۰
گزارش جالب سی ان ان:

جنگ قیمتی میان ایران و روسیه نزدیک است

میز نفت - پایگاه خبری سی ان ان نوشت: جنگ اوکراین باعث شده دو کشور ایران و روسیه بر سر خریداران با یکدیگر رقابت کنند.
ایران و روسیه | میز نفت
ایران و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت، اتحادیه اروپا قصد دارد در تحریم نفت روسیه به ایالات‌متحده و بریتانیا بپیوندد؛ دیپلمات‌های اروپایی در تلاش هستند تا بر سر توافقی برای توقف واردات نفت روسیه به اتحادیه به توافق برسند که ممکن است در نشست رهبران در 30 می در بروکسل امضا شود. اگر توافقی حاصل شود، روسیه از بزرگ‌ترین بازار نفت خود محروم خواهد شد.

برای ایران که صادرات آن از قبل تحریم شده، این اتفاق بدان معناست که بازار نفتش در معرض تهدید است زیرا خریداران گزینه‌های بیشتری خواهند داشت و به‌طور بالقوه جنگ قیمتی را بین تولیدکنندگان کلید می‌زند.

اما این اقدام همچنین ممکن است فوریت بیشتری برای تهران برای دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 که توسط دولت ترامپ در سال 2018 کنار گذاشته شد، فراهم کند. این توافق تحریم‌ها را لغو می‌کند و نفت ایران را به روی بازار جهانی باز می‌کند. چین در دو سال گذشته خریدار شماره یک نفت ایران بوده است، اما روسیه ممکن است سهم بزرگ‌تری از این بازار را از آن خود کند.

کارشناسان می‌گویند از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه، صادرات نفت خام ایران به چین کاهش و صادرات روسیه به این کشور افزایش‌یافته است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، از زمان آغاز جنگ اوکراین، چین بیش از 7 میلیارد یورو (7.5 میلیارد دلار) سوخت فسیلی از روسیه خریداری کرده است.

در همین حال، تحلیلگران می‌گویند که فروش ایران به چین بیش از یک‌چهارم کاهش یافته است. میر هندجانی، عضو غیر مقیم اندیشکده ایالات‌متحده، مؤسسه کوئینسی گفت: «من فکر می‌کنم صادرات ایران به چین در حال رسیدن به کاهش 35 درصدی است. ازآنجایی‌که خریداران چینی کمتر خرید می‌کنند و تقاضای تخفیف بیشتر می‌کنند، ایران ممکن است درآمدهای ارزی حیاتی خود را از دست بدهد. ایران هم مدیون چین است و این پکن بوده که اقتصاد ایران را از طریق خرید نفت سرپا نگه‌داشته است.»

به گفته کارشناسان، روسیه به چین بشکه‌های ارزان‌تر و باکیفیت‌تری ارائه می‌دهد ضمن اینکه مانند ایران گرفتار تحریم‌های ثانویه واشنگتن نیست. به همین دلیل است که این موضوع، ایران را در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد جنگ قیمتی قرار داده است. بر همین اساس، روسیه و ایران که اغلب در مسائل بین‌المللی همسو هستند، اکنون خود را در یک رقابت می‌بینند.

اما ابی راجندران، مدیر تحقیقات شرکت اطلاعات انرژی اینتلجنس، گفت که افزایش صادرات نفت روسیه به چین هنوز معادله را تغییر معنی‌داری نداده زیرا آسیا بازار بزرگی است.
يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۹
کد مطلب: 33108
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *