۰
دموکرات‌ها قدرت را واگذار می‌کنند؟

آمریکا در لبه بحران

میز نفت - داخل آمریکا، مشکلات دولت خبر خوبی برای جمهوری‌خواهانی خواهد بود که روی پیروزی بزرگ در اننتخابات میان‌دوره‌ای حساب کرده اند. هرگونه بهبودی در وضعیت تورم بعید است که برای تغییر فضای سیاسی قبل از انتخابات نوامبر کافی باشد.
آمریکا در لبه بحران
به گزارش میزنفت٬ آمریکا، مشکلات دولت خبر خوبی برای جمهوری‌خواهانی خواهد بود که روی پیروزی بزرگ در اننتخابات میان‌دوره‌ای حساب کرده اند. هرگونه بهبودی در وضعیت تورم بعید است که برای تغییر فضای سیاسی قبل از انتخابات نوامبر کافی باشد. طولانی شدن مبارزه با افزایش قیمت‌ها و تشدید احتمالی رکود ممکن است پس از انتخابات میان دوره پیش رو، بایدن را که باید برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آماده شود بیشتر تحت فشار بگذارد.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،همانطور که رئیس جمهور جو بایدن می‌گوید، اگر آمریکایی‌ها «واقعاً واقعاً سرخورده باشند»، تعجب آور نیست.

بسیاری از جنبه‌های کلیدی زندگی اقتصادی، اجتماعی و ملی که زمانی به‌عنوان قطعیت‌های بدون مشکل تلقی می‌شدند، از هم گسسته‌اند. همه‌گیری کووید -۱۹، اگرچه از سختی مرگبارش کاسته شده، اما میراث پیچیده‌ای از چالش‌ها را به جا گذاشته است که هنوز زندگی روزمره را مختل می‌کند. برخی از این چالش‌ها آزاردهنده اند – مانند لغو بیش از ۸۰۰ پرواز خطوط هوایی در روز یکشنبه، در حالی که چالش‌های دیگر چشم‌انداز اقتصادی و احساس امنیت و رفاه آمریکایی‌ها را تهدید می‌کنند، مانند ترس فزاینده از رکود.

چنین فضایی مطمئناً در کشوری که شاهد شکاف ایدئولوژیک گسترده در آستانه انتخابات میان دوره‌ای است آشفتگی‌های جدیدی را ایجاد می‌کند و در صورت تقسیم قدرت بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها، احتمالاً باعث اختلال بیشتری در عملکرد شده و تقریباً تضمین کننده سال‌ها درگیری سیاسی در آستانه رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است که ممکن است ظرفیت کشور را برای حل هر بحرانی مختل کند.

مشکلات حاد شامل رکوردشکنی قیمت بنزین است. خانواده‌ها برای کنار آمدن با هزینه‌های سرسام آور غذا و کالا‌های اساسی در تلاش‌اند. برخی از شهر‌های بزرگ در مدیریت بحران بی خانمان‌ها ناکام هستند. قفسه‌های شیر خشک هنوز هم اغلب خالی است و تعطیلات تابستانی با مشکل مواجه شده چرا که صنعت هواپیمایی به خاطر کووید-۱۹ از تعادل خارج شده است. در حالی که واکسیناسیون و سویه‌های کمتر کشنده خطر این ویروس را کاهش می‌دهد، اما همچنان کسب و کارها، مدارس و اردو‌های تابستانی را مختل می‌کند.

در عین حال، شکاف سیاسی در آمریکا را حتی می‌توان در مواردی همچون تلاش‌های پر پیچ و خم برای تصویب اقدامات اولیه ایمنی سلاح گرم در مجلس سنا دید. در حالی که لیبرال‌ها با وحشت شاهد افزایش تلفات کشتار جمعی در تیراندازی‌ها هستند، محافظه کارانی که معتقدند همه حقوق مربوط به اسلحه در خطر است، سازش را برای قانونگذاران جمهوری خواه دشوار می‌کنند. واکنش‌های متفاوت نسبت به جلسات استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان درباره حمله به کنگره در ژانویه ۲۰۲۰ هم بر اختلافات سیاسی تأکید می‌کند. این جلسات نشان می‌دهد که با کودتای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، آمریکا تا چه حد به یک حکومت خودکامه نزدیک شده بود. اما شواهد جدید عمدتاً توسط حامیان او نادیده گرفته می‌شوند که نشان‌دهنده چرخش جمهوری‌خواهان علیه دموکراسی و افزایش خطرات برای انتخابات بعدی است.

اگر دیوان عالی در روز‌های آینده درباره لغو محدودیت‌های اسلحه و لغو حق سقط جنین علیه اکثریت افکار عمومی رای دهد، تنش در روحیه ملی تشدید خواهد شد. پیش از این، یک نفر به تلاش برای کشتن برت کاوانا، قاضی محافظه کار متهم شده است. این نشان دهنده فضای پر فشار پیرامون دادگاه و مسائل سیاسی شده‌ای است که قرار است در مورد آن تصمیم گیری شود.

مشکلات پیش رودر خارج از کشور نیز اوضاع ناآرام است. آمریکا در حال سرمایه گذاری برای جنگ علیه روسیه در اوکراین است که – علیرغم موفقیت بایدن در احیای جبهه جنگ سرد غرب علیه مسکو – در حال تبدیل شدن به یک بن بست پرهزینه است. کشاکش ابرقدرتی با چین موجب می‌شود منابع قدرت آمریکا بیش از حد مصرف شوند و یک بحران هسته‌ای جدید با ایران ممکن است به زودی به بحران ادامه‌دار با کره شمالی بپیوندد.این روز‌ها بدون شک زمان‌های پر دردسری هستند. اما برخی از چشم انداز‌های مطلوب نیز وجود دارند. بایدن حق دارد بر رشد پرقدرت ایجاد شغل تاکید کند که بیکاری را به سطوح پایینی رسانده است و می‌تواند تأثیر رکود بالقوه ناشی از تلاش تهاجمی فدرال رزرو برای کاهش تورم را کاهش دهد. همچنین برای اولین بار در دو دهه گذشته، ایالات متحده در یک جنگ بزرگ خارجی، سربازی در میدان ندارد.

شکست در بحران‌های کنونی قطعا برای دموکرات‌های کنگره که در کمتر از پنج ماه تا انتخابات با وضعیتی وحشتناک مواجهند، بازتاب‌های سیاسی فوری خواهد داشت. انتخابات میان‌دوره‌ای معمولاً برای رئیس‌جمهور‌هایی که دوره اول ریاست جمهوری را پشت سر می‌گذارند آسیب زا است. کاهش محبوبیت بایدن و مشکلات کاخ سفید در نمایش تسلط بر اوضاع، مجلس نمایندگان و سنا را به جمهوری‌خواهان واگذار خواهد کرد و به طولانی شدن دورانی سیاسی منجر خواهد شد که تقریباً هر انتخاباتی به رد افراد صاحب قدرت فعلی و تغییر تصمیم رأی‌دهندگان تبدیل می‌شود.

این که بایدن چقدر می‌تواند برای بهبود اقتصاد و همه مشکلات آمریکا کاری بکند قابل بحث است. اما دلیل ادعایی او برای پیروزی در سال ۲۰۲۰ – این که رای دهندگان او را برای رفع مشکلات انتخاب کردند – در حال رنگ باختن است؛ و در حالی که کاخ سفید گام‌های متعددی برای رفع مشکلات برداشته است، این تلاش‌ها همیشه موثر نبوده است.

به ویژه وقتی نوبت به تورم می‌رسد، کاخ سفید یک پیام سیاسی غالباً گیج‌کننده ارسال کرده است. مقامات گاهی می‌گویند بایدن کار بیشتری نمی‌تواند انجام دهد و گاهی بر چندین طرح و برنامه تاکید می‌کنند تا نشان دهند که که رئیس‌جمهور فشار بر آمریکایی‌ها را درک می‌کند. اما با توجه به واقعیت افزایش قیمت بنزین، بایدن در یک نقطه سیاسی سخت قرار گرفته است و نمی‌تواند از جنبه‌های مثبت اصلاحات اقتصادی اعتبار لازم را کسب کند، زیرا بسیاری از مردم اثر این تغییرات را در زندگی خود احساس نمی‌کنند.

اظهارات هفته گذشته بایدن در مصاحبه با آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها پس از سال‌ها محدودیت ناشی از همه‌گیری کرونا و اختلافات سیاسی «واقعاً واقعاً خسته شده‌اند»، مطابق وعده‌اش بود که همیشه حقیقت را صاف و پوست کنده به مردم آمریکا خواهد گفت. اما این امر لزوماً تصویری از یک رئیس جمهور الهام بخش در شرایط سخت، ترسیم نمی‌کند. به ویژه که این مساله با بحث سن و سال بایدن و نامزدی او برای انتخابات بعدی همزمان شد. بایدن بین انتخابات ریاست جمهوری آینده و تحلیف ۸۲ ساله خواهد شد.

اوضاع می‌تواند بدتر شودواقعیت دلهره آور برای دموکرات‌ها و آمریکایی‌ها این است که اوضاع می‌تواند بدتر شود.ترکیبی از تورم بالا و تشدید بیکاری در اقتصادی که به دلیل اقدامات فدرال رزرو کند می‌شود، یک فاجعه سیاسی حتی بزرگتر برای کاخ سفید خواهد بود. دولت که سال گذشته مکرراً خطرات ناشی از تورم را کم اهمیت جلوه داد و تاکید کرد که این یک پدیده موقتی است، اکنون اعتبار اندکی برای صحبت کردن در مورد اقتصاد دارد. جانت یلن، وزیر خزانه داری، یکی از معدود مقاماتی است که اعتراف کرده اشتباه کرده است.

در همین حال، جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی، بر سردرگمی‌ها درباره سفر آتی بایدن به عربستان سعودی افزود و گفت که فکر می‌کند بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد، که دستگاه اطلاعات آمریکا او را متهم می‌کند دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده، ملاقات کند. بایدن هفته گذشته گفت که برای دیدار با ولیعهد به عربستان نمی‌رود بلکه در نشست بین المللی قدرت‌های منطقه‌ای که بن سلمان هم در آن حضور دارد، شرکت خواهد کرد.

در داخل آمریکا، مشکلات دولت خبر خوبی برای جمهوری‌خواهانی خواهد بود که روی پیروزی بزرگ در اننتخابات میان‌دوره‌ای حساب کرده اند. هرگونه بهبودی در وضعیت تورم بعید است که برای تغییر فضای سیاسی قبل از انتخابات نوامبر کافی باشد. طولانی شدن مبارزه با افزایش قیمت‌ها و تشدید احتمالی رکود ممکن است پس از انتخابات میان دوره پیش رو، بایدن را که باید برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آماده شود بیشتر تحت فشار بگذارد.

این مساله برای دموکرات‌ها دردناک است، زیرا ترامپ نشان داده است که برای پس گرفتن شغل قدیمی‌اش آماده می‌شود.
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 33282
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *