۰
بایدن چه خواهد کرد؟

فرضیه‌های آمریکایی برای قیمت بنزین

بایدن - وضعیت بنزین در آمریکا بحرانی است که دلیل اصلی آن، افزایش قیمت نفت است. بایدن نمی داند برای برطرف کردن این مشکل باید چه کند هرچند که فرضیه هایی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد.
بنزین | میز نفت
بنزین | میز نفت
به گزارش میز نفت، قیمت بنزین در آمریکا همچنان در حال صعود است و از آن طرف نیز، راهکارهای جو بایدن چندان تعریفی ‏ندارند. هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا از کنگره درخواست کرد تا مالیات بنزین فدرال را برای سه ماه به ‏حالت تعلیق در آورد؛ اقدامی که بر اثر آن قیمت بنزین 18 سنت در هر گالن کاهش می‌یابد.

در این میان، ‏هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها نسبت به این کار انتقاد کرده‌اند. همین عوامل موجب شده تا بایدن ‏برای ایجاد اختلاف در قیمت‌ها، چندان قدرتی نداشته باشد. اگر اختیارات رئیس جمهور آمریکا در این زمینه بیشتر بود، آنگاه اقتصاد این کشور شکل و شمایل دیگری داشت. اما از لحاظ ‏طراحی، نفت یک بازار آزاد و جهانی است و طی یک دهه اخیر تحت تاثیر اتفاقاتی همچون پاندمی کرونا ‏و جنگ روسیه در اوکراین بوده و موجب شده تا اختلاف سود پایینی داشته باشد. در این میان به نظر می‌رسد ‏همزمان با اینکه قیمت‌ها به 5 دلار در هر گالن می‌رسد، فرضیه‌های متعددی در این مورد وجود دارد.‏
 
فرضیه 1 : راهکار مالیات بر گاز فدرالی و ایالتی ‏
بایدن هفته گذشته و پس از درخواست از کنگره برای تعویق سه ماهه مالیات فدرالی، از این اقدام ‏برای کمتر کردن قیمت بنزین و کمک به خانواده‌ها یاد کرد. با این حال، او ادعا کرد که درآمدهای مالیاتی ‏بیشتر در سال جاری و زیرساخت‌های فدرالی باعث اختلال در این تاثیرگذاری می‌شود. از طرف دیگر، ‏تحلیلگران اقتصادی نگاه مثبتی نسبت به این ایده ندارند.

بررسی سه ایالتی که در ماه مارس چنین اقدامی ‏را عملی کردند ( مریلند، جورجیا و کانکتی‌کات )، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان سود چندانی از این ‏طریق نصیب‌شان نشد.‏

در واقع مساله اصلی این است که سود موجود شناور است زیرا قیمت‌های پایین‌تر به تقاضای بیشتر ‏منتهی می‌شود. حتی اگر مصرف‌کنندگان در کوتاه مدت سودی در این زمینه به دست آورند، در بلند ‏مدت چندان تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.
 
فرضیه 2 : شرکت‌های نفتی مصرف‌گنندگان را فریب می‌دهند
جلسه هفته مدیران نفتی در کاخ سفید هیچ نتیجه مشخصی به دنبال نداشت. اما سازمان نفت آمریکا که ‏به عنوان یک گروه لابی‌گر در صنعت نفت شناخته می‌شود، خواستار تغییر نگاه دولت در این زمینه شد. ‏بایدن می‌گوید که شرکت‌های نفتی با سواستفاده از شرایط جنگی در حال فریب دادن مصرف‌کنندگان ‏هستند.

 فریبکاری از طریق قیمت‌ها به این معناست که شرکت‌ها در یک شرایط اضطراری و در زمانی که ‏مردم گزینه‌های متعددی پیش روی خود ندارند، قیمت‌ها را بیشتر از حد معمول بالا ببرند. البته باید اذعان داشت که مشکل اصلی این روزها، بحث پالایش است. پالایشگاه‌های آمریکا در حال حاضر با 90 درصد از ‏ظرفیت‌های خود فعالیت می‌کنند. دلیل اصلی بسته شدن چند پالایشگاه در سال‌های اخیر، شدت گرفتن ‏ساخت پالایشگاه‌های جدید بوده است.  ‏
 
فرضیه 3 : بایدن تولید نفت را از بین برد ‏
فاکس نیوز ادعا می‌کند که راهکارهای محیط زیستی بایدن، مشکل اساسی در این زمینه به حساب می‌آید. ‏در ماه مارس، کمیته منابع طبیعی در مجلس سنا با ارسال نامه‌ای ادعا کرد که رئیس جمهور اجاره برای ‏نفت و گاز را تعطیل کرده و مانع تولیدات بیشتر شده است. در مقابل باید به این نکته اشاره کرد که بایدن ‏هیچ کاری برای متوقف کردن این جریان انجام نداده است.

در واقع دولت بایدن در اولین سال فعالیت ‏خود در زمینه صدور مجوز بر روی زمین‌های عمومی از دولت ترامپ پیشی گرفته است.‏ در حقیقت چند اجاره متوقف شده و حتی توقف موقت اجاره‌های فدرال در چند ماه نخست دولت بایدن، ‏هیچ نقشی در شکل‌گیری شرایط موجود نداشته است. حتی اگر فروش اجاره موفقیت‌آمیز باشد، سال‌ها ‏طول می‌کشد تا این مساله، تولید را با وقفه رو به رو کند.

فرضیه 4 : صنعت نفت و گاز می‌تواند به سرعت تولید را زیاد کند تا مانع افزایش قیمت‌ها شوند
گاس بیلارکیس اخیرا در سرمقاله روزنامه هیل نوشت که افزایش تولید نفت و گاز کار بسیار راحتی است. در این میان، مشاوران و مقامات دولت بایدن نیز از تمایل افزایش تولید حرف می‌زنند. اما حقیقت این است که شرکت‌های نفتی به سهامداران خود اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای افزایش تولید ندارند.

 قیمت نفت و گاز در آمریکا افزایش داشته؛ دلیل اصلی‌اش این است که در دوران پاندمی کرونا، میزان تقاضا بسیار کمتر از عرضه بود. علاوه بر این، مسائل دیگری همچون درگیری‌های اوکراین نیز در این ماجرا دخیل بوده است. طی یک دهه اخیر آمریکایی‌ها به سوخت ارزان قیمت عادت داشته‌اند اما حالا بیش از دو ماه است که قیمت نفت خام به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسیده است.

باید توجه داشت که کسب سود بیشتر لزوما به معنای تغییر برنامه‌های شرکت‌ها برای تولید بیشتر نیست. به عبارت دیگر، حالا که شرکت‌های نفتی در حال به دست آوردن سود روزانه هستند، ازب این درآمد بیشتر در جهت تشویق سرمایه‌گذاران و پرداخت بدهی‌ها استفاده می‌کنند و اصلا برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در تولید جدید ندارند.

فرضیه 5 : به دلیل قیمت بالا، اقتصاد آمریکا در شرایط نابسامانی است
کاملا مشخص است وقتی که قیمت بنزین بین 5 تا 7 دلار در هر گالن متغیر است، اقتصاد شرایط خوبی ندارد. اما باید توجه داشت که نفت و گاز تمام اقتصاد به شمار نمی‌آیند. یک معیار قابل توجه در این زمینه مراجعه به اداراه اطلاعات انرژی است که سهم هزینه خانوارها برای گاز را نشان می‌دهد.

این میزان در حال حاضر حدود سه درصد که تقریبا مشابه دوران پیش از شیوع کرونا است. این آمار یک درس بسیار مهم به حساب می‌آید. اتخاذ سیاست‌های مناسب آب و هوایی می‌تواند از دو جنبه کارساز باشد؛ از یک سو با آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی مقابله می‌کند و از طرف دیگر به مردم کمک می‌کند که در زمان چنین بحران‌ها چندان متکی به نفت نباشند.  

منبع: VOX
مترجم: حسین خلیلی
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۴۹
کد مطلب: 33372
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *