌توانند.

مک‌دید می‌گوید: میادین نفت و گاز دریای شمال اکنون توسط شرکت‌های مستقل کوچک‌تری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که توانایی‌های مالی، بهداشت و ایمنی، محیطی و عملیاتی خود را نشان داده‌اند. این فرآیندی است که در غرب آفریقا اتفاق خواهد افتاد، زیرا مردم متوجه می‌شوند که در واقع، تا زمانی که شرکت‌های مناسب را انتخاب کنید، برای این شرکت‌های کوچک‌تر، منفعت وجود دارد.آن‌ها بسیار توانا و شایسته هستند و به همان اندازه غول های نفتی مسئولیت پذیر هستند.

نیجریه دارای تعدادی شرکت بومی توسعه یافته است، البته شرکت هایی که به بودجه قابل توجهی نیاز دارند. شاید آنها نیاز داشته باشند که با افراد مستقل بین المللی بپیوندند و صلاحیت مدیریت عملیات محلی را با امور مالی بین المللی به دست بیاورند.

شرکت اکتشاف و تولید پترونور، یک شرکت مستقل نفت و گاز واقع در جنوب صحرای آفریقا، یکی دیگر از بازیگران غرب آفریقا است که به فرصت های بالادستی چشم دوخته است. در حال حاضر دارای مجوزهای متعدد در فراساحل غرب آفریقا، از جمله جمهوری کنگو، گامبیا، گینه بیسائو، سنگال و نیجریه است. آنها در حال توسعه میدان آژه هستند.

کنوت سوولد، مدیرعامل پترونور می‌گوید: ما اهداف رشد بلندپروازانه‌ای داریم و فعالانه به دنبال فرصت‌های ادغام و تملک تجاری هستیم. او معتقد است هنوز تعدادی از دارایی های با بهره وری پایین در غرب آفریقا وجود دارد. بسیاری از شرکت های بین المللی نفتی در حال خروج از قاره سیاه هستند یا منطقه را ترک کرده اند و این فضایی را برای خریداران پیشرو باز می کند. برای شرکت های متوسط   همانند ما، نیاز است که بتوانند فضای خروج بازیکنان بزرگتر را پر کنند.

تمرکز شرکت های مستقل روی نفت آفریقا

او می گوید که به دلیل مقررات زیست محیطی، تامین مالی توسعه نفت و گاز دشوارتر شده و بانک های تخصصی کمتری مایل به وام دادن هستند. این امر با توجه به تعهدات داخلی آنها برای کاهش سرمایه گذاری در نفت و گاز، چالشی را برای بانک های موجود ایجاد می کند.از یک طرف آنها نمی خواهند در نفت و گاز سرمایه گذاری کنند، اما از سوی دیگر، زمان بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در آفریقا، به ویژه گاز طبیعی است، زیرا این پروژه ها در واقع انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند.

تغییر قیمت نفت از پایین ترین سطح ۳۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ میلادی به بالای ۸۰ دلار در هر میلیارد دلار در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی، مدل سازی اقتصادی برای سرمایه گذاری بالادستی آفریقا را تغییر داده است. زمانی که قیمت نفت پایین بود، بهبود کارایی و مدیریت عملیات دشوار بود. حالا برعکس شده و توقع بالاتر از چیزی است که می خواهید بپردازید. سوولد می‌گوید: «این هرگز دنیای کاملی نیست.»

با این حال، او مطمئن است که شرکتش می‌تواند منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کند.

*نقش ثبات قیمت ها برای ایجاد اطمینان

به گفته سراج احمد، مدیرعامل ایمپکت اویل اند گس، یک شرکت مستقر در بریتانیا که پروژه های بالادستی را در آفریقای جنوبی و نامیبیا توسعه می‌دهد، ثبات قیمت نفت برای ایجاد اعتماد سرمایه‌گذاری بلندمدت مهم است.

متغیرهای زیادی وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی بر قیمت تأثیر بگذارد، اما تغییر مثبت قابل توجهی در نگرش نسبت به اکتشاف وجود دارد.

 قطر پترولیوم و شل در بلوک های اکتشافی فراساحلی در نامیبیا شریک هستند. شرگت ایمپکت در اواخر آگوست در معامله ای با شرکت شل 50 درصد از سهام بلوک های ترانسکی و آلگوا در آفریقای جنوبی را خریداری کرد. این شرکت به دنبال افزایش اکتشاف در ناتال تروگ است.

گاز طبیعی نیز در آفریقا مورد توجه قرار دارد. در سنگال و موریتانی، یک پروژه ال ان جی فراساحلی که به طور مشترک توسط بی پی و کوسموس انرژی توسعه یافته است، انتظار می رود اولین گاز مایع شده خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی تولید کند. بدین ترتیب، با نگاهی به آینده، به نظر می رسد شرایط سرمایه گذاری در میادین دست نخورده نفت و گاز فراساحلی و خشکی آفریقا در حال بهبود باشد.

مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۵۸
کد مطلب: 31731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *