۰
روزهای سخت در قاره سبز

اعتیاد اروپا به نفت و گاز روسی

میز نفت - با وجود تلاش غرب برای کاهش وابستگی خود به نفت و گاز روسیه، اما آمارها نشان می دهد میزان وابستگی اروپا به انرژی روس ها بسیار فراتر از چیزی است که می توان انتظار داشت.
قدرت گازی پوتین | میز نفت
قدرت گازی پوتین | میز نفت
به گزارش میز نفت، سی ان بی سی در گزارشی نوشت:

قیمت‌های انرژی صبح پنجشنبه پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت و قیمت نفت خام برنت برای اولین بار از سال 2014 از سطج 100 دلار در هر بشکه فراتر رفت. قیمت گاز طبیعی هم تا 6.5 درصد افزایش یافت و تا ظهر پنجشنبه تقریباً 2 درصد افزایش یافت. .

اتحادیه اروپا به ویژه به انرژی روسیه وابسته است که به طور فزاینده ای ناپایدار می شود. در همین باره، واشنگتن پست روز چهارشنبه به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد اروپا در حال برنامه ریزی برای استقلال انرژی از روسیه است. انتظار می رود این طرح هفته آینده توسط کمیسیون اروپا اعلام شود.

به گفته تیم شیتکتات، دانشمند پژوهشی در MIT Energy Initiative و کارشناس شبکه اروپا و مسائلی که با آن مواجه است، در دهه‌های 1960 و 1970، اروپا تقریباً همان مقدار گاز طبیعی را تأمین می‌کرد که از آن استفاده می‌کرد.

این در حالی است که تولید گاز طبیعی در اروپا کاهش یافته زیرا میادین گازی دریای شمال - منابع مهم تولید گاز طبیعی در بریتانیا و هلند هستند- روند نزولی به خود گرفته است و نروژ هم دیگر مانند قبل قابل اتکا نیست.

در همین دوره، اتحادیه اروپا وابستگی خود به زغال سنگ را کاهش داد تا به هدف اقلیمی خود یعنی دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2050 و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حداقل تا 55 درصد تا سال 2030 برسد. در حال حاضر، حدود 20 درصد از برق اتحادیه اروپا از تولید زغال سنگ تامین می شود.

به گفته اداره کل انرژی اتحادیه اروپا، از سال 2012، اتحادیه اروپا تولید برق زغال سنگ خود را حدود یک سوم کاهش داده است.

علاوه بر این، آلمان با قانون انرژی اتمی خود در سال 2011 به طور خلاصه سرمایه گذاری در انرژی هسته ای را رد کرد، تصمیمی که در پاسخ به فاجعه هسته ای فوکوشیما در سال 2011 اتخاذ شد.اکنون تنها 13 درصد از انرژی اروپا از انرژی هسته ای تامین می شود.

به گفته اداره کل انرژی اتحادیه اروپا، حدود 25 درصد از انرژی مصرفی اتحادیه اروپا از گاز طبیعی تامین می شود. نفت خام و فرآورده های نفتی (32 درصد)، انرژی های تجدیدپذیر و سوخت های زیستی (18 درصد)، و سوخت های فسیلی جامد (11 درصد) بقیه را تشکیل می دهند.

این وابستگی به گاز طبیعی به معنای وابستگی به روسیه است. به استناد آمارهای رسمی اداره کل انرژی اتحادیه اروپا، امروزه کشورهای عضو اتحادیه از بزرگترین واردکنندگان گاز طبیعی در جهان هستند که روسیه با 41 درصد ، نروژ با  24 درصد و الجزایر با 11 درصد در صدر تامین کنندگانشان قرار دارند.

از نظر تامین کنندگان خارجی، گاز روسیه ارزان ترین بود. شیتکتات به CNBC گفت: به جای ایجاد تنوع در تامین کنندگان، مسیرهای واردات گاز روسیه متنوع شدند. گئورگ اردمان، رئیس سابق دپارتمان سیستم‌های انرژی در موسسه فناوری انرژی در دانشگاه فناوری برلین، به CNBC گفت: علاوه بر ارزان‌ترین گاز طبیعی روسیه، ذخایر گاز روسیه بیشتر از سایر منابع نزدیک بود.

اردمان گفت: برای جمهوری دموکراتیک آلمان سابق (آلمان شرقی)، گاز و نفت روسیه تنها واردات انرژی مقرون به صرفه است. تا به امروز روسیه تمام قراردادهای بلندمدت را اجرایی کرده است. بنابراین صنعت گاز روسیه را یک شریک تجاری نسبتا قابل اعتماد فرض می کند.

اگرچه اتحادیه اروپا به شدت به گاز طبیعی روسیه وابسته است، تقاضای کلی برای گاز طبیعی در منطقه در سال 2010 به اوج خود رسید. اتحادیه اروپا بر تولید منابع تجدیدپذیر تمرکز کرده است. اما ساخت و ساز به اندازه کافی سریع اتفاق نمی افتد که وابستگی خارجی را از بین ببرد.

این تا حدی به این دلیل است که زیرساخت‌های انرژی اتحادیه اروپا برای مدیریت متناوب انرژی‌های تجدیدپذیر تنظیم نشده است - ذخیره انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر برای مواقعی که خورشید نمی‌تابد و باد نمی‌وزد، دشوار است. تعدادی راه حل برای این مشکل در حال توسعه است، از جمله برق و هیدروژن سبز.
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 32588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *