۰
گزارشی از فرانس 24

همه نگاه ها به عربستان و قطر

میز نفت - با افزایش قیمت نفت و گاز در بازار اورپا و آمریکا،همه نگاه ها به عربستان و قطر است اما این دو کشور، از عرضه بیشتر محموله های نفت و گاز فعلا شانه خالی کرده اند.
همه نگاه ها به عربستان و قطر
به گزارش میز نفت، حمله روسیه به اوکراین در خلیج غنی از انرژی طنین انداز شده است، جایی که تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز با معضلات اقتصادی و سیاسی در کاهش قیمت و کمبود در اروپا مواجه هستند.

از آنجایی که قیمت نفت از مرز 100 دلار در هر بشکه عبور کرد و خطرات اختلال در عرضه افزایش یافته، چشم‌ها در اروپا به طور فزاینده‌ای به عربستان سعودی و قطر، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی متمرکز شد.

کارن یانگ، مدیر برنامه اقتصاد و انرژی در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، به خبرگزاری فرانسه گفت که قطر و عربستان سعودی با واقعیتی روبرو هستند که در آن صادرات اصلی آنها تقاضای بالایی دارد. اما او گفت که ظرفیت افزایش تولید نفت و انتقال ذخایر جدید گاز طبیعی مایع "آنقدرها هم ساده نیست".

یانگ افزود: شرایط سرمایه گذاری برای هر دو به اندازه کافی سریع نیست یا آماده است تا در ظهور سقوط نفت و گاز روسیه به اروپا یا در سطح جهانی، یک ابرقهرمان باشد.

گاز روسیه حدود 40 درصد از بازار اروپا را به خود اختصاص داده است و این کشور را به شدت در معرض اختلالات عرضه ناشی از درگیری قرار می دهد. منطق مشابهی در مورد 2.3 میلیون بشکه نفت خام روسیه که هر روز از طریق شبکه خطوط لوله به سمت غرب می رود، خبر از وابستگی اهالی قاره سبز به مسکو می دهد.

در اروپا و ایالات متحده این امید وجود داشت که قطر، یکی از بزرگترین صادرکنندگان LNG در جهان، بتواند به طور موقت صادرات به مقصد بازارهای آسیایی را تغییر دهد.در همین حال، برخی از واردکنندگان بزرگ نفت از ائتلاف اوپک پلاس از کشورهای تولیدکننده خواسته اند تا سریعتر پمپاژ کنند و بر کشورهایی مانند عربستان سعودی فشار بیاورند تا از بخشی از ظرفیت مازاد خود استفاده کنند.

اما این دو کشور فوق‌العاده ثروتمند خلیج فارس، مانند سایر کشورهای همسایه تولیدکننده انرژی، با احتیاط پیش می‌روند. قطر تصریح کرده است که ظرفیت تولید LNG اضافی کمی دارد یا اصلاً وجود ندارد و محدودیت‌هایی برای منحرف کردن مقدار عرضه از قراردادهای موجود وجود دارد، حتی با توجه به تمایل خریداران اصلی.

در نشست صادرکنندگان گاز در دوحه که تحت الشعاع وخامت بحران اوکراین در هفته جاری قرار داشت، تامین‌کنندگان اصلی، از جمله روسیه، گفتند که نمی‌توانند قیمت‌ها یا عرضه را تضمین کنند.

سعد شریدا الکعبی، وزیر انرژی قطر، تصریح کرده است که کشورش ظرفیت مازاد تولید گاز کمی دارد و محدودیت‌هایی برای منحرف کردن عرضه از قراردادهای موجود وجود دارد.

عربستان سعودی در حالی در کنار روسیه بازیگری کلیدی در ائتلاف اوپک پلاس است که در سال‌های اخیر به شدت تولید را برای افزایش قیمت‌ها کنترل کرده است، علاقه‌ای به افزایش تولید نفت نشان نداده است.

آمنه بکر، معاون دفتر اطلاعات انرژی، با اشاره به سهمیه های فعلی تولید برای کشورهای عضو، گفت: اوپک پلاس تاکنون نشان داده است که قصد دارد به توافق پایبند باشد و ظرفیت مازاد این گروه به سرعت در حال کاهش است.

قطر و عربستان سعودی به عنوان متحدان آمریکا و روسیه، میزبان نیروهای آمریکایی هستند که طی چند سال گذشته روابط اقتصادی خود را افزایش دادند اما این کافی نیست.

بن کیهیل، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در همین باره گفت: عربستان سعودی ارزش زیادی در حفظ روسیه به عنوان یک شریک در اوپک می بیند. اگر اوضاع بد شود و فشاری برای مجازات روسیه وجود داشته باشد، من گمان می‌کنم که آنها تاکید کنند که اوپک پلاس یک سازمان تکنوکراتیک است که بر روی اصول بازار متمرکز است.

به دور از معضل تولید، این بحران به کشورهای تولیدکننده نفت و گاز خلیج فارس این فرصت را می دهد تا اهمیت منابع خود را برجسته کنند، حتی در شرایطی که تحت فشار هستند تا سریعاً به اقتصادهای سبز تبدیل شوند.

قطر در جریان اجلاس گاز دوحه تاکید کرد که قیمت های بی سابقه در اروپا ریشه در کمبود سرمایه گذاری قبل از بحران اوکراین دارد. این کشور خواهان قراردادهای بلندمدت عرضه تا 25 سال بوده است، اما اروپا از قفل شدن در چنین تعهداتی سر باز زده است.

یانگ گفت که تولیدکنندگان بزرگ "در انتقال انرژی با کاهش ارزش روبرو هستند"، به ویژه در مورد نفت، اما همچنین LNG. بنابراین ممکن است این لحظه ای باشد که در آن آنها اهرمی دارند تا اهمیت خود را در اقتصاد جهانی استدلال کنند."

منبع: فرانس 24 
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 32587
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *