۰
نمایشگاه نفت بدون روتوش

سهم سه درصدی خارجی ها در نمایشگاه!

میز نفت - سهم کمتر از سه درصدی شرکت های خارجی، جای خالی غول های نفتی، بی نظمی برنامه های خبری، بی اطلاعی روابط عمومی وزارت نفت از حضور مدیران و فرار مسئولین از پاسخ گویی بخشی از حواشی مهم ترین رویداد نفتی است.
نمایشگاه نفت | میز نفت
نمایشگاه نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بیست ‌و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به پایان رسید، نمایشگاهی که به نظر می رسد حواشی آن بیش از دستاوردهای آن باشد. سهم کمتر از ۳ درصدی شرکت های خارجی جای خالی غول های نفتی گرفته تا بی نظمی برنامه های خبری ستاد خبری و البته بی اطلاعی روابط عمومی وزارت نفت از حضور مدیران و البته فرار مسئولین از پاسخ گویی به خبرنگاران تنها بخشی از این حواشی است.

جای خالی غول های نفتی در نمایشگاه
بر اساس آمار اعلامی در این رویداد به ظاهر بین المللی تنها ۴۰ شرکت خارجی در کنار ۱۲۰۰ شرکت داخلی در نمایشگاه نفت تهران حضور داشته باشند. به عبارت دیگر در شرایطی که مسئولان وزارت نفت در طی برگزاری مراسم بارها و بارها از درخواست های متعدد خارجی برای سرمایه گذاری در ایران خبر می داند، کمتر از سه درصد از شرکتهای حاضر در نمایشگاه امسال، خارجی بودند. ناگفته نماند که در این رویداد اثری از غول های نفتی اروپایی، آمریکایی، روسی و حتی چینی نبود و بیشتر شرکت های خارجی حاضر، شرکت ها مطرحی نبودند و در قالب نمایندگی های خود در ایران در نمایشگاه حضور داشتند.

حمایت های شعاری از دانش بنیان ها
طبق گفته های سکاندار ساختمان طالقانی تاکنون بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد نفتی در دولت سیزدهم به امضا رسیده است. از طرفی برآورد تفاهم نامه‌ها و قراردادهای نفتی بر مبنای اسناد جدید در حال امضا نشان می‌دهد که به‌زودی رقم قراردادهای نفتی دولت سیزدهم از مرز ۲۷ میلیارد دلار عبور خواهد کرد .

بر اساس آمار موجود تنها در ۴ روز برگزاری این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه و قرارداد میان شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه به امضا رسید. بخش قابل‌ توجهی از این تفاهم نامه‌ها و قراردادها با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد. معاونین اوجی مدعی اند که نگاه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان دارند و حتی صنعت نفت را پیشتاز در این حوزه معرفی می کنند. اما شرکت های دانش بنیان خیلی امیدی به وعده وعیدها ندارند. به گفته آنها، حمایت از شرکت های دانش بنیان در صنعت نفت بیشتر شبیه شعار بوده و فاصله بسیاری با واقعیت های حاکم بر این وزارتخانه دارد.

سکوت خبری مدیران نفتی به یکباره شکست
کمتر خبرنگاری است که از فضای بسته ارتباط گیری با مدیران نفتی اطلاعی نداشته باشد و پی ضد رسانه ای بودن بزرگترین بخش اقتصاد ایران به تنش نخورده است. نگاهی به بریده جراید در طول یک سال گذشته نشان می دهد که کمتر مدیر در وزارت نفت حاضر به مصاحبه با خبرنگاران می شود.

هر بار هم که درخواست پیگیری سوژه های را از یکی از معاونت های این وزارتخانه داشته باشید، هر بار به دلیل نه چندان منطقی پاسخ به پرسش های نمایندگان رسانه های خبری به وقتی دیگری موکول می شود؛ وقتی که در بسیاری مواقع هیچ گاه فرا نمی رسد. اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که سکوت مسئولین وزارت نفت در اولین نمایشگاه نفتی دولت سیزدهم به یکباره شکست و اوجی تمام مدیران خود را برای پاسخ گویی ظاهری به خط کرده بود.

جالب است که بدانید در مدت برگزاری این رویداد بزرگ خبری حدود ۲۰ نشست خبری و سمینار زیر نظر ستاد خبری وزارت نفت در این نمایشگاه برگزار شد. (به این تعداد برنامه باید نشست های خبری که بخش خصوصی متولی اجرای آن بوده یا معاونت ها خود مسئول برگزاری آن بودند، اضافه کرد) جالب است که بدانید در طول برگزاری این رویداد بین المللی بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه و قرارداد میان شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه به امضا رسید. برگزاری این حجم از برنامه موجی از بی نظمی در روند اجرای برنامه ها ایجاد کرده و خبرنگاران قادر به پوشش و حضور در بسیاری از برنامه های خبری نبودند. کار به جایی رسیده بود که در بیشتر نشست های خبری دو یا ۳ خبرنگار حاضر می شدند. سوال اینجاست چرا وزارتخانه ای که در طول سال تعداد برنامه های خبری آن به انگشتان دست هم نمی رسد، تا این اندازه در اولین نمایشگاه نفتی دولت سیزدهم متحول شدند؟

مصاحبه اختصاصی سالاری با برخی از رسانه ها در اتاق VIP
اما مشکلات بیست ‌و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تنها به بی نظمی در روند اجرای برنامه ها خلاصه نمی شود. رفتار برخی از مدیران با رسانه ها مکتوب و مجازی هم در این روزها چنگی به دل نمی زد و حتی در برخی موارد با توهین و تحقیر هم همراه شده بود. رفتاری که البته برای رسانه های تصویری صدا و سیما کمتر اتفاق می افتد. متاسفانه علاقه به دوربین در بسیاری از مدیران اوجی موج می زند.

از خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت گرفته تا سالاری معاونت پخش و پالایش و البته عسگری مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس. معمولا به دلیل تداخل برنامه های متعدد امکان پرسش برای بسیاری از خبرنگاران فراهم نمی شد یا همکاران روابط عمومی به صورت گزینشی نام تعدادی از رسانه ها در فهرست سوال کنندگان نشست های خبری قرار می دادند. در این میان بودند خبرنگارانی که به این راحتی ها کوتاه نمی آمدند و بعد از اتمام نشست خبری سعی می کردند سوال خود را از مسئولین این وزارت خانه اقتصادی بپرسند.

اما جالب اینجاست که هر بار برای طرح پرسش به مسئولین در پایان این نشست ها مراجعه می کردید، حتما با این پاسخ که " خبرنگار صدا و سیما منتظر است" مواجه می شدید اگر بازهم سماجت به خرج می دادید احتمالا عواقب بدتری در انتظار شما بود. به عنوان مثال در نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی گاز مسئولین ارتباط با رسانه ها حتی صحبت های چگنی مدیرعامل شرکت را قطع کرد و او را به جلوی دوربین برد. در نشست خبری هم سالاری مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی به اتاق VIP سالن کنفرانس شماره یک نمایشگاه بین المللی هدایت شد و دست کم ۲۰ دقیقه ای را مهمان دوربین های رسانه های تصویری بودند. علی عسگری مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را دیگر مدیری عشق تصویر این نمایشگاه بین المللی می توان دانست که در تمام مدت برگزاری نشست به دنبال قاب دوربین ها بود .

نگهبان سالن از حضور مسئولین خبر داشت، ستاد خبری نه
«رییس جمهور چه ساعتی برای بازدید به نمایشگاه می آید؟»، «محسن رضایی معاون رییس جمهور هم اکنون مشغول بازدید از کدام غرفه است؟» «وزیر نفت و وزیر کار تا کی در نمایشگاه حاضر است؟» اینها تنها بخشی از سوالات خبرنگاران در روز پایانی بیست ‌و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بود که ستاد خبری وزارت نفت و دوستان روابط عمومی هیچ یک از آن اطلاعی نداشتند. جالب اینجاست که اگر همین سوالات را از نگهبانان درب سالن های نمایشگاهی و کسانی که برای راهنمایی مراجعه کنندگان می پرسیدی جواب های کاملی می گرفتی که البته در بیشتر مواقع هم درست و دقیق بود.

فرار مسئولین از سوال خبرنگارها و پاسخ های بی ربط
اما یکی از حواشی جالب نمایشگاه امسال، فراری بودن برخی مسئولان از خبرنگاران بود. شاید بتوان علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه را گل سرسبد این مقامات فراری از سوالات خبرنگاران دانست! او روز یکشنبه به نمایشگاه نفت رفت و با خبرنگاران دولتی گفتگو کرد و ادعاهای جالبی هم مطرح کرد. او گفت که کشورهای تحت تحریم به‌ دنبال دریافت دانش خنثی‌سازی تحریم از ایران هستند. باقری گفت که سیاست راهبردی خنثی‌سازی تحریم در کنار ابتکار هوشمندانه رفع تحریم، ترفند دشمن در متوقف‌سازی قطار توسعه همه‌جانبه کشور را ناکام گذاشته است

جالب اینجاست که جواد اوجی وزیر نفت هم از برگزاری کنفرانس خبری در نمایشگاه نفت تهران خودداری کرد تا مبادا در معرض سوالات خبرنگاران مستقل قرار گیرد. درحالیکه وزیر نفت، مرتبط ترین فرد به نمایشگاه بین المللی نفت تهران است و اگر قرار باشد او هم به پرسشهای خبرنگاران پاسخ ندهد، پس از چه کسی می توان انتظار پاسخگویی باشد. در این میان پاسخ هایی که از طرف برخی از معاونین اوجی از جمله خجسته مهر و شاه میرزایی مطرح می شد هم عموما ربطی به سوال ها نداشت.

بالاخره هر طور که بود بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز دوشنبه پس از چهار روز در محل دائمی نمایشگاهها پایان یافت؛ نمایشگاهی که هیچ دستاورد تازه ای به همراه نداشت و صرفا برگزار می شود تا در تقویم سالیانه، تکرار شود و این موضوع ارتباطی به این دولت و آن دولت هم ندارد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته صنعت نفت در بخش بالادست به ۹۰ میلیارد دلار و در پایین دست به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. کارشناسان مدعی اند تا وقتی تحریم هست و امکان جذب فناوری و سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد، اوضاع همین است و معرفی امضای چند تفاهم نامه به عنوان دستاورد نمایشگاه، دستاوردی برای نمایشگاه نفت تهران نمی سازد.

منبع: خبرگزاری بازار
جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب: 33044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *