۰
نگاهی به بازار گاز و نفوذ دوحه

قطر، رهبر دست نيافتنی بازار ال ان جي

میز نفت - قطر در سال 2019 ميلادي اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت تولید ال ان جي میدان گنبد شمالی خود را به میزان 64 درصد در يك دوره هفت ساله به 126 میلیون تن تا سال 2026 ميلادي افزایش دهد.
کشتی ال ان جی | میز نفت
کشتی ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پلاتس در گزارشی نوشت:

زمانی که دولت قطر برنامه توسعه بلندپروازانه ظرفيت عرضه ال ان جي خود را در سال 2019 ميلادي پس از يك دهه توقف، از سر گرفت، حجم تولید در حال راه اندازي سایر رقباي جهانی در آستانه ركوردي تاريخي قرار داشت. به همين دليل، تردیدهايي در مورد نیاز به عرضه بیشتر ال ان جي در زمانی که قیمت‌ها کاهش یافته بود، ایجاد شده بود.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در ماه‌های اخیر با مقامات پاکستان، بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایتالیا دیدار کرده است. چرا كه تقاضا به دلیل خطر اختلال در عرضه در سايه تنش‌های ژئوپلیتیکی روسیه و اوکراین و ترس از زمستان سرد در اروپا افزایش یافته است.

همچنین امیر این کشور در 31 ژانویه در واشنگتن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد. کعبی پس از دیدار با کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، در 1 فوریه اعلام كرد که قطر آماده حمایت از شرکای گازی خود در مواقع ضروری است.

لوک کوتل، سرپرست تیم اميا ال ان جي در پلاتس مي گويد: قطر، به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال ان جي جهان، مورد توجه قرار گرفته است، اما واقعیت این است که برخلاف ایالات متحده و استرالیا، آنها ظرفیت اضافی قابل توجهی برای افزایش عرضه به بازار ندارند.

در حال حاضر ممکن است رويدادهاي ژيوپليتيك به آنها کمک کند تا قراردادهای بلندمدت با شاخص قيمت نفت بیشتری امضا کنند، اگر مصرف کنندگان نهایی به دنبال حذف قرار گرفتن در معرض قیمت های بالا و پرنوسان باشند. اما در یک دوره طولانی، قیمت های بالا می تواند به افول نقش گاز طبيعي در ترکیب انرژی آسیا منجر شود.

به گزارش پلاتس، قیمت نقطه ای هر ميليون بي تي يو ال ان جي در شمال شرق آسیا، در 6 اکتبر 2021 به رکورد 56.33 دلار افزايش يافت و در 31 ژانویه به 27.924 دلار رسید که هنوز هم حدوداً سه برابر بیشتر از پایان ژانویه 2021 ميلادي بوده است.

قطر در سال 2019 ميلادي اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت تولید ال ان جي میدان گنبد شمالی خود را به میزان 64 درصد در يك دوره هفت ساله به 126 میلیون تن تا سال 2026 ميلادي افزایش دهد.

کعبی به پلاتس گفته بود که با توجه به موقعیت قطر به عنوان یک تولید کننده ارزان قیمت گاز، نگران چشم انداز قیمت نیست.

او در آن زمان افزود: تقاضا برای گاز برای مدت طولانی وجود خواهد داشت. مسئله این است که اگر قیمت بسيار پایین باشد، رقباي پرهزینه مجبور به تعطیلی واحدهاي خود می شوند.

 قطر، رهبر دست نيافتنی بازار ال ان جي - میز نفت
نمودار يك. مقاصد صادرات ال ان جي قطر در 12 ماه اخير

 
*اشباع بازار جهانی ال ان جي تا اواسط دهه 2020 ميلادي

براساس گزارش تحليلي موسسه پلاتس، ظرفیت فعلی صادرات ال ان جي قطر 106 میلیارد مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود صادرات ال ان جي دوحه در سال 2022 ميلادي به 107 میلیارد مترمکعب برسد. واردکنندگان آسیایی برای 75 میلیارد متر مکعب عرضه یا 71 درصد از صادرات سال 2022 قرارداد خريد دارند. در سه ماهه دوم، مشتريان آسیایی معمولاً به دلیل تقاضای فصلی ضعیف‌تر، خريد خود را کاهش می‌دهند و امکان عرضه منابع اضافی در بازارهاي دیگر را فراهم می‌کند.

قطر همچنین می تواند تعمیر و نگهداری ادواري تاسيسات خود را در سه ماهه دوم امسال به تعویق بیندازد و ميزان تحویل ال ان جي به اروپا را افزایش دهد.

به گفته سیامک ادیبی، رئیس تیم گاز خاورمیانه اف جي اي، قطر به عنوان رهبر بازار در زمان هاي کمبود گاز، همه توجه ها را به خود جلب می کند.

وي گفت: قطرانرژی از طریق شركت قطر گاز، بزرگترین تامین کننده اروپا است. هرچند در سال 2021 ميلادي به دلیل قیمت های نقطه ای بالاتر در آسیا و جذب عرضه بیشتر به آسیا، با کاهش 27 درصدی صادرات به قاره سبز روبرو گرديد.

سیامک ادیبی افزود: در يك سال اخير، رشد تقاضای ال ان جي آسیا بسیار بالا بوده و بنابراین مشتريان آسیايي برای قطری‌ها جذاب‌تر شده اند.

ادیبی گفت که قطر حداکثر ممکن است بتواند عرضه ال ان جي به اروپا را در سال 2022 ميلادي 3 میلیون تن (4.05 میلیارد متر مکعب) یا 4 میلیون تن افزایش دهد و به 20 تا 21 میلیون تن برساند.

 
قطر، رهبر دست نيافتنی بازار ال ان جي - میز نفت
نمودار دو. سهم مناطق مختلف دنيا از ال ان جي صادراتي قطر

 

عرضه سالانه ال ان جي روسیه به اروپا در سال 2021 ميلادي حدود 120 میلیارد متر مکعب بود. در مقابل، مجموع صادرات ال ان جي قطر حدود 107 میلیارد متر مکعب بوده است.

این در حالی است که قیمت گاز طبيعي و بنزين اروپا در ماه‌های اخیر به ميزان بی‌سابقه‌ای رسیده است.

ادیبی گفت: قطر تصمیم درستی برای توسعه میدان گنبد شمالی گرفته است و آنها در زمان مناسب تصمیم خود را گرفتند. قطري ها نبا

Davari mohsen, [07/02/2022 05:47 PM]
ید نگران نوسانات قیمت ال ان جي یا نداشتن قراردادهاي بلندمدت برای محموله هاي جدید خود باشند. آنها منابع مالی خود را دارند و می توانند با ساخت واحدهاي جدید پیش بروند. هرگونه اشباع بازار و قیمت های پایین تر بر سایر پروژه های جديد در مکان‌های پرهزینه‌تر مانند ایالات متحده، استرالیا و آفریقا فشار مي آورد.

ادیبی يادآوري مي كند که قطر مشتاق است تا ذخایر گاز خود را در سریع ترین زمان ممکن توسعه دهد، زیرا مشتریان به سوخت های پاک تر روی می آورند و احتمالاً میدان گنبد شمالی مورد توجه آنها در دهه هاي آينده نیست.

وی گفت که واحدهاي شرقي توليد ال ان جی گنبد شمالي در دست ساخت هستند و احتمالاً حداقل به چهار سال زمان نیاز دارد تا به بهره برداری برسد.

قطر از پایین‌ترین هزینه‌های تولید در جهان برخوردار است و تخمین زده می‌شود که در درازمدت هزینه سربه‌ساخت هر ميليون بي تي يو در تاسيسات‌ جدید آنها با کمتر از 5 دلار روانه آسیا شود.

رابین میلز، مدیرعامل قمر انرژی مستقر در دبی مي گويد: تصمیم قطر در سال 2019 ميلادي برای تسریع توسعه خود به نظر زمان خوبی است، اگرچه بعید بود که توسعه زودتر از زمان برنامه ریزی شده تکمیل شود.

 

 

منبع: PLATTS

مترجم: محسن داوري
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 32482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *