۰
تقلید مسکو از تهران

روسیه در چالش نفتکش

میز نفت - اگر روسیه موفق شود از تعداد بیشتری از کشتی‌ها برای تحویل استفاده کند، به بحران لجستیکی خود پایان می‌دهد. به گفته افراد مطلع، روسنفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت کشور، به‌طور فزاینده‌ای در حال ارسال کشتی‌های حامل نفت اورال به مقاصدی ازجمله سواحل غربی هند است.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
تولیدکنندگان نفت روسیه شروع به رزرو تعداد فزاینده‌ای از تانکرهای متعلق به شرکت نفت‌کش دولتی این کشور کرده‌اند؛ این امر باعث افزایش تقاضا برای ناوگانی شده است که فعالیتش پس از حمله به اوکراین ازنظر بین‌المللی کاهش‌یافته بود.

گاز پروم نفت و روسنفت، دو تولیدکننده نفت دولتی، هر دو تعداد زیادی نفت‌کش متعلق به شرکت Sovcomflot PJSC را طی چند هفته گذشته برای  تحویل نفت خام به خریداران آسیایی رزرو کردند. این شرکت که خود وابسته به دولت روسیه است، صاحب بزرگ‌ترین ناوگان نفت‌کش‌های متوسط ​​جهان است، اما بخش بزرگی از ظرفیت آن به دلیل تحریم نفت روسیه و به‌تبع آن، عدم بیمه شدنشان بیکار شدند.

برخی از خریداران نفت مسکو پس از اضافه شدن این شرکت به لیست شرکت‌های تحریم شده ، از پذیرش تانکرهای این شرکت خودداری کردند. این اقدام باعث شد تا شرکت‌های بیمه بین‌المللی از کشتی های این شرکت فاصله بگیرند که درنهایت منجر به کاهش صادرات نفت خام روسیه شد.

کارشناسان می گویند اگر روسیه موفق شود کشتی های بیشتری را به کار بگیرد، می تواند به بحران لجستیکی خود پایان می‌دهد. به گفته افراد مطلع، روسنفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت کشور، به‌طور فزاینده‌ای با اجاره کشتی از این شرکت، در حال ارسال نفت  اورال خود به مقاصدی ازجمله سواحل غربی هند است.

همچنین گازپروم نفت چندین نفت‌کش متعلق به Sovcomflot را برای بارگیری نفت خام سیبری شرقی در ماه می رزرو کرد. اگر این روند ادامه یابد، می‌تواند تقاضا برای ناوگان روسی را افزایش دهد که پس از حمله به اوکراین دچار چالش شده است. این نشان‌دهنده اقدامات مشابهی است که ایران در مواجهه با تحریم‌ها با استقرار کشتی‌های دولتی برای تحویل انجام داد.

ناوگان Sovcomflot ممکن است پس از فروختن 14 نفت‌کش برای پرداخت بدهی، با ترافیک تقاضا مواجه شود. هنوز مشخص نیست که کدام کشتی‌ها فروخته‌شده‌اند یا خریدار آن‌ها قصد دارد با این کشتی‌ها چه کند.از 66 نفت‌کش  این شرکت که قبلاً در حمل محموله به بازارهای مختلف مشغول به کار بودند، نیمی از آن‌ها یا لنگر انداخته بودند، یا  بدون حمل نفتی، در نقاط مختلف جهان در حال حرکت بودند.

داده‌های ردیابی که قبل از فروش کشتی‌ها جمع‌آوری‌شده‌اند، نشان می‌دهد  تانکرهای این شرکت روسی بین بنادر روسیه رفت‌وآمد می‌کنند.به گفته افراد آشنا با تجارت نفت ، حداقل برخی از محموله‌های ارسال‌شده به هند توسط روسنفت قبلاً برای مشتریان دیگر در نظر گرفته‌شده بودند اما پس‌ازاینکه سایر خریداران به دلیل تحریم، از واردات روسیه اجتناب کردند، به کشورهای آسیای جنوبی هدایت شدند مثلاً 9 کشتی از زمان تهاجم به اوکراین، نفت خام  روسیه را از غرب این کشور به هند تحویل داده یا در حال تحویل هستند.

به گفته دلالان کشتی، حداقل سه کشتی دیگر Sovcomflot برای حمل محموله توسط تأمین‌کنندگان، عمدتاً گازپروم نفت، و گروه دیگری به نام "تأمین‌کنندگان کوچک" که کشتی‌هایی را نیز اجاره کرده‌اند، رزرو شده‌اند. لیست تانکرها ممکن است نزدیک به تاریخ بارگیری تغییر کند زیرا چارترها هنوز نهایی نشده‌اند.

برخی از نام‌های جدید نیز در فهرست منشورها ظاهر می‌شوند، ازجمله شرکتی به نام Bellatrix. بر اساس گزارش‌های آژانس بندری، این شرکت پنج نفت‌کش افرامکس را برای بارگیری نفت خام اورال از بندر پریمورسک در بالتیک در این ماه اجاره کرده است. بیشتر ناوگان Sovcomflot شامل کشتی‌های کوچک‌تر، ازجمله افرامکس و سوئزمکس است که برای بنادر کشور مناسب هستند، اما برای محموله‌های بزرگ ایدئال نیستند.

بااین‌حال، اولویت مسکو حفظ جریان نفت است که منبع اصلی درآمد ولادیمیر پوتین است. این یعنی اشغال ناوگان و استفاده از آن در سفرهای طولانی‌تر.
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۵۴
کد مطلب: 33066
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *