۰
درباره تصمیم جدید شرکت ملی نفت

شبیه به احمدی نژاد و روحانی

میز نفت - باوجود دو تجربه شکست‌خورده، اما شرکت ملی نفت برای آنکه نشان دهد برنامه ویژه‌ای برای تنوع فروش نفت و تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت دارد، به سراغ ایده‌های شکست‌خورده رفته است.
پیش فروش نفت | میز نفت
پیش فروش نفت | میز نفت
وحید حاجی پور | شرکت ملی نفت برای تنوع دهی به فروش نفت برنامه‌ای را تدوین کرده است که بر اساس آن، هر ایرانی می‌تواند با خرید اوراق گواهی سپرده، نفت تحویل بگیرد و یا آن را به متقاضی دیگری بفروشد. این برنامه گرچه در ظاهر، با برنامه جنجالی دولت گذشته در پیش‌فروش نفت تفاوت‌هایی دارد اما می توان گفت هدف، همان هدف دولت قبل است.

دو سال پیش بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت در جلسه هیئت دولت اعلام کرد دولت یک برنامه ویژه برای گشایش اقتصادی در پیش دارد که بر اساس آن، هم دولت سود می‌کند هم مردم. برنامه دولت سابق این بود که نفت، پیش‌فروش می‌شد و مردم هرگاه اراده می‌کردند، می‌توانستند پول یا محموله را دریافت کنند.

آن برنامه رؤیایی، به‌قدری خام و نپخته بود که در همان روزهای نخست مطرح‌شدنش، با مخالفت گسترده کارشناسان قرار گرفت و حتی کار به تمسخر آن ایده کشیده شد.جالب اینجاست که بیشتر مخالفان و منتقدان، همان افرادی هستند که در دولت سیزدهم صاحب سمت شده و یا از حامیان سیاسی آن به شمار می‌آیند.

به‌هرحال، دولت گذشته عطای این ایده را به لقایش بخشید و تصمیم گرفت، از طرح خود عقب بنشیند. طرح دولت دوازدهم، همان طرحی بود که در دولت دهم نیز به بوته آزمایش گذاشته شد اما در آن دوره هم به سرانجامی نرسید تا ثابت شود ایده‌های کاغذی و سطحی، نمی‌تواند به صنعت نفت کمکی کند.

باوجود دو تجربه شکست‌خورده، اما شرکت ملی نفت برای آنکه نشان دهد برنامه ویژه‌ای برای تنوع فروش نفت و تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت دارد، به سراغ ایده‌های خود رفته و سعی دارد با پوشش اوراق گواهی سپرده، همان برنامه‌ای را اجرایی کند که دو دولت قبلش آن را هدفگذاری کرده بودند.

گرچه ایده شرکت ملی نفت هنوز نهایی نشده است اما شاید بتوان گفت از تصمیم دولت قبل الگوبرداری شده است درحالی‌که بسیاری از کارشناسان در موفقیت آمیز بودن  چنین طرح‌هایی تردید دارند؛ آن‌هم در زمانی که مردم ازنظر اقتصادی در شرایط بدی قرار داشته و متأسفانه به دلیل بدعهدی دولت‌های گذشته در این حوزه، کمتر عقل سلیمی حاضر است نقد را رها کرده و نسیه را بچسبد حتی اگر جذابیت‌های مالی آن بی‌نظیر باشد. مردم هنوز از خاطر نبرده‌اند چه بلایی بر سر سپرده‌های ارزی آن‌ها آمد و دولت‌ها چگونه کلاهی بزرگ بر سرشان نهاد.

البته امیدواریم این ایده اجرایی شود تا در وهله عمل هم که شده، یک‌بار برای همیشه مشخص شود چنین طرح‌هایی می تواند نیازهای صنعت نفت را پوشش دهد یا خیر.
دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب: 33110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *