۱
۱
همه چیز در خدمت برندسازی شخصی

سنگ بزرگ خجسته مهر برای آزادگان جنوبی

​میز نفت – مدیرعامل شرکت ملی نفت در حالی وعده 15 ماهه برای تولید 320 هزار بشکه‌ای از آزادگان جنوبی داده است که بررسی‌های فنی نشان می‌دهد تحقق چنین رقمی با چنین وعده زمانی، بیشتر شبیه یک شوخی است.
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در جدیدترین وعده خود گفته است تولید از میدان آزادگان جنوبی تا ابتدای سال 1402 به 320 هزار بشکه می‌رسد. وی در تشریح اینکه چگونه ممکن است چنین رقمی حاصل شود گفته است: تا پایان امسال ۱۷ حلقه چاه از چاه‌هایی که در این میدان تولیدی نبودند، تعمیر و تولیدی می‌شوند. اوایل سال ۱۴۰۲ توسعه کامل میدان انجام می‌شود و در مرحله اول ۳۲۰ هزار بشکه تولید دارد.

این اظهارنظر خجسته مهر به‌خوبی نشان می‌دهد مدیرعامل شرکت ملی نفت تا چه اندازه از بدیهیات توسعه میادین نفتی دور است و هنوز اطلاعات درستی از روند توسعه میدان آزادگان جنوبی ندارد.

خجسته مهر موضوع افزایش تولید آزادگان را به شکلی ساده کرده است که گویی نمی‌داند ظرفیت فعلی این میدان چقدر است و برای رسیدن به ظرفیت 320 هزار بشکه باید چه اقداماتی انجام شود.
بر اساس آخرین اطلاعات میدانی، آزادگان جنوبی 150 حلقه چاه دارد که هم‌اکنون 80 حلقه چاه آن عملیاتی است و با افت شدید تولید مواجه شده است؛ چاه‌هایی که در ابتدا 1500 بشکه نفت بیرون می‌دادند هم‌اکنون هزار بشکه نفت تولید می‌کنند و به همین دلیل، تولید فعلی این میدان 8 هزار بشکه است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اگر 70 حلقه چاه دیگر هم به مدار تولید بیایند، میزان تولید به 150 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت، همه افزایش تولید نفت از آزادگان جنوبی را در تعمیر چند حلقه چاه خلاصه کرده درحالی‌که مشکل اصلی این میدان، نه حفاری چاه‌های توسعه‌ای و تعمیری است، بلکه نبود تأسیسات فرآورشی در آزادگان جنوبی است. این میدان تأسیسات فراورش یا همان CTEP ندارد. قرارداد ساخت این تأسیسات در ماه تیر سال گذشته به شرکت پتروپارس واگذار شد که بررسی‌های میز نفت نشان می‌دهد، که میزان پیشرفت فیزیکی‌اش 20 درصد است و  ساخت این واحد 320 هزار بشکه‌ای به سه سال زمان نیاز دارد.

آقای خجسته مهر، بعید است که ندادند تحقق رقم 320 هزار بشکه برای میدان آزادگان جنوبی یک شوخی بزرگ است اما ازآنجاکه تسلط کافی در حوزه بالادست ندارد، چنین اظهاراتی نشان‌دهنده وضعیت اسفناک شرکت ملی نفت است.

برای درک بهتر سطور بالا باید یادآور شد، توسعه یک میدان نفتی شامل چند بخش مهم است که فقط یکی از این بخش‌ها حفاری است؛ وقتی چاه حفاری می‌شود، نفت آن باید وارد واحدهای فرآورشی شود تا آب و گاز و سایر ترکیبات از آن جدا شود و سپس راهی خطوط لوله شود. طبیعی است وقتی این تأسیسات وجود نداشته باشد تولید نفت بی‌معنی است.

در دولت قبل، برای برطرف کردن این مشکل از واحدهای کوچک و سیار استفاده شد که البته زود هم جمع‌آوری شد. ظرفیت آزادگان جنوبی در بالاترین میزان خود 150 هزار بشکه است که هم‌اکنون حدود 80 هزار بشکه است. برفرض اینکه تا سال 1402 حفاری همه چاه‌ها انجام شود، آیا واحد CTEP آزادگان جنوبی به مدار می‌آید؟

اگر کار به همین راحتی بود که دولت‌های گذشته همین روند را طی می‌کردند کما اینکه در دولت گذشته، همچنین ادعایی مطرح شد و قرار بود این رقم تا دو سال محقق شود ولی امروز، آزادگان جنوبی در چنین وضعیتی به سر می‌برد. هرکسی نداند، آقای مدیر بهتر از همه می‌داند وضعیت تأمین منابع مالی پروژه‌های شرکت ملی نفت در بدترین وضعیت خود به سر می‌برد و به همین دلیل، کار توسعه میادین نفتی کاملاً در خواب است.

نکته مهم دیگر اما این است که رقم اعلامی از سوی خجسته مهر، بر اساس MDP چینی‌ها در سال 1388 است که با توجه به تغییرات بزرگ مخزنی، چنین رقمی با اماواگرهای بسیاری مواجه شده است.

یادداشت می‌کنیم که طبق گفته خجسته مهر، 15 ماه دیگر تولید آزادگان جنوبی به 320 هزار بشکه در روز می‌رسد. تا 15 ماه دیگر صبر می‌کنیم. به قول ظریفی، سنگ بزرگ نشانه نزدن است.
 
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 32121
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیا با گذشت بیش از 20 ماه از این وعده ، چقدر تحقق بافته است؟!!