۱
درباره فاجعه نشت نفت اکسون والدز

بزرگترین نشت نفت در جهان

میز نفت - نشت نفت اکسون والدز یک فاجعه زيست محيطي بود که در اين حادثه، اکسون والدز، یک نفتکش متعلق به شرکت کشتیرانی اکسون، 11 میلیون گالن نفت خام را در 24 مارس 1989 ميلادي پس از برخورد به یک صخره در آب هاي منطقه پرنس ویلیام آلاسکا ریخت.
نشت نفت از نفتکش اکسون والدز | میز نفت
نشت نفت از نفتکش اکسون والدز | میز نفت
نشت نفت اکسون والدز یک فاجعه زيست محيطي بود که در اين حادثه، اکسون والدز، یک نفتکش متعلق به شرکت کشتیرانی اکسون، 11 میلیون گالن نفت خام را در 24 مارس 1989 ميلادي پس از برخورد به یک صخره در آب هاي منطقه پرنس ویلیام آلاسکا ریخت. این بدترین نشت نفت در تاریخ ایالات متحده تا نشت نفت ديپ واتر هوريزن در سال 2010 ميلادي بود.

لکه نفتی 1300 مایل از خط ساحلی را پوشاند و صدها هزار پرنده دریایی، سمور دریایی، فک و نهنگ را قتل عام كرد. پس از حدود 30 سال، قطرات نفت خام همچنان در برخی نقاط باقی مانده است. پس از اين نشت، كشتي اکسون والدز با نامی دیگر به خدمت بازگشت و بیش از دو دهه به عنوان یک نفتکش و حامل سنگ معدن فعالیت کرد.

در غروب 23 مارس 1989، اکسون والدز با 53 میلیون گالن نفت خام خلیج پرودو، بندر والدز، آلاسکا را به مقصد لانگ بیچ، کالیفرنیا ترک کرد. 4 دقیقه بعد از نیمه شب 24 مارس، کشتی به صخره بليگ، یک خطر ناوبری شناخته شده در صدای پرنس ویلیام آلاسکا برخورد کرد.

بر اثر برخورد، بدنه کشتی باز شد و حدود 11 میلیون گالن نفت خام به آب ریخت. در آن زمان، این فاجعه، بزرگترین نشت نفت در آب های ایالات متحده بود. تلاش های اولیه برای مهار نفت شکست خورد و در ماه های بعد، لکه نفتی گسترش یافت و در نهایت حدود 1300 مایل از خط ساحلی را پوشش داد.

بازرسان بعداً دریافتند که جوزف هیزلوود، کاپیتان كشتي اکسون والدز، در آن زمان مشروب می‌نوشیده و به یک نفر سوم بدون مجوز اجازه داده بود که کشتی عظیم را هدایت کند.

بزرگترین نشت نفت در جهان - میز نفت

در مارس 1990 ميلادي، كاپيتان هیزلوود از اتهامات جنایت عمدي تبرئه شد. او به اتهام سهل انگاری، مجرم شناخته شد، 50000 دلار جریمه پرداخت كرد و به انجام 1000 ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد.

 
پاکسازی نشت نفت
در ماه‌های پس از نشت نفت اکسون والدز، کارمندان اکسون، امدادگران فدرال و بیش از 11000 نفر از ساکنان آلاسکا برای پاکسازی نشت نفت تلاش کردند. اکسون حدود 2 میلیارد دلار هزینه پاکسازی و 1.8 میلیارد دلار برای بازسازی زیستگاه و خسارات شخصی ناشی از نشت پرداخت کرد.

کارگران پاکسازی روغن از سطح آب، شستشوي سواحل و نجات حیوانات گير كرده در نفت را آغاز كردند.مقامات محیط زیست عمداً برخی از مناطق خط ساحلی را بدون اقدامات پاك سازي رها کردند تا بتوانند تأثیر اقدامات پاکسازی را مطالعه کنند که برخی از آنها در آن زمان اثبات نشده بود. آنها بعداً دریافتند که شستشوی تهاجمی با شلنگ‌های آب داغ و فشار بالا در از بین بردن روغن مؤثر است، اما با کشتن گیاهان و حیوانات باقی‌مانده در این فرآیند، آسیب‌های زیست‌محیطی بیشتری به بار آورد.

بزرگترین نشت نفت در جهان - میز نفت

یکی از آن مناطقی که هرگز تمیز نشد، یک تخته سنگ بزرگ ساحلی به نام سنگ مرن است. دانشمندان از زمان نشت هر تابستان به اين سنگ مي روند تا از گیاهان و موجودات کوچکی که روی آن رشد می کنند، عکس بگیرند. آنها دریافتند که بسیاری از صدف‌ها، ماهی‌ها و جلبک‌های دریایی مختلف که قبل از نشت روی سنگ رشد می‌کردند، حدود سه تا چهار سال پس از نشت به سطح طبیعی بازگشتند.

 

اثرات زیست محیطی و اقتصادی
اين منطقه پيش از نشت، یک اقليم بكر و دست نخورده بود. فاجعه اکسون والدز به صورت چشمگیری همه اینها را تغییر داد و تلفات زیادی را بر حیات وحش وارد کرد. تخمین زده می شود که نشت نفت 250 هزار پرنده دریایی، 3000 سمور سمور، 300 فوک، 250 عقاب طاس و 22 نهنگ قاتل را قتل عام كرد.

نشت نفت همچنین باعث ورشکستگي ماهیگیران و آسیب به اقتصاد شهرهای کوچک ساحلی از جمله والدز و کوردووا در سال‌های بعد شد.برخی گزارش ها مجموع زیان اقتصادی ناشی از نشت نفت اکسون والدز را 2.8 میلیارد دلار تخمین زدند.یک مطالعه در سال 2001  ميلادي نشان داد که آلودگی نفتی در بیش از نیمی از 91 سایت ساحلی آزمایش شده باقی مانده است.

بزرگترین نشت نفت در جهان - میز نفت

تخمین زده می شود که این نشت حدود 40 درصد از سمورهای دریایی ساکن را کشته است. جمعیت سمور دریایی تا سال 2014 ميلادي، بیست و پنج سال پس از نشت، به سطح قبل از نشت خود نرسیده بود.ذخایر شاه ماهی که زمانی منبع درآمد پرسود ماهیگیران بود، هرگز به طور کامل افزایش نیافته است.

 
تصويب قانون آلودگی نفتی سال 1990

پس از نشت نفت اکسون والدز، کنگره ایالات متحده قانون آلودگی نفتی سال 1990 ميلادي را تصویب کرد که رئیس جمهور جورج اچ. بوش در آن سال قانون را امضا کرد.قانون آلودگی نفتی، جریمه‌های شرکت‌های مسئول نشت نفت را افزایش داد و ملزم شدند که تمام تانکرهای نفت در آب‌های ایالات متحده دارای دو جداره باشند.

اکسون والدز یک نفتکش يك جداره بود. طراحی دو بدنه، با کاهش احتمال اینکه برخورد منجر به ریختن نفت شود، مي توانست از فاجعه اکسون والدز جلوگیری کند.

 
سرنوشت اکسون والدز

کشتی، اکسون والدز برای اولین بار در سال 1986 ميلادي به آب انداخته شد. یک سال پس از نشت در اقیانوسی دیگر و با نامی دیگر، تعمیر شد و به خدمت بازگشت.

به دلیل مقررات جدید، کشتی يک جداره دیگر نمی توانست نفت را در آب های ایالات متحده حمل کند. کشتی شروع به اجرای مسیرهای حمل و نقل نفت در اروپا کرد، جایی که نفتکش های يک جداره هنوز مجاز به تردد بودند. در آنجا به مدیترانه اکسون، سپس دریای مدیترانه دریا و در نهایت به مدیترانه اس آر تغییر نام داد.

در سال 2002 ميلادي، اتحادیه اروپا، تردد نفتکش های تک بدنه را ممنوع کرد و اکسون والدز سابق به آب های آسیایی منتقل شد.شركت اکسون این نفتکش بدنام را در سال 2008 ميلادي به یک شرکت کشتیرانی مستقر در هنگ کنگ فروخت. این شرکت، نفتکش قدیمی را به یک حمل كننده سنگ تبدیل کرد و نام آن را به اقیانوس دونگ فنگ تغییر داد. در سال 2010 ميلادي، اين کشتی با یک کشتی فله بر دیگر در دریای زرد برخورد کرد و بار دیگر به شدت آسیب دید.

این کشتی پس از اين برخورد یک بار دیگر نام خود را تغییر داد و سرانجام در سال 2012 ميلادي به عنوان اسقاط به یک شرکت هندی فروخته و اوراق شد.
 
جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 32481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *