۰
خیز جدید کشورهای عربی

هیدروژن سبز، نفت جدید خاورمیانه

میز نفت - از تولید سالانه هیدروژن، ۹۵ درصد آن از فرآورش گاز متان و سایر گازهای فسیلی به دست می آید. ۵ درصد دیگر نیز با الکترولیز آب تولید می شود. هزینه تولید هر کیلوگرم هیدروژن با الکترولیز ۳ تا ۴ دلار و با فرآورش گاز ۱ تا ۲ دلار است.
هیدروژن سبز، نفت جدید خاورمیانه
به گزارش میز نفت ، یکی از منابع کمتر شناخته شده انرژی، هیدروژن است. هرچند این منبع پاک در جهان دارای بیشترین میزان ذخیره می باشد. تولید انرژی در سلول های سوختی هیدروژنی از سال ۱۸۳۹ میلادی کشف شده و هم اکنون در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه دنیای ما با شرایط ویژه زیست محیطی به دلیل گرمایش جهانی روبرو‌ شده است. مهمترین پیامدهای تغییر اقلیم و گرمایش جهانی در یک دهه اخیر را می توان افزایش توفان ها و پدیده های دیگر آب و هوایی، کمبود آب آشامیدنی، افزایش دمای هوا، بالا آمدن سطح آب دریاها و موارد دیگر دانست.

بر اساس آمارهای منتشرشده توسط پژوهشگران، تولید هیدروژن تجدیدپذیر در سراسر کشورهای خلیج فارس بر اساس قیمت کنونی گاز و برق، از کم‌ترین هزینه برای تولید در دنيا برخوردار خواهد بود. اما در کشورهای اروپایی تا دهه ۲۰۳۰ میلادی، چنين وضعيتي دور از دسترس خواهد بود.

 بر اساس گزارش موسسه گلوبال پلاتس، امروزه هزينه تمام شده تولید هیدروژن سبز ارزانتر از هیدروژن آبی در سراسر خاورمیانه سرشار از تابش آفتاب و ذخایر نفت و گاز طبيعي است.

یک ارزیابی جداگانه توسط تحقیقات انرژی آرورا که در انگلستان قرار دارد، نشان می دهد که هیدروژن آبی تولید شده از گاز طبیعی با استفاده از فراورش متان و جذب و ذخیره کربن به احتمال زياد تا سال 2030 ميلادي برای تولید در اروپا، ارزان‌تر از خاورميانه خواهد شد.

براساس گزارش پلاتس، با قیمت فعلی برق و گاز تجدیدپذیر، هیدروژن سبز ارزان تر از هیدروژن آبی در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عمان تولید می شود. ارزان ترین منطقه برای هیدروژن تجدیدپذیر، کشور قطر (2.62 دلار در کیلوگرم) و پس از آن عربستان سعودی (3.23 دلار / کیلوگرم)، عمان (3.58 دلار / کیلوگرم) و امارات (4.51 دلار / کیلوگرم) با استفاده از فناوري الکترولیز خواهد بود.

در مقابل، قیمت هیدروژن سبز در اروپا با وجود قیمت بالای گاز و کربن، بسیار بالاتر از هیدروژن آبی امروزی خواهد بود. پلاتس قیمت فعلی هیدروژن سبز در بریتانیا و هلند را به ترتیب 18.47 دلار در کیلوگرم و 14.66 دلار در کیلوگرم در مقایسه با 10.55 دلار / کیلوگرم و 6.49 دلار / کیلوگرم برای هیدروژن آبی تعیین كرده است.

در گزارش جدید موسسه آرورا اعلام می‌کند که هیدروژن سبز در دهه كنوني ميلادي، ارزان‌تر از هیدروژن آبی خواهد شد. این تحلیلگر دیدگاه بلندمدت‌تری در مورد قیمت‌گذاری دارد و «هزینه مرجع» برای تولید هیدروژن آبی در اروپا را 2.50-2.70 یورو به ازای هر کیلوگرم می‌داند که بر اساس پیش‌بینی قیمت گاز در اکتبر 2021 ميلادي است.

در گزارش این موسسه آمده است: نیروگاه‌های هیدروژن سبز در اروپا با انرژی بادی و خورشیدی خشکی (که برق را از شبکه سراسري دريافت نمي كنند) تا دهه 2030 ميلادي نمی‌توانند این ارقام را پشت سر بگذارند.

آرورا يادآوري می کند که تحلیلگران دیگر به این نتیجه رسیده اند که هزینه هیدروژن سبز ممکن است تا سال 2030 ميلادي به کمتر از 2 یورو به ازای هر کیلوگرم برسد. هرچند این پيش بيني در اروپا بسيار خوش بینانه است. آرورا در اين پژوهش بررسی کرده که دستیابی به هزینه‌های تولید هیدروژن 2 یورو به ازای هر کیلوگرم (که با هیدروژن خاکستری حاصل از متان فرآورش شده رقابت می‌کند) چقدر امکان‌پذیر است و دریافته است که هم قیمت برق و هم ظرفیت الکترولیزور باید به میزان قابل توجهی تغيير یابد. این تحلیلگر می گوید: ممكن است در سال 2050 ميلادي، هزينه تمام شده هیدروژن الکترولیز در اروپا به نرخ 2 یورو در کیلوگرم می رسد.

هم اکنون، ۱۲۰ میلیون تن هیدروژن در هر سال در فرآیندهای مختلف صنعتی مصرف می شود. در چند سال آینده، خودروهای بزرگ دارای سوخت هیدروژن در شبکه حمل و نقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین شبکه خطوط لوله انتقال هیدروژن توسعه یافته و انتظار می رود تقاضای پایدار در دهه فرارو افزایش یابد.

از تولید سالانه هیدروژن، ۹۵ درصد آن از فرآورش گاز متان و سایر گازهای فسیلی به دست می آید. ۵ درصد دیگر نیز با الکترولیز آب تولید می شود. هزینه تولید هر کیلوگرم هیدروژن با الکترولیز ۳ تا ۴ دلار و با فرآورش گاز ۱ تا ۲ دلار است. پیش بینی می شود در دهه کنونی، هزینه تولید هیدروژن تجدیدپذیر نیز با کاهش قابل توجه با روش های کنونی برابر شود. نکته قابل توجه اینست که اعداد منتشر شده در این مقاله شامل یارانه یا هزینه تحویل و انتقال نمی شود.

ریچارد هاوارد توضیح می دهد: در حال حاضر، هزینه تولید هیدروژن از دستگاه های الکترولیز بالا است، اما از طریق کاهش هزینه ها و مدل کسب و کار نوآورانه، تخمین می زنیم که هزینه هیدروژن سبز می تواند در سال 2030 ميلادي در برخی از کشورهای اروپایی به 3 یورو به ازای هر کیلوگرم برسد. بازارها، در این مرحله شروع به رقابت با هیدروژن حاصل از سوخت های فسیلی می کند. این نشان می‌دهد که بخش هیدروژن در طول دهه 2020 ميلادي به حمایت هدفمند دولت‌ها نیاز خواهد داشت تا هزینه‌ها را کاهش دهد.

بدين ترتيب مي توان هیدروژن سبز را نفت جدید خاورمیانه دانست.
 
 
منبع: www.rechargenews.com
 
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 32617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *