گزارشی مهم از هیل:

5 نکته درباره ال ان جي و بحران اوکراین

27 فروردين 1401 ساعت 6:44

میز نفت - روسیه يك بازیگر نسبتاً جدید در صنعت ال ان جی است. آنها در حال حاضر دو پروژه بزرگ در حال توسعه دارند. نخستين پروژه، پروژه يامال است كه 16.5 میلیون تن ال ان جی را از بندر سابتا در شبه جزیره یامال روسیه صادر مي کند.


به گزارش میز نفت، تهاجم روسیه به اوکراین، تولید و تجارت گاز طبیعی مایع (ال ان جي) را که بخش مهمی از اهرم قدرت انرژی روسیه در اروپا مي باشد، در كانون توجه قرار داده است. براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، پيش از تهاجم، روسیه سومین تامین کننده بزرگ ال ان جي اروپا پس از ایالات متحده و قطر بود که سهمي 20 درصدي از واردات را به خود اختصاص می داد.

در ماه مارس، پس از تهاجم ارتش روسيه، دولت بایدن توافقی را برای افزایش صادرات ال ان جي به اتحادیه اروپا برای تامين حدود یک سوم واردات از روسیه اعلام کرد. در ادامه 5 نکته در مورد صنعت ال ان جي و اهمیت آن در بحران اوکراین ارايه مي شود:
 
1. ایالات متحده در جايگاهي قدرتمند قرار خواهد گرفت

ایالات متحده پیشتاز صادرات ال ان جي به اروپا در سال 2021 ميلادي بوده و 26 درصد از واردات اروپا را تامین می کند. صادرات ال ان جي ایالات متحده به اروپا حتی پيش از حمله روسیه در حال افزایش بود. آنها بین نوامبر 2021 تا ژانویه 2022 ميلادي، شاهد افزایش صادرات خود از 3.4 میلیارد به 6.5 میلیارد فوت مکعب در روز بودند.

بن کیهیل، کارشناس ارشد برنامه امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مي گويد: صنعت ال ان جي ایالات متحده با «رشد باورنکردنی» در سال‌های آينده روبرو خواهد شد.

کیهیل به پايگاه هيل گفت:  ایالات متحده تا سال 2016 ميلادي فاقد صنعت صادرات ال ان جي بود. اما در حال حاضر، ما بزرگترین صادرکننده در جهان از نظر ظرفیت توليد هستیم. دستاوردهاي آمريكايي ها بسیار خیره کننده بوده است. در يك دوره پنج  ساله، ظرفیت توليد ال ان جي از صفر به بیشتر از استرالیا و قطر رسيده است.

این تغییر به ایالات متحده یک مزیت استراتژیک داده است، چرا كه ال ان جی در حال رشد بود و به بازار انعطاف پذیری را ارائه می کرد، در زمانی که اروپا آشکارا به آن نیاز داشت. بنابراین این جنگ، عامل خوشبختی برای صادرکنندگان ال ان جی تگزاس بود.
 
2. روسیه پيش از حمله به اوكراين، صنعت ال ان جی خود را گسترش داده بود
 
روسیه يك بازیگر نسبتاً جدید در صنعت ال ان جی است. آنها در حال حاضر دو پروژه بزرگ در حال توسعه دارند. نخستين پروژه، پروژه يامال است كه 16.5 میلیون تن ال ان جی را از بندر سابتا در شبه جزیره یامال روسیه صادر مي کند.

دومین پروژه قطبي توليد ال ان جی روسيه، آركتيك 2 نام دارد كه قرار بود در سال 2023 ميلادي با ظرفیت تولید پیش بینی شده نزدیک به 20 میلیون تن راه اندازی شود. با این حال، تعدادی از سرمایه گذاران بین المللی پس از حمله روسیه به اوکراین ( از جمله دولت ایتالیا که سهم خود از تامین مالی را متوقف کرد) از این پروژه خارج شدند. ژاپن و فرانسه نیز اندکی بعد همين اقدام را انجام دادند.

امیلی مک‌کلین، تحلیلگر ارشد بازار گاز در ریستاد انرژی می‌گوید: روسیه پروژه‌های زیادی داشته و دارد، اما پيش بيني اینکه آیا این پروژه‌ها به پیش می‌روند یا خیر، دشوار است. بي ترديد این امکان وجود دارد که اين پروژه ها به حالت تعلیق در می‌آیند یا به صورت کلی لغو ‌شوند.
 
3. ظرفیت صادرات ایالات متحده تقریباً به ميزان اوج خود رسیده است
با وجود افزایش واردات ال ان جی آمریکا به اروپا، کارشناسان می گویند ميزان صادرات اين كشور به اوج خود رسيده است. سامانتا گروس، مدیر طرح امنیت انرژی و آب و هوای موسسه بروکینگز به پايگاه هیل گفت: ایالات متحده هر مولکول گاز طبیعی را که بتواند، صادر خواهد كرد. تاسیسات جديد توليد ال ان جي اين كشور نيز در حال تكميل هستند.

در نتیجه، برای انجام تعهدات برای افزایش عرضه به اروپا، ممکن است سفارش هاي سایر کشورها کاهش يابد. چرا كه تقريبا هيچ ظرفیت اضافی توليد ال ان جي وجود ندارد که فاقد سفارش باشد.

کیهیل افزود: با قیمت كنوني بالاي ال ان جي، همه تولیدکنندگان در سراسر جهان، انگیزه‌هایی برای رشد تولید دارند. بنابراین صنعت صادرات ال ان جي در ایالات متحده به حداکثر رسیده است و این یک فرصت باورنکردنی براي توليدكنندگان است.
 
4. افزایش صادرات به اروپا به معناي كاهش عرضه به سایر بازارها خواهد بود
در سال 2020 ميلادي، آسیا به مقصد اصلی صادرات ال ان جي ایالات متحده تبدیل شد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژي، این قاره شاهد افزایش 67 درصدی واردات از اين كشور نسبت به سال 2019 ميلادي بوده است. واردات چین، بیشترین افزایش را در پی کاهش بيش از 50 درصدي تعرفه های چین بر واردات ال ان جي آمریکا داشت.

کهیل مي گويد: اگر سال آینده زمستان سردی در شمال شرق آسیا نظير چین، ژاپن و کره جنوبی داشته باشید، تقاضای گاز، افزايش خواهد يافت و محموله های ال ان جي در آنجا مورد نیاز خواهند بود.
با این حال، با اعمال مجدد محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا، بسیاری از تقاضای معمول ال ان جي برای این مناطق کاهش یافته است.
 
5. گروه های حامي  محیط زیست از شرايط كنوني راضی نیستند
حامیان انرژی های تجدیدپذیر، بحران اوکراین و افزایش قیمت گاز به دليل آن را انگیزه دیگری برای تاخير در گذار و كنار گذاشتن سوخت های فسیلی مي دانند. بسیاری از آنها، با مصرف گاز طبیعی که عمدتا متان و يكي از گازهای گلخانه ای است، مخالف هستند.

متان در به دام انداختن گرما در جو زمین در مقايسه با دی اکسید کربن حدود 25 برابر موثرتر است و بسیاری از طرفداران به کاهش متان به عنوان راهی سریعتر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرده اند.

پگی شپرد، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی عدالت زیست محیطی مي گويد: با درگیری بین المللی فعلی و افزایش قیمت انرژی، زمان آن فرا رسیده است که دولت از سوخت های فسیلی، از جمله توقف صادرات ال ان جي و ایجاد زیرساخت ها فاصله بگیرد.

با این حال کاهیل گفت که این می تواند فرصتی برای پیشبرد اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد. بسیاری از مردم اروپا نمی خواهند گاز بیشتری بخرند. اما واقعیت این است که آنها برای کاهش وابستگی خود به روسیه به منابع گاز جدید نیاز دارند.

اگر آنها جایگزین هایی برای گاز روسیه پیدا کنند که شدت انتشار گازهای گلخانه ای کمتری دارند، در واقع می تواند یک برد-برد باشد. و بنابراین چالش برای بخش ال ان جي ایالات متحده این است که آیا می توانید گاز پاک تری در اینجا تولید کنید؟ و آیا می توانید انتشار متان و انتشار دي اكسيد كربن را کاهش دهید؟
 
 
نويسنده: زک بودریک
منبع: The Hill
مترجم: محسن داوري


کد مطلب: 32836

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/32836/5-نکته-درباره-ال-ان-جي-بحران-اوکراین

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir