۰
۳
افزایش اختلافات میان وزیر و مدیرعامل نفت

اوجی، در مقابل خجسته مهر

میز نفت - ​اوضاع در وزارت نفت، عجب‌تر از آن چیزی است که می‌توان تصور کرد؛ کسی نمی‌داند قرار است چه اتفاقی رخ دهد اما آنچه مشخص است، این است که وزیر نفت در یک تنیدگی قدرت گرفتار شده است.
اوجی و خجسته مهر | میز نفت
اوجی و خجسته مهر | میز نفت
به گزارش میز نفت، وقتی قرار شد وزیر نفت دولت سیزدهم انتخاب شود، مسعود میرکاظمی از رستم قاسمی دعوت کرد تا به سؤالات کمیته انتخاب وزرا پاسخ دهد. از او خواستند رزومه خود را ارائه دهد که همین موضوع موجب بالا گرفتن بحث میان قاسمی و اعضای کمیته می‌شود.

درنهایت رستم قاسمی را خط‌زده و به دوراهی عبدالحسین بیات و جواد اوجی می‌رسند. در لحظات آخر، بیات کنار می‌رود و اوجی به‌عنوان کاندید اصلی انتخاب می‌شود. اوجی البته می‌دانست بابت حضورش در کابینه، باید با خواسته‌های غیرنفتی همراه شود مانند سپردن صندلی‌های معاونت به وفاداران میرکاظمی.

اوجی پذیرفت و برخلاف میل باطنی خود، مدیریت شرکت ملی نفت را به فردی اهدا کرد که به‌جز دو سال مدیریت شرکت کوچک حفاری پرشیا، هیچ سابقه‌ای در مدیریت نداشت. گرچه نزدیکان اوجی سعی کردند این‌گونه القا کنند که خجسته مهر، انتخاب خود وزیر است اما واقعیت همانی بود که برخی محدود می‌دانستند.

در ابتدای مهرماه، محسن خجسته مهر به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت منصوب شد اما در حکم انتصاب او، هیچ نشانی از موضوع فروش نفت و تهاتر نبود؛ موضوعی که مهم‌ترین مأموریت وزارت نفت بود. اوجی دوست نداشت فروش نفت در دست خجسته مهر باشد زیرا می‌دانست در این صورت، اتفاقات تلخی برای او رخ خواهد داد و بیگانگی خجسته مهر با بدیهیات تجارت نفت، صندلی او را لرزان می‌کند. پس چند روز بعد تصمیم گرفت برای محمدجواد باوند، حکم دستیاری در فروش نفت صادر کند تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کند.

خجسته مهر اما از این اتفاق ناراضی بود؛ همه کار کرد تا در بورس باشد ولی فقط در رسانه‌ها حضور یافت که البته این حضور، با حواشی بسیاری مواجه شد تا اوجی، تذکرات جدی به او را تندتر کند. از همان پاییز 1400 فضای میان وزیر و مدیرعامل نفت ابری بود و هر روز هم در حال تشدید است.

چه آنکه در جلسات رسمی، خجسته مهر مورد انتقادات و برخوردهای تند اوجی قرار می‌گیرد و چه آنکه کم‌کاری او در حوزه توسعه میادین مشترک، صدای مجلس را هم در آورده است. امروز هم که وزیر نفت برای محمدرضا مقدم حکم مهمی صادر کرده، نشان می‌دهد وزیر نفت در حال توزیع وظایف معاون خود میان دستیارانش است.

همین موضوع، خجسته مهر را تبدیل به یک پادشاه بی قلمرو کرده است تا روزهای خود را با اطرافیانش پر کند. حتی چینش اعضای هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت هم که یاران خجسته مهر را کنار زد، نشان داد اوضاع خراب‌تر از چیزی است که انتظارش می‌رفت.

حتی وقتی اوجی به سفر مهم آمریکای جنوبی رفت تصمیم گرفت خجسته مهر  و نزدیکان او را با خود همراه نکند تا نشان دهد، در سفرهای محرمانه او و تیم بی تجربه اش، نباید در جریان امور قرار بگیرد.

اما سؤال اصلی اینجاست که چرا وزیر نفت، به‌جای واگذاری وظایف مدیرعامل شرکت نفت به دستیاران خود، با معاون پرحاشیه‌اش خداحافظی نمی‌کند؟ چه کسی به‌عنوان پشتیبان خجسته مهر، کار را برای اوجی سخت کرده است؟ پاسخ این سؤال را شما بدهید.  
دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 33498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشخص است همشهری او اقای مخبر پشت این قضیه است
علی
Iran, Islamic Republic of
مخبر معاون اول
abdolah
Iran, Islamic Republic of
جواب این سئوال خیلی ساده است چون خجسته ادم مخبره به همین سادگی والسلام