۲
۱
نگاهی به ارزش کیفی و کمی پالایشگاه شازند

اراک، بهترین پالایشگاه کشور

میز نفت - نگاهی به صنعت پالایش کشور و پالایشگاه ها نشان می دهد پالایشگاه مام خمینی اراک از نظر کیفیت بهترین پالایشگاه کشور محسوب می شود که قرار است سهام آن واگذار شود.
پالایشگاه شازند اراک | میز نفت
پالایشگاه شازند اراک | میز نفت
به گزارش میز نفت، دوسوم تولید پالایشگاه شازند به بنزین و گازوئیل اختصاص داشته و نفت کوره نیز 15 درصد تولیدات پالایشگاه را شامل می‌شود. این سبد تولیدی در مقایسه با میانگین سبد تولید پالایشگاه‌های کشور ارزش‌ افزوده بالاتری دارد. هم‌چنین در شرایطی که میانگین سهم فرآورده‌های ویژه در سبد پالایشگاه‌های کشور 11 درصد است که، این سهم در پالایشگاه اراک 6 درصد است.

با وجود سهم کمتر فرآورده‌های ویژه در سبد تولید پالایشگاه اراک، ترکیب فرآورده‌های ویژه تولیدی این پالایشگاه باارزش‌تر از میانگین دیگر پالایشگاه‌های کشور است. تولید وکیوم‌باتوم پالایشگاه اراک یک‌سوم دیگر پالایشگاه‌ها و در مقابل محصولات باارزشی همچون پروپیلن در سبد تولید آن قرار دارند.



مقایسه قیمت بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها نشان‌دهنده باارزش‌بودن محصولات تولیدی پالایشگاه اراک در سبد تولید فرآورده‌های اصلی کشور است. اگرچه پالایشگاه اراک، تنها 16 ذزصذ از بنزین کل کشور را تولید می کند، از لحاظ کیفیت، 43 درصد بنزین یورو 4 و یورو 5 کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود.

همچنین یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این پالایشگاه، تولید گازوئیل کم گوگرد است، به نحوی‌که 100 درصد گازوئیل تولیدی این پالایشگاه، گوگردی بین 10 تا 50 ppm  دارد، در حالی که 60 درصد تولید گازوئیل کشور با گوگرد بیش از ppm2500 است.





مقایسه کرک اسپرد پالایشگاه اراک با پالایشگاه‌های بزرگ بورسی کشور نشان‌دهنده عملکرد اقتصادی بهتر این پالایشگاه در سال‌های اخیر می‌باشد. به طور متوسط کرک اسپرد این پالایشگاه حدود 25 درصد از دیگر پالایشگاه‌های بورسی بالاتر بوده است.

در حالی که حاشیه سود 5 فرآورده اصلی در عمده پالایشگاه‌های کشور منفی می‌باشد، این حاشیه سود در پالایشگاه اراک مثبت است، بدین معنا که این پالایشگاه بر خلاف سایر پالایشگاه‌ها در ازای دریافت نفت خام و تبدیل به فرآورده‌های اصلی از دولت طلبکار می‌شود.





باتوجه به نزدیکی پتروشیمی اراک به پالایشگاه، حدود یک سوم فرآورده‌های ویژه تولیدی پالایشگاه (شامل نفتا و پروپیلن) به پتروشیمی اراک فروخته می‌شود. به عبارت دیگر حدود 25 درصد ارزش خوراک مصرفی پتروشیمی اراک از پالایشگاه اراک تأمین می‌شود. تمام نفتا و حدود یک سوم از پروپیلن تولیدی پالایشگاه به پتروشیمی مجاور آن ارسال می‌شود.

با نظر به مطالبات پالایشگاه اراک از دولت بابت مابه‌التفاوت فروش فرآورده‌های اصلی (به دلیل مثبت بودن کرک اسپرد) یک استراتژی برای پالایشگاه می‌تواند تولید نفتا و پروپیلن بیشتر و فروش آن به پتروشیمی اراک باشد.



با واگذاری بخشی از سهام پالایشگاه اراک در تیرماه 99 به سازمان تأمین اجتماعی در قالب رددیون دولت، فرآیند واگذاری این پالایشگاه عملاً آغاز شد. این معامله به ارزش حدود 25 هزار میلیارد تومان انجام شده است. با عرضه درصدی از سهام این پالایشگاه در بازار بورس، این پالایشگاه یک گام به سمت شفافیت عملکرد پیش خواهد رفت.


بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی ارزش روز پالایشگاه اراک برای عرضه عمومی سهام 211هزار میلیارد تومان (معادل 9 میلیارد دلار) می‌باشد. این در حالی است که ارزش 17% سهام واگذارشده پالایشگاه اراک در سال 99 معادل 25هزارمیلیارد تومان بوده است. به این معنا که پالایشگاه در زمان واگذاری معادل 147هزارمیلیاردتومان (6.4 میلیارد دلار) ارزشگذاری شده است.

همچنین بر مبنای ارزش بازار 6 پالایشگاه‌ بورسی کشور (معادل 11هزار دلار به ازای هر بشکه ظرفیت)، ارزش پالایشگاه اراک معادل 2.7 میلیارد دلار برآورد می‌شود. از سوی دیگر میانگین برآورد هزینه احداث 5 طرح پالایشگاه پذیرفته‌شده توسط وزارت نفت به ازای هر بشکه 22هزار دلار می‌باشد که برای پالایشگاهی با ظرفیت اراک معادل 5.5 میلیارد دلار می‌شود.




منبع:: solutien
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 31970
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ابادان نیست