۰
چهار یشنهاد برای پایان بحران در آمریکا

ایران؛ راه اصلی بایدن

میز نفت - به نظر می رسد جو بایدن رئیس جمهور امریکا بیشتر از از هر زمان دیگری، نیازمند بشکه های نفت ایران در بازار نفت است تا بتواند به وضعیت بحرانی انرژی در آمریکا پایان دهد.
جو بایدن | میز نفت
جو بایدن | میز نفت
آلن آر. والد، عضو ارشد مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک و رئیس مشاوره ترانسورسال، یک مشاور انرژی و کارشناس مسائل ژئوپلیتیک جهانی است. وی نویسنده کتاب شرکت سعودی با موضوع تاریخچه آرامکو و چگونگی کنترل خانواده سلطنتی عربستان بر این شرکت چند تریلیون دلاری است.  او در جدیدترین یادداشت خود به موضوع بحران انرژی در آمریکا پرداخته و چند راهکار را به رئیس‌جمهور کشورش ارائه کرده است.
 
در این یادداشت می‌خوانیم:

ما آمریکایی‌ها امسال بیشتر از گذشته برای پر کردن باک بنزین خودروهای خود هزینه می‌کنیم. افزایش سریع یک نگرانی فزاینده برای دولت بایدن است. تورم افسارگسیخته اقلام مصرفی به‌ویژه برای آمریکایی‌های طبقه پایین و متوسط   شرایط دشواری را پدید آورده است و قیمت‌های سرسام‌آور انرژی، شرایط مالی سخت را تشدید می‌کند.
راه‌حل‌هایی که دولت بایدن تاکنون ارائه کرده است، بی‌اثر بوده و نمی‌تواند چیزی بیش از یک تسکین موقت ارائه کند. دولت بایدن تلاش کرد تا ده‌ها میلیون بشکه نفت را از ذخایر استراتژیک نفتی کشورش آزاد کند. اما این اقدام نتوانست تأثیری بر بازار بگذارد.

دولت، تعلیق موقت مالیات فدرال بنزین را پیشنهاد کرده است، اما این امر باعث کاهش تنها ۰.۱۸ دلار در هر گالن برای مدت کوتاهی می‌شود. کاخ سفید همچنین تلاش کرد با رهبران عربستان سعودی و اوپک برای افزایش تولید لابی کند، اما تاکنون این کارتل که بیش از همیشه در عمر ۶۰ ساله‌اش در سایه قدرت کرملین قرار دارد، حاضر به پذیرش هیچ‌یک از خواسته‌های کاخ سفید نشده است.

بدین ترتیب، دولت بایدن باید کارهای بیشتری انجام دهد تا به کاهش قیمت نفت در کوتاه‌مدت کمک کرده و از جهش‌های بزرگ‌تر در بلندمدت جلوگیری نماید. در ادامه با پنج راهکار پیشنهادی آشنا می‌شویم:
 
1. ارائه اطمینان نظارتی به تولیدکنندگان داخلی نفت و گاز
بایدن از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود، فرآیندهای نظارتی تولید و حمل‌ونقل نفت و گاز را برای مقابله با سوخت‌های فسیلی به چالش کشید. او مجوزهای حفاری را به حالت تعلیق درآورده، آن‌ها را لغو کرده و مقررات جدید زیست‌محیطی و طرح‌های اعطای امتیازی را وعده داده است که هرگز محقق نشده‌اند. دادگاه نیز تعدادی از تصمیم‌های پیشین خود را لغو کرده‌اند.

در این شرایط، تولیدکنندگان آمریکایی طلای سیاه به‌سادگی نمی‌توانند به دولت فدرال برای عمل به وعده‌هایش اعتماد کنند و در مورد آنچه در آینده روی خواهد داد، سردرگم هستند. حتی باوجود تعهد دولت به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و فناوری جدید، اطمینان از اینکه نفت و گاز به دشمن این دولت تبدیل نشده‌اند، راه درازی را به سمت تشویق سرمایه‌گذاری و رشد در تولید نفت و گاز در برابر خود دارد.

حتی در حال حاضر، با تقاضای رو به رشد و قیمت‌های فوق‌العاده بالای نفت، تولیدکنندگان آمریکایی همچنان ۱.۶ میلیون بشکه در روز کمتر از ژانویه ۲۰۲۰ میلادی تولید می‌کنند، زمانی که قیمت‌ها حدود ۳۵ دلار در هر بشکه کمتر از امروز بود.

 اصول اولیه اقتصاد و نظام عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که تولیدکنندگان آمریکایی باید برای افزایش تولید در آینده، بیشتر تولید کرده و حفاری را گسترش دهند. به‌هرحال، در شرایط کنونی شاهد این اتفاقات نیستیم. نشانه‌ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان بزرگ، سرمایه موردنیاز را برای افزایش تولید، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و در عوض برزوی حداکثر رساندن بهره‌وری متمرکز شده‌اند یا فقط حفاری موردنیاز برای حفظ نرخ جایگزینی و تثبیت تولید را انجام می‌دهند.

بیشتر شرکت‌هایی که قصد دارند تولید خود را توسعه دهند، آن‌قدر کوچک هستند که تولید آن‌ها ممکن است تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. قیمت نفت به‌اندازه‌ای بالا است که شرکت‌ها باید بیشتر تولید کرده و برای رشد برنامه‌ریزی کنند، اما درواقعیت این‌طور نیست.
 
کاخ سفید باید برای کاهش نگرانی‌های تولیدکنندگان در مورد مقررات زیست‌محیطی، فرآیند صدور مجوز و سایر مسائل نظارتی تلاش کند تا تولیدکنندگان بتوانند با اطمینان از سود سرمایه‌گذاری در تولید نفت در سال‌های آینده تلاش کنند. به‌هرحال، عرضه بیشتر به معنای قیمت مناسب‌تر است. این شاید سریع‌ترین راه برای کاهش نارضایتی شهروندان آمریکایی در پمپ‌بنزین‌ها باشد.
 
2. مهار تورم
درس آموخته‌های گذشته نشان می‌دهد که نرخ تورم تأثیری دو برابری بر قیمت نفت دارد. همانند تمام صنایع، هزینه تولید و حمل‌ونقل نفت با تورم افزایش می‌یابد. علاوه بر این، تورم ایالات‌متحده تأثیر شدیدی بر قیمت نفت دارد، چراکه نفت تقریباً به‌صورت انحصاری به دلار در سطح جهان معامله می‌شود.

بنابراین، زمانی که ارزش دلار کاهش می‌یابد، قیمت نفت باید افزایش یابد تا تولیدکنندگان جهانی آنچه را که لیاقتش رادارند به دست آورند. کاخ سفید برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، باید تورم را مهار کند. به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره در حال انجام است، اما هنوز عملی نشده است.
 
3. کاهش مشکلات زنجیره تأمین
مشکلات زنجیره تأمین به تولیدکنندگان نفت همانند سایر صنایع آسیب می‌رساند. یک زنجیره تأمین ناکارآمد به این معنی است که گسترش و راه‌اندازی چاه‌های جدید دشوار است. اگرچه کاخ سفید نمی‌تواند مشکلات زنجیره تأمین را به‌سرعت برطرف کند، اما می‌تواند با تعلیق برخی مقررات در مورد جابجایی و حمل‌ونقل برای تسریع رشد، به کاهش مشکلات شرکت‌های نفتی کمک کند.
 
4. امضای توافق هسته‌ای با ایران
 در شرایط کنونی، مسائل امنیت ملی مهم‌تری در رابطه با ایران وجود دارد و باید اولویت داشته باشند. بااین‌حال، اگر تمرکز فقط روی مشکل قیمت بالای نفت باشد، توافق با ایران به بهبود چالش کنونی، کمک خواهد کرد. طی دو هفته گذشته، پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات حاصل‌شده است و تحلیلگران ایرانی معتقدند که به‌زودی به توافقی دست پیدا می‌کنند. بر اساس آخرین توافق موردبحث، توافق در مرحله دوم اجرا که می‌تواند بین یک تا سه ماه پس از امضا باشد، تحریم‌های تهران را لغو می‌کند.

اگر این روند روبه‌جلو پیش برود، ایران به‌طور بالقوه می‌تواند بین ۶۷ تا ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و نفت خامی را که بر روی نفت‌کش‌ها ذخیره کرده است، بلافاصله در بازار جهانی عرضه کند. درواقع، ایران در حال برقراری ارتباط با خریداران بالقوه در کره جنوبی است، که نشانه‌ای از این است که آن‌ها معتقدند توافق و لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر است.

آیا محموله‌های نفت بارگیری شده از ایران پس از ۵۰ سال از تحریم نفتی اعراب در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی می‌تواند بار دیگر منجی رهبران غرب باشد؟ برای پاسخ این سؤال باید به انتظار اتفاقات آینده بنشینیم.
 

منبع: The Hill
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 32656
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *