ورود پکن به بین النهرین

تمرکز چین بر نفت و گاز عراق

3 ارديبهشت 1401 ساعت 21:22

میز نفت - چین قصد دارد با افزایش نفوذ خود در عراق، تامین نفت و گاز خود را با یک گارانتی بزرگ همراه کند.


به گزارش میز نفت، اویل پرایس نوشت:
 
در بهار امسال، بازهم شاهد دریافت معافیت دیگری برای واردات برق و گاز عراق از ایران بوديم. تلاش ایالات‌متحده براي توافق هسته‌ای با ايران به تمديد معافیت‌های تحريمي كمك كرده است. چند روز پس از اعطای معافیت 120 روزه، شاهد یک قرارداد بزرگ هیدروکربنی در عراق با چین بوديم.

این قرارداد شامل مهندسی، تدارکات و ساخت به ارزش حداقل 412 میلیون دلار آمریکا برای توليد 130 میلیون فوت مکعب در روز در تأسیسات تصفيه گاز طبیعی در بصره است كه به کنسرسیومی از شرکت مهندسی كامك و سينوك چین واگذار شد.

اين كنسرسيوم از 3 فوریه 2013 ميلادي به مدت 30 سال اپراتور بلوک 9 عراق بوده است و نرخ تولید اولیه در 31 ژانویه 2016 ميلادي به‌دست‌آمده است. آن‌ها همچنين بهره‌بردار میدان گازی سیبا عراق هستند که قرارداد آن در 5 ژوئن 2011 ميلادي منعقد شد. میدان گازی سیبا اولین میدان گازی مستقل در عراق است و تولید گاز از اين ميدان توسط دولت عراق به‌عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان استراتژیک کلیدی برای نیازهای انرژی و توسعه اقتصادی عراق در نظر گرفته می‌شود.

عملیات ساخت اين کارخانه فراورش گاز در اوت 2018 ميلادي آغاز شد. در ژانویه سال جاری نيز يك قرارداد 594 میلیون دلاري خرید و مهندسي به همان کنسرسیوم برای توليد 100 هزار بشکه نفت خام در روز در تأسیسات فرآوری نفت خام در بلوک 9 عراق واگذارشده شد.

در ژانویه امسال، شرکت ساخت‌وساز برق چین یک قرارداد مهندسی، خرید و ساخت 880 میلیون دلاری با شرکت بین‌المللی پالایشگاه میسان عراق برای ساخت پالایشگاه میسان با ظرفیت 150 هزار بشکه در روز امضا کرد. شرکت بین‌المللی پالایشگاه میسان توسط یک کنسرسیوم سوئیسی-چینی کمتر شناخته‌شده متشکل از شرکت صنعتی سوئیسی ساتارم (با 15 درصد سهم) و واهان چین (با 85 درصد سهم) تشکیل شد.

پروژه ساخت اين پالایشگاه در ابتدا در سال 2016 ميلادي با هزینه تخمینی 6 میلیارد دلار آغاز شد که به گفته دیا جعفر، معاون وزیر وقت عراق در امور پالایش، بودجه آن توسط بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین تأمین خواهد شد. در آن زمان، عراق به دنبال توسعه سه پالایشگاه دیگر بود، علاوه بر میسان که شامل پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای در روز ناصریه، پالایشگاه 150 هزار بشکه در روز کرکوک و پالایشگاه 140 هزار بشکه در روز کربلا بود. بر اساس اظهارات وزارت نفت عراق در ماه ژانویه، این پروژه ظرف 54 ماه آینده تکمیل خواهد شد.

تمام این فعالیت‌های چین به‌موازات نهايي شدن قرارداد 25 ساله شرکت سینوپک برای تصاحب سهم 49 درصدی در میدان عظیم مستقل منصوریا رخ داده است. بقيه سهام در اختیار شرکت دولتی نفت می‌درند عراق است. میدان گازی منصوریه بسیار نزدیک به مرز ایران و درست در شمال بغداد، حدود 4.5 تا 4.6 تریلیون فوت مکعب گاز ذخيره دارد و برنامه‌هایی برای افزایش تولید به حداقل 320 میلیون فوت مکعب در روز وجود دارد. است. عراق قبلاً همواره به دنبال ارائه توسعه اين سه میدان منصوریه، عکاس و سیبا به‌عنوان یک بسته توسعه بود.

چینی‌ها در چابهار ایران نيز درصدد ايجاد يك پايگاه اقتصادي و توسعه حضور در خلیج‌فارس به‌ویژه با خروج ایالات‌متحده از اين منطقه هستند.

در سلسله نشست‌هایی که در اوایل سال جاری در پکن ميان مقامات ارشد دولت چین و وزرای خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شد، بر این موضوع تأکید داشت. قراردادهاي شرکت‌های چيني در عراق در بخش‌های گاز، نفت و پالایش را می‌توان در چارچوب رقابت‌های منطقه‌ای براي جذب سرمایه‌گذاری دانست.
 


کد مطلب: 32871

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/32871/تمرکز-چین-نفت-گاز-عراق

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir