۰
گزارشی از فاینشال تایمز

رقابت غول هاي نفتی برای جذب نخبگان

میز نفت - شل، که اخیراً یک سازماندهی مجدد 18 ماهه را به پایان رسانده تا نسبت به جذب 1400 نفر در کسب و کارهای کلیدی انتقال انرژی اقدام كند. این یک بازار رقابتی و پویا است و برای جذب بهترین استعدادها یک بسته رقابتی به تنهایی کافی نیست، شما باید یک استراتژی معتبر و معنادار داشته باشید و نشان دهید که چگونه افراد می توانند تفاوت ایجاد کنند.
رقابت غول هاي نفتی برای جذب نخبگان
به گزارش میز نفت ، پنج روز پيش از شروع کنفرانس آب و هوا (كپ 26)، بخش جغرافیا در دانشگاه آکسفورد، ایمیلی را برای دانشجویان ارسال کرد که آنها را به یک سخنرانی شغلی توسط شرکت انرژی رویال داچ شل دعوت کرده بود. در این پیام آمده است که کارکنان بخش نفت و گاز به سؤالات دانشجویان و اطلاعاتی در مورد برنامه های خود برای تبدیل شدن به یک تجارت با انتشار خالص صفر پاسخ خواهند داد.

هیچ چیز غیرعادی خاصی در مورد اين استخدام وجود نداشت، اما در عرض 10 ساعت، دانشگاه يك نامه شکایت با امضای 71 دانشجو دریافت کرد. دانشجویان خواستار این شدند که شرکت های سوخت فسیلی از چنین «تبلیغاتی» منع شوند. بخش جغرافیا به فايننشال تايمز گفت که این دعوت نامه را به درخواست یک دانشجوی سابق منتشر کرده است و با ارسال اطلاعات، لزوماً محتوای آن را تأیید نمی کند.

بخش نفت و گاز تنها صنعتی نیست که با مخالفت در پردیس‌های دانشگاهی مواجه شده است و امضاکنندگان نامه، دیدگاه‌های کل بدنه دانشجویی را نمایندگی نمی‌کنند. با این وجود، این حادثه چالشی پایدار را برای غول هاي نفتي برجسته می کند، زیرا آنها برای جذب استعدادهای مورد نیاز خود برای چرخش به آینده ای سبزتر رقابت می کنند.

همه شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی، استراتژی‌هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از جمله سوخت‌های سوزانده شده توسط مشتریانشان تا سال 2050 ميلادي به صفر در دست اجرا دارند. به عنوان مثال، بي پي قصد دارد تا سال 2025 ميلادي 20 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و 50 گیگاوات تا سال 2030 ميلادي به دست آورد و يا احداث كند.

برنارد لونی، مدیر اجرایی بي پي ، بیش از 125 هزار دنبال کننده در لینکدین دارد و به طور منظم با نظر دهندگان در ارتباط است.اما دستیابی به این اهداف مستلزم استخدام و بازآموزی در مقیاسی است که قبلاً در این صنعت دیده نشده بود. همچنين بسیاری از افراد درباره نقشی که شرکت‌های نفت و گاز می‌خواهند بازی کنند، دچار تضاد هستند.

فرگوس گرین، فارغ‌التحصیل فیزیک و فلسفه که سال گذشته آکسفورد را ترک کرد و اکنون برای شبکه کمپین دانشجویی پيپل اند پلنت کار می‌کند، می‌گوید: صنعت نفت و گاز نمی تواند انتقال انرژی را رهبری کند. زیرا این یک انتقال عادلانه نخواهد بود.

غول بي پي حدود 63 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و شل بیش از 80 هزار کارمند دارد. در هر دو شركت، اکثریت كاركنان هنوز در مشاغل مرتبط با سوخت هاي فسیلی مشغول به کار هستند. این تعادل باید به سرعت در دهه آینده تغییر کند تا شرکت ها به اهداف خود دست یابند. یکی از پیشکسوتان صنعت که اخیراً پس از بیش از 20 سال یک شرکت بزرگ نفتی اروپایی را ترک کرده است، می گوید: بزرگترین چالش انتقال انرژی، سرمایه مالی نیست، سرمایه انسانی است.

بریتیش پترولیوم که سال گذشته برنامه‌هایی را برای یکی از جاه‌طلبانه‌ترین بازنگری‌های شرکتی در این بخش ترسیم کرد، می‌گوید: تحول در حال انجام است. از زمان راه‌اندازی استراتژی جدید، بي پي بیش از ده‌ها نفر از خارج شركت را برای نقش‌های ارشد درگیر در گذار انرژي استخدام کرده است.

میکل جاورگی، معاون ارشد مردم و فرهنگ در بي پي می‌گوید: «جاه‌طلبی خالص صفر ما این است که افراد بیشتری را نسبت به قبل به بي پي جذب کند. امسال، آنها برای 200 فرصت شغلي در کسب و کارهای جدید هیدروژن و انرژي بادی فراساحلي تبلیغ کرد و بیش از 10000 درخواست خارجی دریافت کرد.

 

صنعت نفت در آستانه گذار

بریتیش پترولیوم، مانند همتایان خود، سخت در تلاش است تا تصویر خود به ویژه در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و سایت های حرفه ای از جمله لینکدین را تغییر دهد. یک شرکت 112 ساله را نمي توان یک شبه سرنگون كرد، اما بي پي در حال انجام تمام کارهایی است که باید انجام دهد تا بخشی از راه حل باشد.

یکی از سخنگویان بریتیش پترولیوم اعلام كرد كه درخواست ها برای مشاغل فارغ التحصیل، کارآموزی و استخدام دانشجویان بین سال های 2019 تا 2020 ميلادي 75 درصد افزایش یافته است.

شل، که اخیراً یک سازماندهی مجدد 18 ماهه را به پایان رسانده تا نسبت به جذب 1400 نفر در کسب و کارهای کلیدی انتقال انرژی اقدام كند. این یک بازار رقابتی و پویا است و برای جذب بهترین استعدادها یک بسته رقابتی به تنهایی کافی نیست، شما باید یک استراتژی معتبر و معنادار داشته باشید و نشان دهید که چگونه افراد می توانند تفاوت ایجاد کنند.

شرکت‌های بزرگ نفت، شرکت‌های آب و برق، گروه‌های انرژی تجدیدپذیر و خانه‌های سهام خصوصی همگی برای کسب مهارت‌های سبز که کمبود دارند با هم رقابت می‌کنند. دوتزنراث، مدیر اجرایی جدید بي پي که تاکید کرد تخصص ویژه در زمینه‌هایی مانند توربین‌های بادی و طراحی پره‌ها دارد، می‌گوید: «به وضوح جنگی تمام عيار برای جذب استعدادها در فضای انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. شاید چند نفر در سرتاسر دنیا باشند که واقعاً آن را درک کنند.»

این رقابت، حقوق ها را افزایش داده و شرکت های قدیمی نفت و گاز را مجبور به تجدید نظر کرده است.

رونان کسیدی، مدیر منابع انسانی شل می گوید: «این یک بازار رقابتی و پویا است و برای جذب بهترین استعدادها، یک بسته رقابتی به تنهایی کافی نیست، شما باید یک استراتژی معتبر و معنادار داشته باشید و نشان دهید که چگونه مردم می توانند تفاوت ایجاد کنند.

در فوریه، بي پي یک طرح سهام جدید را راه اندازی کرد که به هر یک از کارکنان، از کارمندان پمپ بنزين در آفریقای جنوبی تا مهندسان حفاری در آذربایجان، سهمی در شرکت اعطا می کرد. در حالی که کارکنان فعلی و سابق بریتیش پترولیوم به فايننشال تايمز گفتند که این حرکت مورد استقبال قرار گرفته است، سایر ناظران صنعت این سوال را مطرح می‌کنند که آیا شرکت‌های بزرگ از نظر فرهنگی چابک و مبتکر هستند تا کارکنانی را حفظ کنند که بتوانند فرصت‌های خود را در اقتصاد سبز رو به رشد سریع انتخاب کنند.

يك کارمند بي پي می‌گوید: «استراتژی ما به سمتی می‌رود که به آن نیاز داریم. اما افرادی که در ابتدای کار خود هستند، می‌خواهند نتایج ملموس را خیلی سریع ببینند و تمایل دارند که به سرعت به هدف برسند.»

شرکت هایی مانند شل، بریتیش پترولیوم، توتال انرژی فرانسه و انی ایتالیا، با وجود داشتن نقدينگي هنگفت از رکورد قیمت های نفت و گاز در سال جاری، منابع مالی لازم را برای رهبری انتقال انرژی در صورت جلب حمایت سهامداران دارند. سوال بزرگتر این است که آیا آنها می توانند کارکنانی را که برای اجرای برنامه هایشان نیاز دارند، جذب و حفظ کنند؟

 

منبع: Financial Times
مترجم: محسن داوري
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 32204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *