۰
بایدن در بحران کامل

دلايل رشد قیمت بنزین در آمریکا

میز نفت - برخی از جمهوری‌خواهان و سیاستمداران کانادایی از بایدن خواسته‌اند که ساخت خط لوله ناتمام كي استون ايكس ال را که نفت را از ميادين نفت هاي ماسه اي کانادا به سواحل خلیج ایالات متحده می‌برد، بار ديگر از سر بگيرد.
بنزین | میز نفت
بنزین | میز نفت
به گزارش میز نفت،ایالات متحده در سه سال اخير به استقلال انرژی دست يافته است، اما ممنوعیت صادرات نفت روسیه به ایالات متحده و سایر کشورها، در بازارهای جهانی تأثیر منفی خواهد داشت.

رئیس بخش نفت موسسه ریستاد انرژی مي گويد: اگرچه تأثیر اين ممنوعیت بر عرضه ایالات متحده ممکن است محدود باشد، اما قیمت ها در حال افزایش هستند. چرا كه این تحريم ها، تجارت نفت روسیه را به چالش بیشتری تبدیل كرده و احتمال اینکه سایر کشورها نیز ممکن است از این روند پیروی کنند، بیشتر می شود.

* چرا شرکت های نفتی ایالات متحده تولید خود را به سرعت افزایش نمی دهند؟
تولید نفت و گاز ایالات متحده در سال 2019 ميلادي به بالاترین ميزان خود در 50 سال اخير رسید، اما در طول همه گیری ويروس كرونا، کاهش یافت. پس از حمله روسیه به اوکراین، دوباره قيمت نفت در حال افزایش است.
 
دلايل رشد قیمت بنزین در آمریکا - میز نفت
نمودار يك. ميزان توليد نفت ايالات متحده در پنج سال اخير و پيش بيني دو سال آينده

رشد تولید نفت يك دستاورد بزرگ براي صنعت نفت ايالات متحده خواهد بود. تعداد دكل هاي حفاري نفتی فعال از پایان سال 2020 ميلادي تاكنون به صورت پیوسته افزایش یافته است.

 دلايل رشد قیمت بنزین در آمریکا - میز نفت
نمودار دو. تعداد دكل هاي حفاري نفتی فعال ايالات متحده در چهار سال اخير

حفاری‌های نفت ایالات متحده همچنان به سطح تولید 2019 ميلادي بازنگشته‌ است، چرا كه سرمایه‌گذاران خواستار نظم و انضباط برای پایان دادن به چرخه‌های رونق و رکود تولید بیش از حد و ورشکستگی شده‌اند.
    ویکی هولوب، مدیرعامل اكسيدنتال پتروليوم در گفتگو با رویترز اعلام كرد: صنعت نفت همچنین از مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار رنج می‌برد که افزایش سریع تولید را دشوارتر می‌کند.

*آیا بایدن مجوز راه اندازي خط لوله كي استون ايكس ال را برای کاهش قیمت بنزین صادر مي كند؟

برخی از جمهوری‌خواهان و سیاستمداران کانادایی از بایدن خواسته‌اند که ساخت خط لوله ناتمام كي استون ايكس ال را که نفت را از ميادين نفت هاي ماسه اي کانادا به سواحل خلیج ایالات متحده می‌برد، بار ديگر از سر بگيرد.

جیسون کینی، فرماندار استان آلبرتا مي گويد: اگر بایدن آن پروژه را وتو نمی کرد، این خط لوله در اواخر امسال افتتاح می شد و  840 هزار بشکه نفت آن می توانست جایگزین 600 هزار بشکه نفت جنگ روسیه شود که با خون اوکراینی ها پر شده است. استان آلبرتای کانادا، جایی است که خط لوله کی استون ايكس ال از آنجا شروع شده است.

    این پروژه برای اولین بار در سال 2008 پیشنهاد شد. دولت اوباما در سال 2015 مجوز آن را رد کرد. مجوز جدیدی توسط دولت ترامپ در سال 2019 ميلادي صادر شد. دولت بایدن در ژانویه 2021 این مجوز را لغو کرد. به گزارش رویترز، کمتر از 10 درصد از خط لوله تا مارس 2021 ساخته شده بود.

شرکت توسعه‌دهنده این پروژه در ژوئن سال 2021 رها کرد و اگر اکنون دوباره راه‌اندازی شود، سال‌ها طول می‌کشد تا به پایان برسد.

*آيا بایدن از دیکتاتورها برای کاهش قیمت بنزین کمک خواهد گرفت؟

یکی دیگر از راهكارهای آمریکا برای کاهش قیمت بنزين، درخواست از تولیدکنندگان بزرگ نفت برای افزایش تولید است.

دو مورد از بزرگترین دارندگان ظرفيت مازاد توليد، عربستان سعودی و ونزوئلا هستند. کارتل نفتی اوپك همواره تلاش می کند تولید و قیمت های جهانی را تنظیم کند. این کارتل درخواست های بایدن برای افزایش تولید را در نوامبر 2021 پرد کرد.

گفته مي شود مشاوران پرزیدنت بایدن در مورد سفر احتمالی خود به عربستان سعودی در بهار امسال برای کمک به بهبود روابط و متقاعد کردن اين كشور پادشاهی به توليد نفت بیشتر در حال رايزني هستند.

 برخی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در واشنگتن پیشنهاد می‌کنند که نفت ونزوئلا می‌تواند جایگزین نفت روسیه شود.

چه کسانی بیشترین واردات نفت را از روسیه دارند؟

بزرگترین واردکنندگان نفت روسیه، چین، آلمان و هلند هستند. بسیاری از کشورهای اروپای شرقی برای نفت و گاز طبیعی به شدت به واردات از روسیه وابسته هستند.

 دلايل رشد قیمت بنزین در آمریکا - میز نفت
نمودار سه. ميزان وابستگي واردکنندگان به نفت روسیه

کانادا، مکزیک، عربستان سعودی و روسیه بیشترین نفت را به ایالات متحده صادر می کنند و نفت روسیه بیشتر به هاوایی و سواحل خليج مكزيك می رود.
 
دلايل رشد قیمت بنزین در آمریکا - میز نفت
نمودار چهار. بزرگترين صادركنندگان نفت به ايالات متحده

جاستین وولفرز، اقتصاددان دانشگاه میشیگان مي گويد: نسبت به درآمد متوسط و با احتساب تورم، امروزه بنزين نسبت به بسیاری از سال هاي دهه 2000 ميلادي ارزانتر است.

برخی از فرمانداران و قانونگذاران ایالتی به دنبال آن هستند که با ادامه افزایش قیمت بنزین به مردم تخفیف مالیاتی بدهند. مالیات بنزین در ایالت ها متفاوت است و پنسیلوانیا و کالیفرنیا بالاترین نرخ را دارند.
 
دلايل رشد قیمت بنزین در آمریکا - میز نفت
نمودار پنج. ميزان مالیات بنزین در ایالت هاي مختلف آمريكا


منبع: www.axios.com
مترجم: محسن داوري
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 32714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *