۰
شوک بزرگ به وزارت نفت

عمان توافق با ایران را تکذیب کرد

میز نفت - ​در حالی که وزیر نفت در معرفی دستاوردهای سفر رئیس جمهور به عمان، گفته بود میدان مشترک هنگام بصورت مشترک میان دو کشور توسعه می یابد، طرف عمانی این ادعا را تکذیب کرد!
دکل حفاری دریایی | میز نفت
دکل حفاری دریایی | میز نفت
به گزارش میز نفت، جواد اوجی وزیر نفت در گفت‌‌وگو با شبکه خبر درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به عمان عنوان کرد: ایران و عمان یک میدان مشترک نفتی و گازی به نام میدان هنگام دارند که این میدان تنها میدان مشترک دو کشور است.در مذاکرات به توافق رسیدیم که این میدان در قالب یک کمیته فنی مشترک توسعه پیدا کند. میدان هنگام اولین میدانی است که ایران با کشور همسایه به‌صورت مشترک اقدام به توسعه می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرده بود: امیدوارم باب این موضوع باز شود که توسعه سایر میادین مشترک نیز با همکاری کشورهای همسایه صورت پذیرد.

حالا باگذشت دو هفته از این اظهارات، وزارت انرژی و معادن عمان در بیانیه‌ای اظهارات وزیر نفت را تکذیب کرد. وزارت انرژی و معادن عمان با انتشار بیانیه‌ای در صفحه توییتر خود اعلام کرد: میدان مشترک نفتی هنگام/غرب بخا در مرزهای دریایی سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که از طرف عمان مشرف به استان "مسندم" بوده و میدان "غرب بخا" نام دارد و بخش ایران به میدان "هنگام" معروف است.

در این بیانیه آمده است که سلطنت عمان از سال ۱۹۸۵ میلادی اقدام به بهره‌برداری از این میدان نفتی می‌کند.در خصوص گسترش مشترک این میدان و تقسیم سهم‌ها میان ایران و عمان از مدت‌ها پیش مباحثات و گفت‌وگوهایی وجود داشته است اما منجر به توافق نشد. وزارت انرژی و معادن اخیراً هیچ‌گونه مذاکرات فنی و یا تجاری در خصوص این میدان نفتی نداشته است بنابراین هرگونه توافق مبنی بر تقسیم سهم‌ها میان شرکا را تکذیب می‌کند.

این وزارت در پایان تأکید کرده است که برای بهره‌برداری بیشتر از این میدان، باید در خصوص توسعه مشترک آن توافق انجام شود.

حالا باید دید طرف ایرانی چه واکنشی به بیانیه عمانی‌ها خواهد داشت چراکه اگر این بیانیه بی پاسخ بماند، نشان می‌دهد وزارت نفت رسماً به افکار عمومی دروغ گفته و برحسب ذهنیت خود، از یک سفر دیپلماتیک دستاوردی رویایی ساخته است. 
 
 
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۵۲
کد مطلب: 33156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *