نمایی از حضور 85 ساله توتال در دوحه

​قطر، بهشتِ توتال

4 مرداد 1401 ساعت 22:28

میز نفت - حضور 85 ساله توتال در قطر، باعث شده است تا این شرکت فرانسوی شریک اول انرژی قطر باشد تا جایی که قطر برای توتال، بیشتر شبیه یک بهشت است.


به گزارش میز نفت ، قطر منطقه توسعه کلیدی برای فعالیت‌های پالایش و پتروشیمی غول نفتي توتال انرژي فرانسه است و به‌عنوان یک مکان استراتژیک برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای تبدیل نفت خام به محصولات باارزش افزوده بالا مانند پلیمرها در منطقه آسیا و خاورمیانه عمل می‌کند. اين بخشي از گفته‌های قاضي شاهین، مدیرعامل شرکت توتال انرژی پالایش و شیمیایی (قطر) است.
 
پاسخگویی به نیازهای رو به رشد این محصولات در منطقه و سراسر جهان نه‌تنها یک چالش است، بلکه مأموریت ما نیز هست. شاهین خاطرنشان کرد: به‌عنوان سهامدار در فعالیت‌های اصلی پایین‌دستی در قطر، هدف ما این است که دانش فنی و رویکرد یکپارچه خود را با صنعت انرژی، به‌ویژه شرکا و ذینفعان خود به اشتراک بگذاریم. ما به تلاش‌های خود در سال‌های اخیر برای بهبود بهره‌وری انرژی در پالایش و مواد شیمیایی، با بهره‌گیری از تخصص خود در تبدیل دی‌اکسید كربن، جذب و ذخیره‌سازی کربن، سوخت‌های زیستی و بازیافت پلاستیک از روش‌های مختلف ازجمله تحقیق و توسعه ادامه می‌دهیم. توتال تلاش می‌کند تا رهبر بازار برای مقابله با چالش‌های توسعه پایدار باشد.
 
وی با ارائه نمای کلی از فعالیت‌های پایین‌دستی توتال در قطر گفت که این شرکت از سال 1936 ميلادي در این کشور حضورداشته است. اين حضور بیش از 85 سال بوده است.
 
در بخش پایین‌دستی، توتال در پروژه‌های قاپکو، قاتوفین، آرلوك و پالایشگاه لافان 1 و 2 سهام دارد.
 
ما ابتکاراتی را برای اختراع مجدد و تنوع‌بخشی به‌منظور ترویج انرژی‌های تجدید پذیر و کربن‌زدایی شده در قطر، در کنار محصولات پالایشی و پتروشیمی، توسعه داده‌ایم. ما مشتقات نفت و گاز را به انواع محصولات روزمره مانند سوخت، پلاستیک و رزین تبدیل می‌کنیم. این محصولات کاربردهای متعددی در حمل‌ونقل، لوازم‌خانگی، بسته‌بندی پزشکی، مواد غذایی و صنعتی و سایر بخش‌ها دارند.
 
به گفته شاهین، تغییر اقلیم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که جهان امروز با آن مواجه است. مشکلات ایجادشده توسط انسان نیازمند راه‌حل‌های هوشمندانه است. هر بخشی از جامعه نقشی برای مبارزه با آن دارد.
 
توتال تلاش مشترکی را با شرکای خود در سرتاسر جهان برای کمک به کربن‌زدایی صنعت و رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال 2050 ميلادي آغاز کرده است.
 
وي افزود: فعالیت‌های ما کاملاً با جاه‌طلبی ما برای رسیدن به صفر رساندن کربن تا سال 2050 همراه با جامعه ما همسو است؛ بنابراین ما در حال انجام همکاری‌های تحقیق و توسعه در راه‌حل‌های کم‌کربن، کاهش گازهای گلخانه‌ای، جذب و ذخیره‌سازی کربن در مقیاس بزرگ (CCS) و تولید هیدروژن تجدید پذیر در شرکت‌های وابسته در سراسر جهان هستیم تا آینده‌ای پایدارتر بسازیم.
 
در سرتاسر جهان، توتال از فناوری‌های جدیدی مانند توسعه هیدروژن سبز و تولید سوخت هوانوردی پایدار برای کمک به مبارزه با شدت کربن محصولات انرژی مورداستفاده مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند.
 
در قطر، توتال با همکاری دانشگاه اي اند ام تگزاس در قطر، در حال نوآوری در فناوری‌های راکتور و فرآیندهای جدید برای توسعه یک فرآیند پایدار برای تبدیل گاز طبیعی به محصولات شیمیایی است. این كار به ما کمک می‌کند تا به انتشار دی‌اکسید كربن کم تا نزدیک به صفر برسیم و بهره‌وری انرژی را به حداکثر برسانیم.
 
بازیافت ضایعات پلاستیکی به مواد اولیه بازیافتی از ديگر فعالیت‌های آنان به شمار می‌رود. ما کاملاً در موقعیتی قرار داریم که تقاضای رو به رشد مشتریانمان برای پلیمرهای کارآمدتر و سازگار با محیط‌زیست را برآورده کنیم و درعین‌حال راه‌حل‌های ملموسی برای پسماندهاي پلاستیکي تولید نماييم.
 
سرمایه‌گذاری‌های ما به ما کمک می‌کند تا به جاه‌طلبی خود برای تولید 30 درصد پلیمرهای بازیافتی و تجدید پذیر تا سال 2030 کمک کنیم. پروژه‌هایی در اروپا در حال انجام است و مطالعات برای قطر در حال انجام است.
 
او گفت که توتال انرژي یکی از اعضای بنیان‌گذار اتحاد برای پایان دادن به زباله‌های پلاستیکی است و متعهد شده که بیش از یک میلیارد دلار به اجرای راه‌حل‌هایی برای حذف زباله‌های پلاستیکی در محیط‌زیست اختصاص دهد و هدف آن رسیدن به 1.5 میلیارد دلار تا سال 2025 است.
 
توتال در سراسر جهان روی بازیافت مکانیکی و شیمیایی کار می‌کند. این شامل زیرمجموعه آن است که پیشرو در تولید پلی‌پروپیلن بازیافتی برای کاربردهای پایدار برای صنعت خودرو و ساخت‌وساز و همچنین بازیافت شیمیایی است که به‌عنوان ماده اولیه در کراکرهای بخار برای تولید پلیمرهایی با خواص یکسان با پلیمرهای جديد استفاده می‌شود.
 
توتال همچنین یک پیشرو جهانی در پلاستیک‌های زیستی است و سالانه 75000 تن PLA تولید می‌کند که یک پلاستیک زیستی 100٪ مبتنی بر زیست، قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر است.
 
شاهین در مورد اهداف گسترده‌تر شرکت اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌نماییم، کمک کنیم.
 
این یک اخلاق ستودنی است که اگر در رابطه با عملیات شرکت در قطر و جاهای دیگر رعایت شود، نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.
 
بنابراین، توسعه پایدار به محوریت استراتژی شرکت توتال تبدیل شده است و این شرکت به دنبال ارائه انرژی مقرون‌به‌صرفه تر، قابل‌اعتمادتر و پاک‌تر است.
 
 
 
مترجم: محسن داوري


کد مطلب: 33511

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/33511/قطر-بهشت-توتال

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir