۰
روزهای تیره ای که در راه است

بحران بلندمدت گاز در آسیا

میز نفت - کمبود گاز در بازارها مختص به زمستان امسال نیست و بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان بزرگترین مصرف کننده منطقه گاز جهان با روزهای سخت تری مواجه خواهند بود.
ال ان حی | میز نفت
ال ان حی | میز نفت
به گزارش میز نفت، تقاضای گاز طبیعی آسیا تا سال ۲۰۵۰ میلادی تقریباً دو برابر خواهد شد، اما تولید این منطقه در حال کاهش است. خریداران آسیایی گاز طبیعی مجبور شده‌اند در هفته‌های اخیر قیمت‌های بی‌سابقه‌ای را برای محموله‌های ال ان جی بپردازند، زیرا بحران جهانی انرژی باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌های نقطه‌ای همزمان با کمبود عرضه شده است. اما مشکل آسیا برای تامین گاز طبیعی ممکن است تنها به زمستان امسال محدود نشود و حتی سناریویی که در آن جهان بتواند اهداف خود را برای تغییر اقلیم برآورده کند، می‌تواند آسیا را با کمبود گاز طبیعی روبرو کند.

قیمت‌ها از زمان بالاترین رکورد در اکتبر تا حدودی کاهش یافته است، اما تقاضا برای گاز طبیعی در آسیا نه تنها در زمستان امسال، بلکه در تمام زمستان‌ها و تابستان‌های آینده به افزایش خود ادامه می‌دهد، زیرا این منطقه گذار از زغال‌ سنگ به گاز را آغاز کرده است. گاز همچنان یکی از منابع کلیدی تولید برق است.

تقاضای گاز طبیعی آسیا تا سال ۲۰۵۰ میلادی تقریباً دو برابر خواهد شد و این منطقه پرچمدار رشد مصرف گاز در سطح جهان است. اروپا در یک تا دو دهه آینده شروع به کنار گذاشتن گاز طبیعی خواهد کرد. نگرانی های زیست محیطی در مورد انتشار گازهای گلخانه ای در زنجیره تامین گاز و جاه طلبی های خالص صفر بریتانیا و اتحادیه اروپا در این گذار نقشی کلیدی دارند.

با رشد مداوم تقاضای گاز طبیعی، آسیا ممکن است در سال ها و دهه های آینده نیز با بحران گاز مواجه شود. موسسه وودمکنزی در تحلیل هفته گذشته نوشته است: تولید گاز در آسیا به استثنای چین در کوتاه مدت در حال کاهش است.

وودمکنزی خاطرنشان می کند که منطقه آسیا برای جلوگیری از بحران گاز بعدی و تامین امنیت انرژی خود به مشوق ها و سرمایه گذاری در عرضه داخلی نیاز دارد. وابستگی بیشتر به واردات ال ان جی، چین، هند، آسیای جنوب شرقی و دیگر کشورهای واردکننده انرژی در منطقه را بیشتر در معرض نوسانات بازارهای گاز قرار می دهد. 

*آسیا، پرچمدار رشد تقاضای گاز در دنیا

 آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش خود اعلام کرد: تقاضای گاز طبیعی در آسیا از پایین‌ترین میزان سال گذشته در حال بازگشت است و انتظار می‌رود امسال ۷ درصد افزایش یابد که عمدتاً توسط چین رهبری می‌شود که به تنهایی ۷۳ درصد از رشد خالص تقاضا را به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، رشد تقاضای گاز آسیا در سطح ۵ درصد باقی خواهد ماند و در راس آنها چین، آسیای نوظهور و هند قرار دارند که به ترتیب ۶۵ درصد، ۲۸ درصد و ۱۱ درصد از رشد تقاضای خالص در آسیا را تشکیل می دهند. 

در گزارش وودمکنزی آمده است: در میان مدت و بلندمدت، تقاضای گاز در آسیا به افزایش خود ادامه خواهد داد، حتی در سناریویی که در آن جهان موفق شود گرمایش جهانی را تا ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن، محدود کند.

 بر اساس سناریوی شرکت مشاوره انرژی وودمکنزی، تقاضای گاز در آسیا تا سال ۲۰۵۰ میلادی تقریباً دو برابر شده و به حدود ۱۴۰ میلیارد فوت مکعب در روز می رسد. حتی در سناریوی انتقال انرژی تسریع شده وود مکنزی با افزایش دما محدود به 2 درجه سانتیگراد، تقاضا تقریباً به اندازه سناریوی اول، زیاد خواهد بود.

این تقاضای قدرتمند با گذر از زغال سنگ به گاز و همچنین نیاز به تولید متناوب انرژی های تجدیدپذیر هدایت می شود. آنگوس راجر، مدیر تحقیقات آسیا و اقیانوسیه در وودمکنزی می‌ گوید: حتی با رشد تولید گاز در آسیا، تقاضا برای ال ان جی وارداتی در منطقه همچنان افزایش خواهد یافت. 

در حال حاضر بیش از ۲۵ تریلیون فوت مکعب پروژه گازی برای رسیدن به تصمیم نهایی سرمایه گذاری (FDI) در تلاش هستند، در حالی که فعالیت های اکتشافی و هزینه های سرمایه ای در منابع گاز آسیا در حال کاهش است.

وود مکنزی اعلام کرده که تنها در چین و احتمالاً فقط در کوتاه مدت، شاهد افزایش تولید گاز هستیم. دولت این کشور از غول های نفت کشورش خواسته تا گاز بیشتری تولید نمایند. با این حال، رشد تولید کندتر از رشد تقاضای گاز چین است.

خبرگزاری شینهوا هفته گذشته به نقل از اداره ملی آمار چین گزارش داد تولید گاز طبیعی چین بین ژانویه تا اکتبر ۹.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی و ۱۹.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافته است. تنها در ماه اکتبر، تولید گاز چین نسبت به سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافت.

با این حال، یکی از مقامات پتروچاینا در ماه گذشته اعلام کرد، تقاضای گاز طبیعی چین در زمستان امسال نسبت به زمستان گذشته 10 درصد افزایش خواهد یافت.چین همچنین روی توسعه منابع عظیم گاز شیل خود برای افزایش عرضه گاز طبیعی داخلی خود برنامه ریزی کرده است. اما چین هنوز چند چالش بزرگ دارد که اگر بخواهد، انقلاب منابع شیل آمریکا را تکرار کند، باید بر آن غلبه کند. این چالش ها شامل دانش فنی چاه های گاز شیل فوق عمیق، زمین شناسی دشوار، محدودیت های زمین و تجربه اندک این شرکت ها است.

وابستگی آسیا به ال ان جی در حال رشد است به غیر از چین، سایر کشورهای آسیایی که دارای ذخایر گاز هستند، انتظار نمی رود به زودی شاهد افزایش تولید داخلی خود باشند که این امر منجر به افزایش واردات ال ان جی خواهد شد.

برای کاهش سرعت افزایش وابستگی ال ان جی، اکتشافات و پیشرفت های جدید بیشتری مورد نیاز است. آسیا به ال ان جی وارداتی بیشتری و تا ۲۴۰ میلیون تن در سال بیشتر نیاز خواهد داشت. 


نویسنده: تسویتانا پاراشکوا
منبع: Oilprice.com 
مترجم محسن داوری
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب: 31947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *