۰
مروری بر آمارهای دو گزارش موسسه کپلر

تایید غصب بازار ایران توسط روسیه

میز نفت - بر اساس استناد رسانه های اصولگرا به آمارهای موسسه کپلر، ایران حداقل 140 هزار بشکه از صادرات روزانه خود به چین را ، به مسکو واگذار کرده است.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، اماواگرهای بسیاری درباره میزان صادرات نفت وجود دارد به‌ویژه پس از تحریم نفت روسیه توسط اروپا که موجب شد، محموله‌های روسی به بازار شرق آسیا سرازیر شوند. روسیه که روابط راهبردی عمیقی با چین دارد، نفت خود را به این کشور پمپاژ کرد و با ابزار تخفیف، بازار را قبضه کرد.

از اوایل اردیبهشت، آمارهای محرمانه شرکت ملی نفت نشان می‌داد به دلیل کاهش صادرات نفت ایران به چین، میزان تولید کاهش یافته است. هم‌زمان با این وضعیت، نهادهای معتبر بین‌المللی که در حوزه ردیابی نفت‌کش‌ها فعالیت دارند اعلام کردند صادرات نفت ایران به چین کاهش یافته و پکن نفت اورال روسیه را جایگزین بخشی از نفت ایران کرده‌اند.

بااین‌وجود، رسانه‌های هم‌راستا با دولت با تکذیب این موضوع در ابتدا روی آمار اوپک متمرکز شدند و گفتند به استناد اوپک، تولید نفت ایران کاهش نیافته است. اینکه آن‌ها در ابتدا آمار اوپک را قبول کردند، تنها برای اثبات موضع خودشان کارآیی داشت و وقتی گفته شد طبق گزارش اوپک، میزان تولید نفت ایران به نسبت دوره روحانی، تفاوتی نکرده سکوت کردند.

حالا در جدیدترین تلاش‌ها برای سفید کردن روسیه و کاهش سهم ایران در بازار چین، خبرگزاری فارس روی آمار موسسه کپلر استناد کرده و گفته است طبق گزارش این نهاد معتبر، صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و به 700 هزار بشکه رسیده است.



این ترجمه فارس است: «بر اساس گزارش موسسه ردیابی نفت‌کش Kpler، صادرات نفت ایران به چین پس از کاهش جزئی در آوریل، در ماه‌های می و ژوئن به بیش از 700 هزار بشکه در روز رسیده است».

ابن رسانه اصولگرا، آمار کپلر را در حالی مورد استناد خود قرار می‌دهد که پیش‌تر، این موسسه در تاریخ 19 اردیبهشت نوشته بود: «صادرات نفت ایران به چین که در سه‌ماهه نخست سال 2022 حدود 840 هزار بشکه بود، به رقم 575 هزار بشکه رسیده است».



این گزارش درست در روزهایی منتشر شد که دستور کاهش تولید نفت صادر شده بود و ازآنجاکه آمار این شرکت مورد تائید خبرگزاری فارس است، پس باید پذیرفت میزان صادرات ایران به چین، پس از جنگ اوکراین 265 هزار بشکه کاهش پیدا کرده که ثابت می‌کند، روسیه بخشی از بازار نفت ایران را غصب کرده است.

حالا این رسانه باافتخار روی آمار جدید این موسسه مانور می‌دهد که صادرات نفت ایران به 700 هزار بشکه رسیده و این یعنی بازار چین توسط روسیه گرفته نشده است درحالی‌که فراموش کرده، طبق آمار این موسسه هنوز 140 هزار بشکه از صادرات روزانه نفت ایران در اختیار روس‌هاست.

از سوی دیگر، این موسسه در تاریخ 7 خرداد هم گزارش دیگری منتشر کرد و با تایید کاهش فروش نفت ایران، نوشت:« حدود 20 کشتی نفت ایران تا اواسط ماه می در نزدیکی سنگاپور لنگر انداخته اند و این میزان در ماه آوریل به‌سرعت افزایش‌یافته که دلیلی جز جایگزین شدن نفت روسیه با نفت ایران ندارد.کپلر در گزارش جدید خود تخمین می‌زند ایران فقط در نزدیکی سنگاپور 37 میلیون بشکه نفت روی آب دارد که نسبت به ماه گذشته 15 میلیون بشکه افزایش داشته است.




نکته جالب‌تر اما اینجاست که بخش‌هایی از خبر دیروز بلومبرگ به‌طور کامل سانسور شد؛ آنجایی که نوشته‌شده بود میزان صادرات نفت ایران به چین کاهش یافته و ایران برای احیای بازار خود، به تخفیف بیشتر روی آورده است.






درنهایت طبق آمار کپلر که مورد تائید موافقان دولت است، میزان صادرات نفت به چین در بالاترین رقم خود، 700 هزار بشکه است و مابقی سهم ایران، به روسیه اهدا شده است. مگر اینکه رسانه‌های اصولگرا، استاندارد دوگانه داشته باشند. بر گزارش جدید کپلر مهر تائید بزنند و گزارش اردیبهشت این موسسه را رد کنند!
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۴۸
کد مطلب: 33391
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *