۰
وقتی منافع روسیه مهم تر است

نفتکش های ایران در خدمت مسکو!

میز نفت - دو ماه پس از توییت سردبیر میزنفت درباره برنامه روسیه برای بهره گیری از کشتی های ایران برای دور زدن تحریم ها، آمارهای بین المللی می گوید 11 نفتکش ایران در خدمت مسکو هستند.
نفتکش ایران | میز نفت
نفتکش ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت، چند هفته پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران سفر کرد تا برای کمک گرفتن از جمهوری اسلامی ایران چند توافق را نهایی کند. نواک که پیش‌ازاین سمت، وزیر انرژی روسیه بود و بشدت مورد اعتماد ولادیمیر پوتین است، مسئولیت داشت تا همکاری استراتژیک با ایران را پیگیری کند.

در همان روزها، وحید حاجی پور سردبیر میز نفت در توییتی به این سفر پرداخت و نوشت روس‌ها نفت‌کش‌های ایران را می‌خواهند. گرچه این توییت با واکنش مجازی اپوزسیون و جریان تندروی داخلی مواجه شد، اما مرور زمان نشان داد که نواک با نتیجه دلخواه به مسکو برگشت.

توییت وحید حاجی پور - میز نفت

بلومبرگ که بارها از سوی جریان تندرو مورد استناد گزارش های غیرواقعی خود قرار گرفته، در جدیدترین گزارش خود به همین موضوع پرداخت و نوشت که نفت‌کش‌های ایرانی، حالا نفت روسیه را حمل کرده و محموله‌های مسکو را به مقاصد مشخص شده می‌برند.

بلومبرگ به آمارهای شرکت ردیابی وراتکسا استناد کرده است؛ این شرکت گفته است 11 نفت‌کشی که قبلاً نفت ایران را حمل کرده و تحریم‌ها را دور می‌زدند، حالا در خدمت نفت روسیه هستند.

بیشتر این نفت‌کش‌ها، کشتی‌های VLCC هستند که با خاموش کردن رادارهای خود، همان کاری را می‌کنند که پیش‌تر برای ایران می‌کردند.

روسیه به دلیل نداشتن ناوگان مناسب برای فروش آبی نفت و همچنین تحریم‌ها سختی که بر آن تحمیل شده، محتاج نفت‌کش‌هاست و چون هیچ شرکتی حاضر نیست با مسکو همکاری کند، به‌ناچار ایران را برای همکاری برگزیده است.

این اقدام روسیه، منجر به کاهش سهم ایران از بازار چین و همچنین افزایش اجاره نفتکشها در خلیج‌فارس شده است. مسکو پول خوبی برای حمل نفت خود می‌دهد و از طرفی با ارائه تخفیف‌های جذاب به‌ واسطه‌ها، بازار را به شکل عجیبی به‌هم‌ریخته‌اند. این روند منجر به افزایش کرایه نفت‌کش‌ها شده به‌طوری‌که در برخی خطوط آسیایی، قیمت اجاره نفت‌کش‌ها حداقل 50 درصد افزایش یافته است.
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۵۱
کد مطلب: 33481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *