گاردین منتشر کرد:

هندوستان، بهشت نفت سرگردان

10 تير 1401 ساعت 21:52

میز نفت - روزنامه گاردین در گزارشی به بررسی صادرات نفت روسیه و نفت سرگردان به هندوستان پرداخت و نوشت دهلی نو یکی از برندگان اصلی بحران اوکراین است.


به گزارش میز نفت، گاردین در گزارشی نوشت:

اوایل همین ماه یک کشتی آبی و قرمز رنگ وارد بندر وادینار در منطقه گجرات غربی در کشور هند شد. این نفتکش ۸۵هزار تنی که با پرچم لیبریا تردد می‌کند از بندر اوست‌لوگا در منطقه مرزی روسیه و استونی حرکت کرد و به گجرات رسید. تا سال ۲۰۱۷، پالایشگاه نفتی وادینار تحت کنترل اسار (مالک هندی پالایشگاه استانلو در بندر الس‌مر) بود.

از آن به بعد کنسرسیومی متشکل از شرکت روسی «روسنفت» و شرکت تجاری ترافیگورا که ۲۴.۵ درصد سهام را در اختیار دارد به‌عنوان مالک شرکت انرژی نایارا شناخته می‌شود که این شرکت مدیریت پالایشگاه وادینار را به‌عهده دارد.ورود این نفتکش همزمان با افزایش واردات نفت روسیه به هند است. تمایل دهلی‌نو برای خرید نفت خام روسیه با تخفیفی ۳۰درصدی باعث شده تلاش‌های آمریکا، اروپا و انگلیس برای تحریم فروش نفت روسیه با مشکل روبه‌رو شود.

روسیه در ماه می ‌از صادرات نفت نزدیک ۲۰میلیارد دلار به دست آورده تا به میزان فروش نفت خود به روزهای قبل از جنگ اوکراین برسد.تا همین چند ماه پیش، واردات هند از نفت روسیه بسیار جزئی بود که دلیل عمده آن هم هزینه‌های بالای انتقال دریایی نفت عنوان می‌شد. اما اخیرا واردات نفت روسیه به هند افزایش چشمگیری داشته و ۹برابر شده است. در ماه می، هند روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت روسیه را وارد می‌کرد و طبق پیش‌بینی‌ها این روند ممکن است به‌زودی به یک میلیون بشکه در روز نیز برسد که در آن صورت حدود ۲۰درصد کل واردات هند را در بر می‌گیرد.

 *ابهام در واردات نفت
جمعیت ۱.۴میلیاردی هند، دلیل محکمی است تا مقامات این کشور به دنبال منابع ارزان قیمت‌تر باشند. مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک اخیرا در گزارشی اعلام کرد پالایشگاه هندی جامانگار در ماه می ‌حدود ۲۷درصد نفت خود را طریق روسیه تأمین کرده که این میزان در ماه آوریل ۵درصد بوده است.

در این میان، انگلیس متعهد شده تا پایان سال جاری، نفت روسیه را به طور کلی تحریم کند. انگلیس قبل از جنگ اوکراین هیچ بنزینی وارد نمی‌کرد اما خرید گازوئیل حدود ۱۸درصد از تقاضای این کشور را شامل می‌شد.گرچه تجارت نفت روسیه همچنان قانونی است اما اثرات مخرب جنگ باعث شده تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی دخیل در عرضه سوخت، مبدأ فروش محصولات خود را پنهان کنند. برخی شرکت‌های انرژی، خرید محموله‌های نفتی روسیه را قطع کرده‌اند اما ناظران این صنعت می‌گویند برخی از بازیگران در جنوب شرقی انگلیس همچنان به‌دنبال تأمین گازوئیل از طریق روسیه هستند.

در همین حال، بلومبرگ اوایل همین ماه اعلام کرد کارگزاران دولتی نفت به‌دنبال ثبت قراردادهای شش‌ماهه با هند بر سر نفت خام روسیه هستند. سه پالایشگاه اصلی و دولتی هند (شرکت نفت هند، نفت هندوستان و نفت بهارات) در مورد این‌که آیا نفت وارداتی از روسیه را به اروپا صادر می‌کنند یا خیر، جواب مشخصی نداده‌اند.

* راهکاری به نام کشتی به کشتی
منابع حاضر در این صنعت می‌گویند پیگیری مسیر نفت روسیه به اروپا از طریق هند، کار بسیار دشواری است. بنا به گفته منابع، روش‌ها و تاکتیک‌های متعددی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان مبدأ نفت روسیه را پنهان کرد. یکی از راهکارها جنبه مالی دارد که طرفین به جای استفاده از دلار، از واحد پولی چین استفاده می‌کنند.

گزارش منابع مختلف حاکی از این است که از ماه فوریه و شروع درگیری‌های جنگ در اوکراین، حجم تجارت یوان ــ روبل رشدی ۱.۰۶۷درصدی داشته است. از سوی دیگر، انتقال محموله‌های نفتی از یک کشتی به کشتی دیگر نیز در این مدت رشد داشته که نشان می‌دهد محموله‌های نفتی در کشتی‌های با پرچم روسیه به دیگر کشتی‌ها منتقل می‌شود. برخی از کشتی‌ها نیز با تغییر سیستم‌های شناسایی خودکار خود به‌راحتی نفت را منتقل می‌کنند. در این میان، یک روش دیگر هم وجود دارد که ارز را کنار گذاشته و در ازای فروش نفت، محصولاتی همچون طلا، غذا و حتی سلاح مبادله می‌شود.

همین مسائل، صدای انتقاد مسؤولان اوکراینی را نیز بلند کرده است. اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این باره به گاردین گفت: «ما از کشورها می‌خواهیم با نخریدن نفت روسیه، اتحاد خود را با اوکراین نشان دهند اما بگذارید صریح و رک باشیم. 
انگلیس، اتحادیه اروپا، شرکت‌های کشتیرانی و بیمه که در این زمینه به پوتین کمک می‌کنند، بدانند در این جنایات جنگی نقش دارند».

با این حال، برای ناراندرا مؤدی، نخست‌وزیر هند تجارت با روسیه همچنان یک اقدام سیاسی تعدیل کننده است. در حالی که قیمت نفت همچنان بالاست و فشار روی مصرف‌کنندگان وجود دارد، خطر یک واکنش شدید از سوی غرب در مقابل هزینه نفت ارزان قیمت تعدیل می‌شود.


کد مطلب: 33338

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/33338/هندوستان-بهشت-نفت-سرگردان

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir