۰
حمله پوتین به سران اتحادیه اروپا

مقصر افزایش قیمت گاز خودتان هستید!

میز نفت - ​چالش گازی روسیه با اتحادیه اروپا با اظهار نظر جدید ولادیمیر پوتین یکبار دیگر شدت گرفت؛ رئیس‌جمهور روسیه می گوید ما گاز را ارزان به اروپا می فرستیم و این خود کشورهای اروپایی هستند که آن را با مردم این قاره گران حساب می کنند.
ولادیمیر پوتین | میز نفت
ولادیمیر پوتین | میز نفت
به گزارش میز نفت، قیمت پایه گاز اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و تقریبا ۸۰۰ درصد از ابتدای سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است. قیمت‌ها روز جمعه کاهش پیدا کرد اما همچنان بیش از ۴۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت گاز اروپا سه شنبه هفته گذشته به بیش از ۲۲۰۰ یورو معادل ۲۴۹۵ دلار به ازای هر هزار متر مکعب افزایش پیدا کرد.

سرگی ماکوگون یکی  از مسئولان انتقال گاز اوکراین در همین باره در فیس‌بوک نوشت: کاهش عرضه گاز به اتحادیه اروپا در شرایطی که قیمت‌ها به دو هزار دلار رسیده است، نشان می‌دهد که این‌ها تصمیمات اقتصادی نبوده بلکه تصمیمات کاملاً سیاسی هستند که افزایش فشار بر اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی نورد استریم ۲ بر مبنای شرایط فعلی فدراسیون روسیه را هدف گرفته‌اند.

بلوک غرب معتقد است کارشکنی‌های روسیه با دو هدف انجام می‌شود؛ یکی افزایش درامدهای گازی این کشور و دیگری مجبور کردن اروپا برای واردات گاز از طریق خط لوله نورد استریم 2. آمارها هم می‌گویند درآمد گازپروم نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، درآمد خالص گازپروم به 7.8 میلیارد دلار در مقایسه با ضرر خالص در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و بهتر از میانگین برآوردها بود. عملکرد مالی قوی گازپروم در سه‌ماهه نشان‌دهنده این است که این تولیدکننده بالاترین سود سهام تاریخ خود را به سهامدارانش پرداخت می‌کند.

پوتین اما برای آنکه توپ را از زمین روسیه به زمین اروپا شوت کند، سران اتحادیه اروپا را مقصر این وضعیت دانست و گفت عرضه بیشتر گاز در بازار اروپایی مطمئناً قیمت را در بازار معاملات نقدی کاهش می‌دهد.

رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد اتحادیه اروپا تنها می‌تواند سیاست‌های خود را برای قیمت بالای گاز مقصر بداند چنانچه بعضی از اعضای این بلوک گاز ارزان روسیه را به قیمت بسیار بالاتری در داخل اتحادیه اروپا به فروش می‌رسانند.
 
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم اظهار کرد: اروپا به دلیل تأخیر در آغاز فعالیت نورد استریم ۲ عرضه بیشتر گاز روسیه را از دست داده است. به نظرم مصرف‌کنندگان اروپایی به فعالیت این پروژه بسیار علاقه‌مند هستند درحالی‌که شرکت‌هایی که در این پروژه مشارکت کردند نیز در راستای روابط بلندمدت در زمینه عرضه گاز از طریق خط لوله گازی جدید درخواست‌های بیشتری را ارائه کرده‌اند و خاطرنشان کرد سران اروپا در کاهش استفاده از قراردادهای عرضه بلندمدت به نفع بازار معاملات نقدی که قیمت‌های آن نوسانی‌تر است مرتکب اشتباه شدند. کشورهایی که گاز را از طریق قراردادهای بلندمدت دریافت می‌کنند، گاز را بسیار ارزان‌تر می‌خرند.
 
 
 
 
شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۵
کد مطلب: 32085
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *