بازار آماده نفت ایران

چشم انداز صادرات نفت ایران

23 بهمن 1400 ساعت 10:01

میز نفت - نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاتس اوپک برآورد کرد که ایران در نوامبر و دسامبر 2021 ميلادي روزانه 2.5 میلیون بشکه تولید کرد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده تولید ایران را در نوامبر و دسامبر 2.45 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.


به گزارش میز نفت ، تحليلگران پلاتس پیش بینی می کنند که با توافق موقت ايران و غرب  700 هزار بشکه به صادرات روزانه نفت ايران اضافه شود. با وجود اقدام اخیر آمریکا در اعطای برخی معافيت ها و کاهش تحریم‌هاي برنامه هسته‌ای غیرنظامی تهران، مذاکرات ایران و آمریکا برای دستیابی به توافقی برای از سرگیری کنترل‌های هسته‌ای و حذف تحریم‌های عمده نفتی همچنان دور از انتظار است.

به گزارش گلوبال پلاتس، مذاکرات ايران، بزرگترین ریسک عرضه نفت برای سال 2022 ميلادي است و با یک توافق موقت که به صورت بالقوه صادرات نفت را 700 هزار بشکه در روز افزایش می دهد. هرچند شکست در مذاکرات نيز می تواند تنش های ژئوپلیتیکی و قیمت جهانی نفت را افزایش دهد.
 
 
نمودار يك. چشم انداز صادرات نفت ایران پس از پایان تحریم ها
 
 
پل شلدون، مشاور ارشد ژئوپلیتیک پلاتس آنالیتیکس در 6 فوریه گفت: مذاکرات ایران و قدرت هاي جهاني می تواند به راحتی ماه ها ادامه یابد.او افزود: ایالات متحده همچنان بر فوریت و نیاز به راه‌حل دیپلماتیک در هفته هاي آينده تاكيد می‌كند، هرچند ما شک داریم که صبر بسیار بیشتری نسبت به اظهارنظرهای عمومی وجود دارد.

یک مقام ارشد كاخ سفيد در این باره گفت: وزارت امور خارجه در 4 فوریه به کنگره اطلاع داد که معافیت از تحریم ها را برای مشارکت شخص ثالث در پروژه های منع اشاعه هسته ای و ایمنی به ویژه در رابطه با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران با شرط ناشناس بودن بازمی گرداند.

برخی از تحلیلگران در ابتدا این معافیت را نشانه ای از نزديك شدن توافق می دانستند، اما مقام دولتی این برداشت ها را رد کرد. وی گفت: بايد اين نكته روشن شود كه این یک امتیاز به ایران نیست. پروژه‌های ایمنی و عدم اشاعه هسته‌ای که با این معافیت امکان‌پذیر شده است، در راستای منافع ملی حیاتی ما و همچنین به نفع منطقه و جهان است و بدون توجه به نتیجه مذاکرات در وین، ادامه خواهد یافت.
 
يك گام رو به جلو
هنری روم، معاون تحقیقات گروه اوراسیا مي گويد: این معافیت‌ها کمتر نشانه حسن نیت یا امتیازی برای ایران است، بلکه گام‌های فنی است که احتمالاً با هدف اطمینان از پیشبرد بحث‌های اجرایی در وین است.

روم در 4 فوریه گفت: این یک نشانه حرکت ميانه رو   است. ممکن است معافیت ها برای انجام آماده سازی پیشرفته تر در مورد مسائل اجرایی، مانند صادرات بالقوه اورانیوم غنی شده مازاد به روسیه، مورد نیاز بوده باشد. اما این نشان می دهد که مذاکرات در حال انجام است.

برنامه جامع اقدام مشترک در سال 2015 ميلادي محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای ایران در ازای رفع تحریم های آمریکا تعیین کرد. دولت ترامپ تحریم‌های نفتی، پتروشیمی، کشتیرانی و سایر بخش‌های ایران را در سال ۲۰۱۸ ميلادي بار ديگر اعمال کرد.

مذاکرات برای احیای برجام در ميانه سال 2021 ميلادي متوقف شد، اما در دسامبر بار ديگر از سر گرفته شد.
 
فشارهای قیمتی
جواد اوجی، وزیر نفت ایران، در 2 فوریه به صورت غیرمستقیم از ایالات متحده خواست که تحریم های خود را لغو کند تا بازار نفت را متعادل کند. قیمت ها در روزهای اخیر از 90 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

اگر مصرف کنندگان جهانی، به ویژه اقتصادهای بزرگ، از سطح قیمت ها و حجم عرضه فعلی ناراضی باشند و آنها را برخلاف منافع خود بدانند، بهترین پیشنهاد برای آنها لغو هر چه سریعتر تحریم های یکجانبه آمریکا و باز کردن فضا براي تهران جهت بازگشت تولید ایران با حداکثر ظرفیت به بازارهای جهانی است.

وی افزود: بدون شک بازار جهانی به عرضه اضافی ایران نیاز دارد و ما آمادگی داریم در اسرع وقت عرضه نفت خود را به بازارهای جهانی افزایش دهیم.

نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاتس اوپک برآورد کرد که ایران در نوامبر و دسامبر 2021 ميلادي روزانه 2.5 میلیون بشکه تولید کرد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده تولید ایران را در نوامبر و دسامبر 2.45 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

بر اساس بررسی پلاتس، تولید ایران در سال 2017 ميلادي به صورت متوسط   3.79 میلیون بشکه در روز بوده است.
 
منبع: Platts
نویسنده: مگان گوردون و آرزو اقبالی
مترجم: محسن داوري


کد مطلب: 32483

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/32483/چشم-انداز-صادرات-نفت-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir