تحلیل صورت مالی شرکت های دلولتی

تاریکخانه شرکت نفت

7 ارديبهشت 1401 ساعت 4:18

میز نفت - نگاهی به صورت های مالی شرکت ملی نفت نشان می دهد کاهش هزینه تولید هر بشکه معادل نفت از 0.7 دلار در سال 97 به 0.4 دلار در سال 99، ناشی از جهش نرخ ارز بوده است.


به گزارش میز نفت، گروه تحقیقاتی سولوشن با بررسی صورت های مالی شرکت ملی نفت، نگاهی دقیق به وضعیت مالی این شرکت انداخته است. در این گزارش آمده است:

هزینه های صورت گرفته توسط شرکت ملی نفت در 5 دسته کلی قرار می گیرد:
1 - هزینه تولید : شرکت‌های بهره‌بردار
2 -  هزینه ستاد : شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های غیرتولیدی (اکتشاف، پایانه‌های نفتی و...)
3 - تعهدات بودجه‌ای دولت: هزینه قیر رایگان یا گازسوز کردن خودروها
4 - بازپرداخت بدهی‌ها : بابت اصل و سود تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه، اوراق مشارکت و ...
5 -  نگهداشت تولید : هزینه سرمایه‌ای شرکت ملی نفت

صورت‌های مالی که اخیرا منتشر شده، عمدتاً مربوط به هزینه‌های مستقیم تولید (سرچاهی) بوده که سهمی کمتر از 25% در کل هزینه‌های تولید نفت دارند. تحلیل جامع‌تر از هزینه‌های هر بشکه نفت از اکتشاف تا صادرات (موارد 2 تا 5) منوط به انتشار صورت‌های مالی شرکت ملی نفت است.



در نتیجه اعمال تحریم بر خرید نفت خام ایران، تولید نفت خام از 3.25 میلیون‌ بشکه‌ در‌ روز در سال 96 به کمتر از 1.98 م‌ب‌ر در 99 کاهش یافته است و عمده بار این کاهش 40 درصدی تولید بر دوش شرکت‌های اروندان و مناطق نفت خیز جنوب بوده است.

با توجه به ثبات نسبی مصرف داخلی نفت طی 4 سال اخیر (میانگین 1.65 م‌ب‌ر) و خارج کردن این رقم از مجموع تولید، صادرات نفت ایران از 1.57 م‌ب‌ر در سال 96 به 380 هزار بشکه در روز در سال 99 کاهش یافته است.




در سال 99 هر بشکه نفت تولیدی توسط شرکت‌های بهره‌بردار هزینه‌ای معادل 0.7 دلار داشته است. این هزینه برای تولید هر متر مکعب گاز معادل 0.71 سنت بوده است. در مجموع هزینه تولید معادل هر بشکه نفت معادل (با احتساب ارزش حرارتی نفت و گاز) در این سال معادل 0.4 دلار بوده است.

کاهش هزینه تولید هر بشکه معادل نفت از 0.7 دلار در سال 97 به 0.4 دلار در سال 99، ناشی از جهش نرخ ارز بوده است.

شرکت مناطق نفت خیز جنوب و نفت مرکزی دارای تولید مستقل نبوده و ستاد عملیاتی شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌باشند. در نتیجه، هزینه‌های این دو شرکت به صورت سربار بر شرکت‌های تولیدی (مانند آغاجاری و نفت‌وگاز شرق) محاسبه شده است.


کاهش حجم گاز سوزانده‌شده از 35 میلیون مترمکعب در روز در سال 97 به 24 م‌م‌ر در سال 99، عمدتا ناشی از کاهش در تولید نفت خام بوده است.بیشترین و کمترین حجم گاز سوزانده‌شده به ازای هر بشکه نفت خام تولیدی متعلق به شرکت فلات قاره با 40 مترمکعب و مناطق نفت‌خیز جنوب با 6 مترمکعب بوده است.

میزان گاز تزریقی به میادین نفتی از 60 م‌م‌ر در سال 97 به 26 م‌‌م‌ر در سال 99 کاهش یافته است، در حالی که بر اساس مطالعات انجام گرفته تنها شرکت مناطق نفت خیز جنوب نیاز به تزریق 150 میلیون مترمکعب گاز در سال 99 داشته است.


به طور میانگین در هر فاز پارس جنوبی معادل 2.4 میلیارد دلار هزینه‌های سرمایه‌ای انجام شده است. تفاوت در هزینه‌های توسعه هر فاز تابع سه عامل زیر است:
üقیمت جهانی نفت و تورم هزینه‌های مرتبط
üمشخصات پالایشگاه احداث شده
üتعداد چاه های حفاری شده
 


به عنوان مثال فاز 1، 2، 3 و 12 فاقد واحدهای فرآورش اتان و LPG  هستند و یا فاز 6، 7و8 فاقد پالایشگاه گازی است.


 


کد مطلب: 32903

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/32903/تاریکخانه-شرکت-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir