درباره یکی از غول های گازی جهان

۲۰ حقیقت عجیب در مورد ترکمنستان

5 بهمن 1400 ساعت 8:34

میز نفت - ترکمنستان، کشوری محصور در خشکی، کم تراکم ترین کشور آسیای مرکزی است. این کشور در سال ۱۹۹۱ میلادی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی تشكيل شد. از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۹۱ میلادی، ترکمنستان، بخشی از جمهوری هاي سوسیالیستی تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی بود.


به گزارش میز نفت ، ترکمنستان از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۰۶ میلادی توسط رئیس جمهور صفرمراد نیازوف اداره می شد که در اثر سکته قلبی درگذشت. قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور فعلی جانشین وی شده و از آن زمان به عنوان رئیس جمهور-دیکتاتور ترکمنستان حکومت می کند. این کشور با حکومت تک حزبی و شیوه دیکتاتوری رئیس جمهور بردی محمداف، یکی از سرکوب شده ترین کشورهای جهان است.

رئیس جمهور بردی محمداف اکنون قصد دارد دروازه جهنم را به دلیل تأثیرات منفی بر محیط زیست ببندد. به غیر از دروازه جهنم، این کشور یکی از عجیب ترین قوانین و شرایط زندگی را برای مردم خود دارد. جوانان نمی توانند ریش بگذارند، ماشین كثيف و يا سياه رنگ، اجازه تردد ندارد و جذابیت هاي رکوردشکنی برای ثبت در رکوردهای جهانی برخی از حقایق عجیب در مورد ترکمنستان است. در ادامه با 20 واقعیت عجیب در مورد ترکمنستان آشنا مي شويم:
 
۱. یکی از کشورهایی که کمترین بازدیدكننده را دارد.
یک سازوكار پیچیده ویزا، ترکمنستان را به یکی از کم بازدیدترین کشورهای جهان تبدیل می کند. در هر زمان، گردشگران زیادی را در اين کشور نخواهید دید. در سال 2012 ميلادي، این کشور به صورت متوسط   سالانه 8900 بازدید کننده داشته که آن را به یکی از كشورهاي تقريبا بسته در آسیای مرکزی تبدیل می کند. یکی از دلایلی که این کشور شاهد تعداد کم بازدیدکننده است نیز اینست که برای مدتي طولانی این کشور به روی دنیای خارج بسته شده بود.

۲.  ۸۰ درصد کویر
80 درصد سرزمین ترکمنستان، بیابان است و زندگی بيبشتر ترکمن ها (شهروندان ترکمنستان) عشایری است. یک واقعیت قابل توجه در مورد این کشور اینست که 30 میلیون سال پیش در آن، یک دریای غول پیکر وجود داشته است. بیابان ها و ماسه ها امروزه بخش برجسته جغرافیای کشور را تشکیل می دهند، زیرا کویر قراقوم در آن قرار دارد. با این حال، بیشتر مساحت آن برای زندگی گیاهی و جانوری نامساعد است. این دومین کشور محصور در خشکی در آسیای مرکزی در کنار قزاقستان است. پایتخت و بزرگترین شهر ترکمنستان، عشق آباد، در مرز جنوبی با ایران قرار دارد.

 ۳. دروازه جهنم
 دروازه جهنم، یک پدیده طبیعی نیست، بلکه نتیجه یک حفاری اکتشافي گاز طبیعی است که به صورت وحشتناکی با اشتباه انجام می شود. در سال 1970 ميلادي، دانشمندان شوروی در حال حفاری برای گاز طبیعی بودند، اما به طور تصادفی تجهیزات آنها در چاله سقوط کرد و باعث فرار گاز طبیعی شد. زمین شناسان تصمیم گرفتند آن را روشن کنند به این امید که بعد از چند روز بسوزد. اما بیش از 50 سال مي گذرد و آتش هنوز خاموش نشده است. همچنین اين آتش، حیات وحش اطراف خود را از بین برده است.
 
4. درهای جهنم را ببنديد
در سال 2018، رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف نام دروازه جهنم را به "درخشش قراقوم" تغییر داده بود، اما چهار سال بعد، اکنون، او می خواهد که این دروازه بسته شود. به گزارش روزنامه دولتی نیترالنی ترکمنستان، رئیس جمهور به وزرای کابینه خود دستور داده است که راهی برای بستن دروازه های زمینی جهنم بیابند. دلایلی که برای این امر ذکر می شود، اثرات منفی آتش بر سلامتی ساکنان اطراف آن و همچنین آسیب های زیست محیطی بسیار زیاد آن است.

به نوشته این روزنامه، از معاون نخست وزیر ترکمنستان خواسته شده است تا دانشمندان و در صورت لزوم مشاوران خارجی را فراخوان دهد و راهی برای اطفای حریق بیابد. رئیس جمهور بردی محمداف در سال 2010 ميلادي از این سایت بازدید کرده و در آن زمان نیز خواستار بسته شدن سایت شده بود.
 
5.عشق آباد در کتاب رکوردهای جهانی گینس
در سال 2013 ميلادي، عشق آباد پایتخت ترکمنستان به دلیل داشتن بیشترین تعداد ساختمان های مرمر سفید در این شهر وارد کتاب رکوردهای جهانی گینس شد. طبق آمار، این شهر دارای 543 ساختمان مرمر سفید به مساحت 4.5 میلیون متر مربع است (به هر حال، کسی در آنها زندگی نمی کند).

قبل از این دستاورد، به دلیل داشتن بلندترین میله پرچم جهان (133 متر)، بزرگترین مجموعه فواره، بزرگترین تصویر معماری و بزرگترین چرخ و فلک در یک طرح معماری مسقف در کتاب گینس بود. ترکمنستان تمایل زیادی به ثبت رکوردهای گینس دارد و مرتباً از افراد رکورددار دعوت می کند تا جدیدترین رکوردهای این کشور را یادداشت کنند. ناگفته نماند که بیشتر این رکوردها البته فقط در ترکمنستان فکر و اجرا شده است.

مردم ترکمن از نوادگان قبیله کوچ نشین اوغوز هستند که در قرن هفتم به این منطقه کوچ کردند. تلپک، کلاه بزرگی از پوست گوسفند که مردان بر سر می گذارند، یکی از نشانه های سنت عشایری است. تلپک به گونه ای طراحی شده است که دمای بدن را در تابستان های سوزان یا شب های سرد زمستانی کویر حفظ می کند.

6. روح نامه، کتاب روح
صفرمراد نیازوف از سال 1991 تا 2006 ميلادي، رئیس جمهور ترکمنستان بود. حاکم خودکامه خود را رئیس جمهور زندگی اعلام کرده بود و حتی در سال 2001 ميلادي کتابی به نام روح نامه (کتاب روح) نوشت.او مطالعه این کتاب را در مدارس، دانشگاه ها و ادارات دولتی الزامی کرد. حتی متقاضیان شغل جدید در مصاحبه های خود نیز بر روی کتاب مورد آزمایش قرار می گیرند. نه تنها این، کتابفروشی های محلی و ادارات دولتی مجبور بودند آن را به صورت برجسته به نمایش بگذارند. به اهالی دستور داده شد که هر روز روح نامه بخوانند.

7. روح نامه در مساجد
نیازوف نیز زمانی گفته بود که خود خداوند به او گفته است که هرکس کتاب را بخواند، مستقیماً وارد بهشت   خواهد شد. نیازوف دستور داده بود که این کتاب در تمام مساجد نگهداری شود. اگر امام یا روحانی مسجد از اطاعت او امتناع می کرد، مسجد تخریب می شد.
او حتی تا حدی پیش رفت که جملات روح نامه و قرآن را بر روی بزرگترین مسجد ترکمنستان یعنی مسجد ترکمن باشی روحی نوشت. او به شدت توسط جمعیت مسلمان مورد انتقاد قرار گرفت، اما هیچ یک جرأت انجام این کار را به صورت علني نداشتند.

8. مجسمه روح نامه
رئیس جمهور نیازوف مجسمه روح نامه را در پایتخت عشق آباد ساخته و نصب کرده بود. هر روز ساعت 20 درهای مجسمه باز می شود و پيام صوتی روح نامه همراه با فیلم برای شهروندان پخش می شد. این مجسمه تا به امروز پابرجاست و توسط بردی محمداف رئیس جمهور فعلی برداشته نشده است.

9. روح نامه در فضا
اين ديكتاتور خودکامه حتی کتاب را در اوت 2005 ميلادي به فضا ارسال کرد تا این کتاب بتواند فضا را نیز تسخیر کند. این کتاب قرار است تا 150 سال آینده به دور زمین بچرخد.

10. روح نامه برای گواهینامه رانندگی
در اکثر کشورها، گرفتن گواهینامه رانندگی مستلزم درک درست رانندگی است. اما در ترکمنستان، اگر می خواهید گواهینامه رانندگی داشته باشید، مهارت شما در كنترل فرمان به اندازه یادگیری روح نامه اهمیت ندارد. از شما سوالاتی از کتاب پرسیده می شود. اگر نمی توانید درست پاسخ دهید، نمي توانيد گواهینامه رانندگی دريافت كنيد.

11. پایان روح نامه
در سال 2013 ميلادي، هفت سال پس از مرگ نیازوف، رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف دستور حذف روح نامه از تمام مدارس دولتی را صادر کرد. یک سال بعد، بردی محمداف اعلام کرد که دانشگاه‌های ترکمنستان دیگر از دانشجويان امتحان روح نامه را نخواهند گرفت.

12.ممنوعيت داشتن ریش برای مردان جوان
یکی از قوانین عجیب و غریب بسیاری که نیازوف در سال 2004 ميلادي وضع کرد، این بود که مردان جوان از داشتن ریش یا موهای بلند منع می شدند. فقط مردان بالای 70 سال می توانند ریش نگه دارند. نکته عجیب این است که قانون مشابه در تاجیکستان هنوز وجود دارد. بردی محمداف آن را تغییر یا لغو نکرده است.

13. ماه ها و هفته های جدید
در سال 2002 ميلادي نیازوف تصمیم گرفت که هر روز از ماه و هفته را به نام اعضای خانواده اش تغییر نام دهد. به این ترتیب ژانویه به ترکمن‌باشی به معنای رهبر ترکمن‌ها، فوریه به‌عنوان بیدک برگرفته از پرچم ترکمنستان، آوریل به نام مادرش به قربانسلطان تغییر نام داد. ماه سپتامبر نیز به نام کتاب روح نامه نامگذاری شده است.

14. پیلوف، رژیم غذایی اصلی
پیلوف غذای اصلی مردم ترکمنستان است. از ترکیبات برنج با تکه‌های گوشت، هویج و ادویه‌جات ساخته می‌شود و در یک تابه بزرگ یا دیگ سرخ می‌شود. از آن دسته غذاهایی است که در همه جا و از پیک نیک های خانوادگی گرفته تا جشن های عروسی می بینید.

15. تعطیلات ملی برای خربزه
این کشور خربزه های شیرین و آبدار تولید می کند که حتی یک روز ویژه برای آن ایجاد کرده كه تعطیل رسمی است. خربزه های ترکمنستان در سراسر منطقه معروف هستند. هر دومین یکشنبه ماه آگوست توسط مردم به عنوان روز ملی خربزه جشن گرفته می شود.

16. هیچ ماشین کثیفی در کشور وجود ندارد
یکی از عجیب‌ترین قوانین قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهور فعلی این است که شما نمی‌توانید در پایتخت، عشق آباد، خودروهای سیاه رنگ داشته باشید. همچنین خودروهای کثیف مجاز به تردد نیستند. همچنین به همین دلیل است که تعدادی ایستگاه کارواش در حومه شهر وجود دارد تا مردم بتوانند قبل از ورود به شهر خودروهای خود را تمیز کنند.

17. فرش در ترکمنستان
فرش در ترکمنستان چنان اهمیت دارد که وزارت فرش در دولت وجود دارد. همچنین یک موزه ملی فرش در عشق آباد با بیش از 1000 فرش به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این، فرشی نیز بر روی پرچم ملی ترکمنستان وجود دارد.

18. . اسب ها به اندازه فرش مهم هستند
نژاد اسب محلی آكال تکه ترکمنستان نیز یکی از کمیاب ترین و زیباترین نژادهای دنیا محسوب می شود. در واقع رام کردن اسب یکی از مشاغل مهم اين کشور است. بچه های ترکمنستاني در سنین پایین به مراکز آموزش اسب می روند تا مربی اسب شوند. اسب آكال تکه بر روی نشان ملی ترکمنستان نیز دیده می شود. اما این نشان متعلق به اسب زنده است و پس از مرگ اسب، اسب جدید آكال تکه انتخاب می شود و نشان ملی به روز می شود.

19. علاقه رئیس جمهور به اسب ها
 پرزیدنت بردی محمداف، شیفته اسب های آكال تکه است. او آنقدر آنها را دوست دارد که دفترش تنها یک نقش برجسته در تمام مبلمان دارد - بله، اسب.

20. تنها کشور بی طرف در جهان
ترکمنستان تنها کشوری در جهان است که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بی طرف شناخته شده است. در سال 1995 ميلادي، تمام 185 عضو سازمان ملل متحد به بی طرفی ترکمنستان رای دادند و به مناسبت این جشن، یک شاخه زیتون به پرچم اضافه شد.

از سال 1993 ميلادي به مردم ترکمنستان آب، برق و گاز رایگان داده شده است. این قانوني بود که توسط رئیس جمهور صفرمراد نیازوف ارائه شد و یارانه هایی را برای مردم در نظر گرفت. جالب است بدانید که هر فرد ماهانه 25 کیلووات برق، 50 متر مکعب گاز طبیعی و 250 لیتر آب دریافت می کند. در سال 2008 ميلادي، پرزیدنت بردی محمداف یارانه جدیدی اضافه کرد که به هر فرد 120 لیتر سوخت در ماه می دهد. با توجه به اینکه در ترکمنستان گاز طبیعی فراوانی وجود دارد، مردم هرگز گاز را قطع نمی کنند. اجازه دادن به سوختن گاز ارزان تر از صرف پول برای يك جعبه چوب کبریت است!

 
نویسنده: محمد بلال
منبع: www.dailyo.in
مترجم: محسن داوري


کد مطلب: 32350

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/32350/۲۰-حقیقت-عجیب-مورد-ترکمنستان

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir