۰
وقتی پای نفت در میان باشد

کردستان، آخرین روزنه امید آمریکا

میز نفت - وجود منابع عظیم نفت و گاز در کردستان عراق و نیاز کردها به یک دولت مستقل، آمریکا را در جایگاهی قرار داده است که می تواند به این آرزو وعده عمل بپوشاند تا هم کردها سود کنند و هم شرکت های آمریکایی.
نفت کردستان | میز نفت
نفت کردستان | میز نفت
به گزارش میز نفت، دو زن در لبه یک صخره ایستاده اند و لباس های کهنه ای به سبک نظامی پوشیده اند. اسیرکنندگان آنها، نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ترکیه هستند که در شمال سوریه مستقر شده اند. یک زن بلافاصله مورد اصابت گلوله قرار می گیرد، در حالی که زن دیگر از صخره به پایین پرتاب می شود و در حین سقوط با شلیک گلوله های مسلسل مورد اصابت قرار می گیرد.سال ۲۰۱۸ میلادی است و نسل کشی وحشیانه کردها تا امروز همچنان ادامه دارد.

در دنیا ۳۵ میلیون کرد وجود دارد، قومی که محل سکونت دائمی آنها در خاک ایران، سوریه، ترکیه و عراق است. آنها بزرگترین گروه قومی بدون دولت در جهان هستند. بعد از جنگ جهانی دوم، بریتانیایی‌ها به کردها قول دادند که آنها نیز همانند یهودیان دارای کشور باشند. در دنیای که اسرائیل، آینده ای را برای یهودیان دنیا تضمین کرده است، کردها همچنان یک اندیشه بین المللی باقی مانده اند و از خشونت های قومی داخلی و بی پایان رنج می برند.

دولت ایالات متحده باید تلاشی بین المللی را برای حمایت از جدایی مسالمت آمیز کردستان از شرایط کنونی عراق رهبری کند. مزایای حمایت از دولت مستقل کردستان، بسیار زیاد بوده و یک الزام اخلاقی مطلق است.

نیروهای نظامی کرد بیش از سه دهه است که خود را به عنوان متحدان سرسخت ایالات متحده در قلب خاورمیانه اثبات کرده اند. مبارزان کرد به نیروهای آمریکایی در نبرد علیه صدام حسین، سپس علیه القاعده و در ادامه هم در به تاخیر انداختن پیشروی های دولت اسلامی داعش کمک کردند. در دو دهه آشفتگی ناشی از اشغال عراق، اقلیم کردستان به عنوان یک مرکز اقتصادی باثبات و صلح آمیز باقی ماند که درهایش برای پیشرفت فناوری و سرمایه گذاری خارجی باز بود.

این حکومت کردها با ماهیت سکولار و تساهل احترام آمیز با سایر گروه های عرب همزیستی تعریف می شود. دارا بودن هویت متمایز، دولت لیبرال و اقتصاد پیشرو کردها و همچنین تاریخچه قدرت نظامی، آنها را به کاندیدای اصلی برای تشکیل کشور جدید مورد حمایت رهبران ایالات متحده تبدیل می کند.

همانطور که ایالات متحده میراث غرورآفرینی در حمایت از اسرائیل دارد، کردستان نیز می تواند نشان دهنده موفقیت پایدار ایالات متحده در خاورمیانه باشد. اگر ایالات متحده و متحدانش برای حمایت از توسعه ملی اقلیم کردستان تلاش کنند، مردم آن اقلیم می توانند برای نسل ها شکوفا شوند.

حمایت از دولت کردی می تواند چندین متحد ایالات متحده در خاورمیانه را به یک شریک تجاری ارزشمند و هدف برای سرمایه گذاری تبدیل کند. یک ارتش کرد که توسط ایالات متحده آموزش دیده و تجهیز شده باشد، می تواند در عملیات مشترک ضد تروریسم نقش آفرینی کند و از ظهور مجدد دولت افراطی اسلامی جلوگیری کند.

دسترسی کردستان به نفت و گاز و سرمایه فکری، این دولت نوظهور را به یک گزینه منطقی و دارای اقتصاد پایدار تبدیل می کند. با حضور شرکت های بزرگ نفتی در کردستان، یک منبع جدید عرضه نفت و گاز در نزدیکی بازار اروپا با ذخایر دست نخورده تاسیس خواهد شد. 

از منظر اخلاقی، حمایت از تشکیل یک دولت کردها می تواند جان صدها هزار نفر را نجات دهد. صدام حسین در دهه ۱۹۸۰ میلادی در شمال عراق پاکسازی قومی انجام داد و بیشتر ۱۸۷۰۰۰ کرد را به قتل رساند و صدها روستای کردنشین را ویران کرد. استفاده گسترده صدام از سلاح های شیمیایی، "عملیات انفال" را به یکی از بدترین نسل کشی های جهان پس از آلمان نازی تبدیل کرد.  به هر ترتیب، تحمل زندگی کردها و مسلمانان عرب در کنار یکدیگر غیرممکن نیست. هرچند جوامعی که تنها بر اساس مدارا بنا شده اند، همیشه در معرض خطر خواهند بود.

بنیان گذاشتن یک کشور با مرزهای رسمی و ارتش ملی، کردها را قادر می‌سازد تا جامعه‌ای بسازند که در آن امنیت، پیشرفت و آزادی‌های اساسی تضمین شده خواهد بود.

در شرایط کنونی، دولت ترکیه، مانع اصلی تشکیل دولت کردستان است. ترکیه و شبه‌نظامیان اسلام‌گرای مورد حمایت ترکیه هستند که همه روزه به جنایات گسترده خود علیه کردها ادامه می‌دهند.

یک دولت جدید کردی می تواند توقف عملیات سرکوب ترکیه و همچنین مکانی را برای ترکیه جهت اخراج کردهایی که با چنین رفتار تحقیرآمیزی روبرو‌ می شوند، پیشنهاد دهد. ایالات متحده باید به جای رژیم ترکیه که از تروریست ها حمایت می کند و بدون عذرخواهی، جنایات علیه بشریت را مرتکب می شود، حمایت از تشکیل دولت برای متحدان کرد اثبات شده خود را انتخاب کند. با گذشت زمان، مزایای روابط آمریکا با یک دولت کرد وفادار از ترکیه متزلزل و غیرانسانی فراتر خواهد رفت.

مردم کرد به تنهایی نمی توانند یک دولت جدید در قلب خاورمیانه آشوب زده بسازند. ایالات متحده تنها کشوری است که دارای توانایی های رهبری، اراده نظامی و روابط تاریخی برای حمایت از دولتی است که کردها به شدت به آن نیاز دارند و شایسته آن هستند. نباید به ترکیه اجازه داد که به صورت مداوم قوانین بین المللی و هنجارهای ناتو را بدون هیچ گونه سوال یا نتیجه ای زیر پا بگذارد. اگر ایالات متحده نتواند اقدامی کند، باید سهمی از مسئولیت هر قتل و جنایتی را که شرکای همیشه وفادار کرد خود متحمل شده اند، بپذیرد. اگر پاداش وفاداری مانند کردها، دوگانگی مداوم و غیرمتعهدانه ما باشد، چه پیامی برای متحدان خود ارسال می کنیم؟

 هزینه های انزوای دولت کردها در میان کشورهای خاورمیانه به هیچ وجه به هزینه ادامه نسل کشی و خیانت علیه کردها نزدیک نیست. یک دولت کردی برای میلیون‌ها انسان آسیب‌پذیر فرصت‌های ایمنی و اقتصادی فراهم می‌کند. ایالات متحده باید سهم خود را انجام دهد تا ببیند که یک کشور کردی که در آزادی و رفاه می درخشد، به ثمر بنشیند. اما نباید بیشتر از این، فرصت ها را از دست داد.


منبع: www.intpolicydigest.org
نویسنده: بن سیگال
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 31810
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *